Informatievoorziening van waterschappen belangrijk, maar niet gelezen


ENSCHEDE, 20100722 -- Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlanders vindt de informatievoorziening vanuit het waterschap belangrijk. Echter, een vergelijkbaar percentage (52 procent) van de Nederlanders geeft aan van de folders, brochures, nieuwsbrieven, magazines en (uitnodigings)brieven die door het waterschap verstuurd worden niet te hebben gelezen. Dit blijkt uit de jaarlijks uitgevoerde Gemeentelijke Belevingsmonitor van Newcom Research & Consultancy B.V. Het onderzoek is afgenomen onder meer dan 850 leden van het onderzoekspanel www.mijnopinie.nl.

Communicatiemiddelen bereiken vooral jongeren slecht
De communicatiemiddelen van de waterschappen treffen dus maar zeer beperkt doel. Dit terwijl waterschappen jaarlijks veel geld investeren in de communicatie richting burgers. Vooral in de leeftijdsgroep 18-30 jaar is het bereik van de middelen laag: slechts een derde van deze doelgroep geeft aan de informatiemiddelen daadwerkelijk gelezen te hebben. Naarmate de leeftijd toeneemt, neemt het bereik van de middelen ook toe. Ruim twee derde van de personen met een leeftijd van 60 tot 70 jaar leest de verkregen informatie van het waterschap.

Bijsluiter bij aanslag redelijk goed gelezen
Uit het onderzoek blijkt verder dat - van alle communicatiemiddelen - de bijsluiter bij de aanslag van de waterschapsbelasting het beste gelezen wordt. Ongeveer de helft van de Nederlanders leest deze bijsluiter. Opvallend is dat de andere helft aangeeft dat zij de bijsluiter ongelezen weggooien. De nieuwsbrieven en magazines van de waterschappen zijn de minst gelezen informatiemiddelen. Slechts één op de vijf Nederlanders geeft aan deze gelezen te hebben. Voor waterschappen zou het zinvol zijn om te analyseren op welke manier hun communicatiemiddelen efficiënter ingezet kunnen worden.

Aan de Gemeentelijke Belevingsmonitor hebben ruim 850 Nederlanders deelgenomen. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 70 jaar. Newcom Research & Consultancy (www.newcomresearch.nl) voert regelmatig opinieonderzoek uit om de meningen en visies van Nederlanders inzichtelijk te maken.





Ingezonden persbericht