Mobistar

Embargo tot 22 juli 2010 om 7.00u
Gereglementeerde informatie

Mobistar verhoogt zijn vooruitzichten voor het boekjaar 2010 en zet omzetgroei van 7,5 % neer in het eerste semester van 2010

Brussel, 22 juli 2010 ­ Mobistar maakt vandaag zijn financiële resultaten voor het eerste semester van 2010 bekend. Mobistar noteert in het eerste halfjaar een sterke groei in de vastelijn- en de mobiele data-activiteiten. De uitstekende resultaten op vlak van omzet en nettoresultaat laten Mobistar toe zijn vooruitzichten voor het boekjaar 2010 te verhogen.

Markante feiten:

De Mobistar-groep telde 3.910.839 actieve klanten voor mobiele telefonie op 30 juni 2010 of 43.679 meer dan eind juni 2009.

Het aantal gebruikers voor mobiel internet van Mobistar nv steeg met 35,9 %, en bedroeg 93.282 op het einde van het eerste semester van 2010. Het aandeel van mobiele data in de omzet uit telefonie bedraagt eind juni 2010 31 %.

Mobistar nv telde 45.113 adsl-klanten op 30 juni 2010 of een stijging met 54,3 % ten opzichte van eind juni 2009.

Mobistar nv registreerde 144.108 actieve `machine-to-machine' kaarten op 30 juni 2010, een toename van 23,3 % ten opzichte van eind juni 2009.

Het aantal actieve lijnen voor vaste telefonie van Mobistar nv steeg van 138.066 eind juni 2009 naar 164.981 een jaar later, of een toename van 19,5 %.

De overgenomen activiteiten van KPN Belgium Business werden omgedoopt tot Mobistar Enterprise Services nv (MES) en de eerste fase van de integratie in de Mobistar-groep werd succesvol afgerond. De nieuwe entiteit werd geconsolideerd sinds 1 april 2010.

De Mobistar-groep, inclusief consolidatie van MES voor 3 maanden, registreerde een groei van 7,5 % in de geconsolideerde omzet en bedroeg 818,8 miljoen euro op het einde van het eerste semester van 2010. De organische groei bedroeg 4,7 %.

Eind juni 2010 noteerde de Mobistar-groep een EBITDA-marge van de omzet uit telefonie van 37 % (37,8 % excl. MES) ten opzichte van 39 % op het einde van het eerste semester van 2009. De EBITDA nam toe met 1,1 %, van 278,4 miljoen euro op 30 juni 2009 naar 281,6 miljoen euro een jaar later.


1




Het aantal postpaidklanten van Mobistar nv steeg met 120.501 klanten op een jaar en het gewicht ervan in de totale klantenbasis bedroeg 62,2 % op het einde van het eerste semester van 2010.

De ARPU van de Mobistar nv-klanten bleef sinds de herneming van de groei in het vierde trimester van 2009 stijgen en bedroeg 32,03 euro op eind juni 2010 of 1,2 % hoger dan een jaar eerder.

De geconsolideerde nettowinst van de Mobistar-groep bedroeg 132,4 miljoen euro op 30 juni 2010, een groei van 3 % (+ 4,2 % excl. MES) ten opzichte van juni 2009.

De resultaten van het eerste semester van 2010 laten Mobistar toe om zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar opwaarts te herzien zowel op vlak van omzet, EBITDA, netto resultaat en organische kasstroom.


1. Geconsolideerde cijfers van de Mobistar-groep Geconsolideerde kerncijfers van H1 2010 H1 2010 de Mobistar-groep incl. MES H1 2009 Var. excl. MES Var. Totaal aantal actieve klanten(1) (mobiele
telefonie) Mobistar n.v., Orange s.a., en
mvno's 3.910.839 3.867.160 1,1 % 1,1 % Geconsolideerde omzet (mio ) 818,8 761,6 7,5 % 797,1 4,7 % Omzet uit telefonie (mio ) 760,8 713,3 6,7 % 739,1 3,6 % EBITDA(2) (mio ) 281,6 278,4 1,1 % 279,5 0,4 % EBITDA-marge 37,0 % 39,0 % - 37,8 % - Geconsolideerde nettowinst (mio ) 132,4 128,5 3 % 133,9 4,2 % Nettowinst per gewoon aandeel(3) () 2,21 2,14 3 % 2,23 4,2 % Netto investeringen (mio ) 55,0 61,1 -10 % 53,5 -12,4 % Organische kasstroom(4) ( mio ) 200,2 197,4 1,4 % 208,7 5,7 %

Resultaten

De Mobistar-groep zet in het eerste semester van 2010 uitstekende resultaten neer. In de geconsolideerde cijfers van de Mobistar-groep werden de resultaten van Mobistar Enterprise Services (MES) voor drie maanden opgenomen.

