Gemeente Culemborg

Programma Hoogfrequent Spoor Culemborg

Reactie op het voorkeursbesluit...

De gezamenlijke overheden in Gelderland en Overijssel hebben een brief gestuurd aan de Tweede Kamer. Hierin staan aandachtspunten inzake het voorkeursbesluit Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Ze vragen onder meer aandacht voor leefbaarheidaspecten langs het spoor: trillingen, geluid en externe veiligheid.

Ook is gevraagd om zorg te dragen voor voldoende ruimte. Om op de langere termijn de regionale openbaar vervoersambitie waar te maken. Dat is om drie treinen te laten rijden naar Tiel in plaats van twee, zoals verwoord in de 'Spoorvisie Rivierenland 2015-2020'.

Ambities
De ambitie voor het personenvervoer is om in de brede Randstad 'spoorboekloos' te gaan rijden; de frequentie wordt verhoogd. NS heeft - los van PHS- in najaar 2009 een proef gedaan met 'Elke tien minuten een trein' op de route Eindhoven - Utrecht- Amsterdam. Een volgende proef is gepland voor september 2010. Voor het goederenvervoer is de ambitie om meer treinen te laten rijden.

Er zijn diverse planstudies gedaan, een capaciteits- en vervoeranalyse uitgevoerd en er is een maatschappelijke kosten-batenanalyse opgesteld. Voor het traject Utrecht - Den Bosch is de voorkeursvariant 'maatwerk 6/6': zes intercity's en zes sprinters per uur. Concreet betekent dit voor Culemborg meer reizigerstreinen per uur.

Het goederenverkeer wordt in het voorkeursbesluit gespreid over meerdere routes. In de voorkeursvariant wordt de Betuweroute meer gebruikt door goederentreinen. Voor Culemborg resulteert dit in minder goederentreinen.

Besluitvorming
Na het zomerreces wordt het voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat behandeld over de spoorambities van het kabinet. Er wordt een besluit genomen welke variant wordt uitgevoerd.