Ingezonden persbericht
** PERSBERICHT **
Zwitserse telefoonhoes verslaat Nederlands thee-ei
Den Haag, 23 juli 2010
Geen hoofdprijs, maar wel een goede omzet en een prachtige ervaring erbij. Met
de Tei, een herbruikbaar thee-ei om gebruikte theezakjes in te doen, scoorden
de acht vrouwelijke ondernemers van studentenbedrijf PIM net niet hoog
genoeg tijdens de 21e editie van de `European Company of the Year
Competition'. Winnaar werd Zwitserland met een hoesje voor de mobiele
telefoon gemaakt van een fietsband.
175 Europese studenten uit 34 landen namen afgelopen week deel aan de Europese MBO
finale voor studentenbedrijven op het Italiaanse eiland Sardinië. In de strijd om de titel
`Beste studentenbedrijf van Europa' viel PIM, het Nederlandse team van het St. Lucas
college uit Boxtel, helaas net buiten de prijzen. De eerste prijs ging naar de Zwitserse
ondernemende studenten, zij presenteerden een hoesje voor de mobiele telefoon dat
gemaakt is van de binnenband van een fiets. De tweede plaats was voor het Verenigd
Koninkrijk met de Vegi-map, een placemat met afbeeldingen van groenten om kinderen
daarover te leren. Letland won de derde prijs met software dat elke muur of achtergrond
omvormt in een interactief whiteboard.
Het Nederlandse studentenbedrijf PIM ontwikkelde de afgelopen maanden in eigen
beheer het herbruikbare thee-ei en bracht het op de markt. De thee-eieren gingen als
zoete broodjes over de toonbank, PIM verkocht tientallen producten tijdens de finale.
Deze vond plaats in Cagliari, de hoofdstad van Sardinië.
Internationaal ondernemersnetwerk
Het netwerk Junior Achievement Young Enterprise Europe, bestaande uit 40
organisaties in Europa, organiseert ieder jaar in een ander land deze finale onder
studenten die via onderwijsprogramma's leren ondernemen. Het doel achter het netwerk
is ondernemerschap onder jongeren via onderwijs stimuleren. Cees Pille, directeur van
Jong Ondernemen Nederland: "Onze programma's bieden jongeren de mogelijkheid om
hun ondernemerskwaliteiten te ontdekken. Onvoldoende studenten zien ondernemen
namelijk als een serieuze carrièrerichting. Deze internationale entourage biedt jongeren
wereldwijd de unieke kans om hun ervaringen te delen over de grenzen heen. Gezien de
interactie tussen de deelnemers en de uitwisseling van zakelijke tactieken ben ik ervan
overtuigd geraakt dat het met een volgende generatie ondernemers wereldwijd wel goed
gaat komen."
In Nederland deden in schooljaar 2009-2010 bijna 9.000 MBO- en HBO-studenten mee
aan deze onderwijsprogramma's. Op Europees niveau proefden de afgelopen vijf jaar
alleen al meer dan een miljoen Europese MBO-studentondernemers van het
ondernemerschap en ervoeren zo zelf wat het inhoudt om ondernemer te zijn.
Meer informatie vindt u op www.jongondernemen.nl en www.mini-pim.nl.
(einde bericht)
Fotobijschrift I: De studentondernemers van PIM in actie tijdens de Europese MBO-finale
Klik voor de foto in hoge resolutie.
Ingezonden persbericht