De Mobistar-groep telde 3.910.839 actieve klanten voor mobiele telefonie op 30 juni 2010, 43.679 meer dan een jaar eerder of een stijging van 1,1 %.

De Mobistar-groep realiseerde eind juni 2010 een geconsolideerde omzet uit telefonie van 760,8 miljoen euro ten opzichte van 713,3 miljoen euro een jaar eerder of een stijging met 6,7 % (+ 3,6 % excl. MES). De totaal geconsolideerde omzet van de


1 De kaarten `machine-to-machine' zijn niet opgenomen in het aantal actieve klanten.
2 EBITDA: Earnings Before Interest, Taxation, Depreciation and Amortisation ­ resultaat voor belasting, intresten, waardeverminderingen en afschrijvingen.
3 Gewogen gemiddelde nettowinst per aandeel (IFRS).
4 Organische kasstroom = netto kasstroom gegenereerd door operationele activiteiten verminderd met de aankoop van materiële en immateriële vaste activa en verhoogd met de verkoop van materiële en immateriële activa.


2




Mobistar-groep nam toe met 7,5 % (+ 4,7 % excl. MES), van 761,6 miljoen euro op het einde van het eerste semester van 2009 naar 818,8 miljoen euro een jaar later. Deze groei is vooral te danken aan de succesvolle verkoop van smartphones, het toenemende gebruik van de mobiele data-activiteiten (sms, m2m en mobiel internet) en de activiteiten van Orange in Luxemburg en van MES.

De Mobistar-groep sloot het eerste semester van 2010 af met een EBITDA-marge van de omzet uit telefonie van 37 % ten opzichte van 39 % van de omzet uit telefonie een jaar eerder, (37,8 % excl. MES). De daling in EBITDA-marge uit de omzet uit telefonie is te wijten aan (1) de integratie van MES, (2) een toename van de aanbiedingen met onbeperkt smsverkeer, (3) de commerciële investeringen in de vastelijnactiviteiten nodig om van Mobistar een compleet convergent telecombedrijf te maken. De sterke groei in de omzet had een positieve invloed op de geconsolideerde EBITDA van de Mobistar- groep die steeg van 278,4 miljoen euro eind juni 2009 naar 281,6 miljoen euro een jaar later of een toename van 1,1 % (+ 0,4 % excl. MES).

De geconsolideerde nettowinst van de Mobistar-groep bedroeg 132,4 miljoen euro op het einde van het eerste semester van 2010, een toename van 3 % in vergelijking met de 128,5 miljoen euro eind juni 2009 (+ 4,2 % excl. MES). De nettowinst per aandeel steeg met 3 %, van 2,14 euro per aandeel op 30 juni 2009 naar 2,21 euro een jaar later (+ 4,2 % excl. MES).

In het eerste semester van 2010 bleef Mobistar verder investeren, voornamelijk in zijn mobiel netwerk, voor een totaalbedrag van 55 miljoen euro ten opzichte van 61,1 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2009. De vertraging van het investeringsritme is te wijten aan (1) het moratorium op de bouwvergunningen en de milieuvergunningen als gevolg van de implementatie van de nieuwe 3V/m-norm in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en (2) de voornamelijk in het tweede semester van 2010 geplande IT-vernieuwingen.


2. Activiteiten van Mobistar in België (Mobistar nv en MES nv)

H1 2010 H1 2010 Kerncijfers Mobistar nv incl. MES H1 2009 Var. excl. MES Var. Totaal aantal actieve klanten(5)
Mobistar nv (mobiele telefonie) 3.433.637 3.443.031 -0,3 % Aantal mvno-klanten (mobiele telefonie) 396.524 344.547 15,1 % Totaal aantal actieve klanten Mobistar nv

+ mvno (mobiele telefonie) 3.830.161 3.787.578 1,1 % Totaal aantal adsl-klanten Mobistar nv 45.113 29.243 54,3 % Totaal aantal actieve lijnen voor vaste
telefonie Mobistar nv 164.981 138.066 19,5 % Totaal aantal m2m-simkaarten 144.108 116.866 23,3 % ARPU(6) (/maand) 32,03 31,65 1,2 % Totale omzet (mio ) 797,4 743,0 7,3 % 775,6 4,4 % Omzet uit telefonie (mio ) 741,4 695,9 6,5 % 719,7 3,4 %

Mobistar zet haar strategie van waardecreatie verder - ondersteund door groei in mobiele data en vastelijndiensten- en kan hierdoor uitstekende resultaten voorleggen.

