Succesvolle aanpak van fraude met bijstandsuitkeringen
Stadhuis Zoetermeer
De gemeente Zoetermeer heeft in het eerste halfjaar van 2010 voor ruim
3 ton aan fraude met bijstandsuitkeringen aan het licht gebracht. In
totaal betrof het zo'n 100 zaken.
In de meeste gevallen kwam de gemeente de fraude op het spoor door
geautomatiseerde vergelijking van bestanden. Daarbij wordt bijvoorbeeld
informatie van de belastingdienst over ontvangen inkomsten vergeleken
met de informatie die bij de gemeente bekend is. Op die manier kan
misbruik van bijstandsuitkeringen snel worden opgespoord.
In 27 gevallen leidde de fraude tot beëindiging van de uitkering. Op
jaarbasis leidt dat tot een besparing van enkele tonnen.
In alle gevallen vindt terugvordering van de ten onrechte genoten
uitkering plaats, vaak door directe verrekening met de uitkering. In
drie gevallen lag het fraudebedrag boven de EUR 10.000,-. In zo'n geval
wordt door de sociale recherche een proces-verbaal opgemaakt waarna de
Officier van Justitie de zaak voorlegt aan de strafrechter.
"De gemeente Zoetermeer vindt het essentieel dat uitkeringen alleen
terecht komen bij mensen die daar recht op hebben" aldus wethouder Edo
Haan. "Daarom zijn we heel actief bij de bestrijding van
uitkeringsfraude".
Bij de bestrijding van uitkeringsfraude zoekt de gemeente ook de
samenwerking met andere partijen. Zo wordt in de regio Haaglanden
intensief samengewerkt met andere opsporingsinstanties, zoals
belastingdienst en politie. Ook is de samenwerking met andere gemeenten
in de regio recent versterkt.
Gemeente Zoetermeer