Rijksoverheid


Datum 26 juli 2010

Beantwoording vragen over de berichtgeving dat de Rabobank weigert een rekening te openen voor Vakwerk, de vakbond voor prostituees

Ons kenmerk
ETM/MC / 10111229
Uw kenmerk
2010Z10689

Hierbij zend ik u de beantwoording van de vragen van het lid Braakhuis (GroenLinks) over de berichtgeving dat de Rabobank weigert een rekening te openen voor Vakwerk, de vakbond voor prostituees (nummer 2010Z10689, ingezonden 8 juli 2010).

1
Hebt u kennis kunnen nemen van het artikel 'Geen Raborekening voor hoerenvakbond'?1
Antwoord
Ja.

2
Wat is uw reactie op het feit dat de Rabobank de vakbond Vakwerk een bankrekening heeft geweigerd?

3
Deelt u de mening dat iedere legaal opererende onderneming bij iedere reguliere bank een bankrekening zou moeten kunnen openen, omdat deze essentieel is voor de bedrijfsvoering ervan? Zo nee, waarom niet?
4
Wat is uw reactie op het feit dat ook legaal opererende prostituees belemmering ondervinden bij het openen van een zakelijke bankrekening? Antwoord op 2, 3 en 4
De regering is van mening dat het zonder een pakket primaire betaaldiensten onmogelijk is om deel te nemen aan het maatschappelijke verkeer. Ik verwijs naar de brief over het betalingsverkeer die op 18 januari 2010 door de minister van Financiën aan uw Kamer gezonden is.2 In die brief wordt verder gesteld dat het categoraal uitsluiten van bepaalde groepen zonder individuele toetsing ongewenst is. In de brief is er ook op gewezen dat banken na een individuele beoordeling van een aanvraag nog steeds tot de conclusie kunnen komen dat het
1 www.binnenlandsbestuur.nl, 22 juni 2010

2 Kamerstukken II 20092010, 27 863, nr. 35.
Pagina 2 van 2
Directoraat
generaal voor
Energie, Telecom en Markten
Directie Mededinging en
Consumenten
Ons kenmerk
ETM/MC / 10111229
accepteren van een cliënt een onacceptabel risico meebrengt in het kader van de integriteit.

5
Kunt u aangeven of er, naast de Rabobank, meer banken legaal opererende organisaties als Vakwerk of de legaal werkende prostituee een (zakelijke) bankrekening weigeren? Zo nee, waarom niet?

6
Kunt u aangeven of er, naast Vakwerk, meer legaal opererende ondernemingen zijn, zoals bijvoorbeeld coffeeshops, die belemmeringen ondervinden bij het openen van een bankrekening?
Antwoord op 5 en 6
Het ministerie van Financiën, dat het dossier van de zogeheten 'unbankables' beheert, ontvangt incidenteel signalen dat een legaal opererende organisatie of onderneming belemmeringen ondervindt bij het openen van een bankrekening.
7
Kunt u aangeven welke stappen u gaat ondernemen om de ontstane rechtsongelijkheid binnen de bankensector aan de kaak te stellen? Antwoord
Een oplossing waarbij banken cliënten vrijwillig accepteren - met inachtneming van de regelgeving op het gebied van customer due diligence - heeft de voorkeur. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft met voormalig minister van Financiën Bos afgesproken dat banken bepaalde groepen niet categoraal zullen uitsluiten, maar aanvragen individueel zullen beoordelen. Ik vertrouw erop dat de NVB haar leden conform deze beleidswijziging aanstuurt. Het kan echter enige tijd duren voordat alle kantoren en medewerkers van de banken op de hoogte zijn van de beleidswijziging, waardoor incidenten niet volledig uit te sluiten zijn. Voorts wijs ik er op dat in het geval van een conflict over bancaire dienstverlening, net als bij ieder ander civiel conflict, het de betrokken partijen vrij staat om de gang naar de rechter te maken.

(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken


---- --