5 De kaarten `machine-to-machine' zijn niet opgenomen in het aantal actieve klanten.

6 Average Revenue per User, gemiddelde maandelijkse omzet per klant (voortschrijdend gemiddelde van de 12 voorgaande maanden), zonder mvno's en m2m-kaarten.
3




Mobistar blijft investeren in een gesegmenteerde aanpak van de residentiële markt die enerzijds evolueert naar een `multiple play' aanpak en anderzijds een stijgende vraag kent naar innovatieve mobiele internetaanbiedingen. In de professionele markt kan Mobistar dankzij de integratie van MES nu ook verregaande convergente oplossingen aanbieden aan het hogere businesssegment.

Mobiele activiteiten

De positieve trend in het aantal actieve klanten voor mobiele telefonie sinds eind 2009 zet zich ook in het tweede trimester van 2010 verder. Het totaal aantal actieve klanten voor mobiele telefonie van Mobistar nam toe met 1,1 %, van 3.787.578 actieve klanten op 30 juni 2009 naar 3.830.161 actieve klanten een jaar later. Het aantal mvno-klanten en Mobistar-postpaidklanten kende een forse stijging. Het aantal mvno-klanten nam toe met 15,1 %, van 344.547 eind juni 2009 naar 396.524 een jaar later. Mobistar tekende in juni van dit jaar nog een nieuwe mvno-overeenkomst met Tellink waardoor het zijn marktaandeel in het kmo-segment zal kunnen verbeteren. De overeenkomst is goed voor 65.000 simkaarten, die progressief zullen worden overgedragen vanaf juli 2010 op het Mobistar-netwerk. Het gewicht van de postpaidklanten in de totale klantenbasis steeg van 58,5 % eind juni 2009 naar 62,2 % eind juni 2010. Het totaal aantal postpaidklanten steeg met 120.501 op een jaar tijd.

Uit de jaarlijkse marktstudie van Mobistar blijkt dat 37 % van de Belgische bevolking een mobiele telefoon met internettoegang bezit en dat 20 % ervan daadwerkelijk gebruik maakt van mobiel internet. Het groeipotentieel is enorm groot en dit vertaalt zich in een stijgend gebruik van mobiele data dat één van de groeipolen van Mobistar blijft. De toename van het gebruik van smartphones, van het aantal `Internet Everywhere'- gebruikers en het aantal `machine-to-machine' kaarten zijn hiervan het resultaat. Eind juni 2010 telde Mobistar 93.282 klanten voor mobiel internet (Internet Everywhere, Business Everywhere en Internet Everywhere ticket), een toename van 35,9 % ten opzichte van de 68.643 klanten een jaar eerder. Ook het segment van de `machine-to- machine' toepassingen is in volle expansie, dankzij een aantal nieuwe deals via het IMC (International machine-to-machine Competence Center) goed voor de toekomstige activering van 100.000 nieuwe m2m-kaarten. Eind juni 2010 registreerde Mobistar 144.108 actieve m2m-kaarten ten opzichte van 116.866 actieve kaarten een jaar eerder, of een stijging met 23,3 %.

Vaste activiteiten

Met de overname van KPN Belgium Business (omgedoopt tot Mobistar Enterprise Services) bevestigt Mobistar een totaalspeler te willen zijn op de Belgische telecommunicatiemarkt. Mobistar ging over tot de integratie van het verkoopsdepartement van MES waardoor het zijn positie als convergente speler in de professionele markt verderzet ten opzichte van de dominante historische operator.

Het aantal `One Office Full Pack' bedrijfsklanten steeg sinds juni 2009 met 319,3 %. Eind juni 2010 telde Mobistar 3.170 bedrijfsklanten voor `One Office Full Pack' en 30.205 bedrijfsklanten voor `One Office Voice Pack', de convergente aanbiedingen voor het business segment die vast en mobiel, voice- en datadiensten combineren aan voordelige tarieven.

Ook in de residentiële markt zet Mobistar zijn groei verder. Op het einde van het eerste semester van 2010 telde Mobistar 45.113 klanten voor adsl ten opzichte van 29.243 adsl-klanten een jaar eerder of een toename van 54,3 %. Naast zijn eigen adsl- klanten
4




herbergt het vaste netwerk tevens meer dan 150.000 adsl-klanten via verschillende wholesale-klanten zoals Euphony en BASE.

Het aantal actieve lijnen voor vaste telefonie blijft toenemen, van 138.066 eind juni 2009 naar 164.981 een jaar later, of een toename van 19,5 %. Deze toename bevestigt dat Mobistar een geloofwaardige convergente speler is op deze markt.

Evolutie van de gemiddelde omzet per klant (ARPU)

De ARPU blijft onder druk staan van de internationale regulering (daling van de roamingtarieven) maar wordt positief beïnvloed door het toenemend gebruik van mobiele datadiensten en het alsmaar stijgende aandeel van postpaidklanten in de totale klantenbasis. De gemiddelde inkomsten per maand per klant zijn hierdoor met 1,2 % gestegen, van 31,65 euro eind juni 2009 naar 32,03 euro een jaar later.

Omzet

Mobistar realiseerde met zijn activiteiten in België op het einde van het eerste semester van 2010 een omzet uit telefonie van 741,4 miljoen euro ten opzichte van 695,9 miljoen euro een jaar eerder, of 6,5 % meer (+ 3,4 % excl. MES). Het toenemend gebruik van mobiele datadiensten (sms, m2m en mobiel internet) had een positieve invloed op de omzet uit telefonie. Het aandeel van mobiele data in de omzet uit mobiele telefonie steeg van 27,8 % naar 31 % op 1 jaar tijd.

De verkoop van mobiele telefoons blijft zeer succesvol en heeft een positieve impact op de totale omzet, die steeg van 743 miljoen euro eind juni 2009 naar 797,4 miljoen euro een jaar later of een groei van 7,3 % (+ 4,4 % excl. MES).

3. Activiteiten in Luxemburg (Orange sa)

Kerncijfers Orange sa H1 2010 H1 2009 Variatie Totaal aantal actieve klanten (mobiele
telefonie) 80.678 79.582 1, 4 % ARPU(7) (/maand) 40,08 34,16 17, 3 % Totale omzet (mio ) 25,3 21,8 16,1 % Omzet uit telefonie (mio ) 21,4 18,4 16,3 %

Orange sa telde 80.678 actieve klanten voor mobiele telefonie op 30 juni 2010, een toename van 1,4 % ten opzichte van de 79.582 actieve klanten voor mobiele telefonie een jaar eerder. De nieuwe klanten in Luxemburg zijn vooral postpaidklanten waardoor het gewicht van de postpaidklanten in de totale klantenbasis steeg van 69,8 % eind juni 2009 naar 78,8 % een jaar later.

De focus op waardecreatie van het klantenbestand in Luxemburg resulteert in een gemiddelde opbrengst per maand van 40,08 euro per klant, een stijging met 17,3 % ten opzichte van een jaar eerder. De omzet uit telefonie steeg aanzienlijk, met 16,3 %, van 18,4 miljoen euro op eind juni 2009 naar 21,4 miljoen euro op 30 juni 2010 mede dankzij het nieuwe productportfolio. In maart 2010 voegde Orange sa een `naked adsl-

7 Average Revenue per User, gemiddelde maandelijkse omzet per klant (voortschrijdend gemiddelde van de 12 voorgaande maanden), zonder mvno's en m2m-kaarten.
5




offer' toe aan zijn portefeuille. De totale omzet van Orange sa steeg met 16,1 %, van 21,8 miljoen euro eind juni 2009 naar 25,3 miljoen euro een jaar later.

4. Tendensen

Mobistar zet zijn strategie van waardecreatie verder ondanks de aanhoudende regulatoire druk.

Mobistar kondigde in februari 2010 een commerciële investering van 15 miljoen euro aan voor de ontwikkeling van een `quadruple play' offer voor de residentiële markt. De lancering van het commerciële aanbod is gepland voor het najaar.

Mobistar heeft kennis genomen van de beslissing van het BIPT om vanaf 1 augustus 2010 de mobiele terminatietarieven voor Mobistar te verlagen van 9,02 eurocent naar 5,05 eurocent. Mobistar heeft op basis van het discriminatoir en marktverstorend karakter beroep aangetekend tegen de voorgestelde daling van de terminatietarieven bij het hof van Beroep van Brussel.

De aangekondigde verlaging van de retail en wholesale roamingtarieven voor spraak- en mobiel dataverkeer is sinds 1 juli 2010 van toepassing. Door het uitstel met 1 maand van de toepassing van de mobiele terminatietarieven verwacht Mobistar voor het 2de semester een negatieve impact van 33 miljoen euro (versus 40 miljoen euro oorspronkelijk voorzien) maar blijft de verwachte impact van 27 miljoen euro voor het volledige jaar 2010 als gevolg van de lagere roamingtarieven gehandhaafd.

Op 25 maart 2010 werd de wet gepubliceerd die de verlenging van de 2g-licenties tot 2015 voorziet. De betaling van een extra bijdrage door Mobistar in november 2010 voor het verderzetten van zijn activiteiten tot 2015 is eveneens in deze wet opgenomen. Mobistar heeft hiervan met voorbehoud kennis genomen. De kb's die de toetreding van een nieuwe 3g-speler en de voorwaarden voor de toekenning van een toekomstige 4g- licentie regelt, zijn nog niet gepubliceerd.

De goede resultaten van het eerste semester van 2010 laten Mobistar echter toe zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2010 te verhogen:
- een stijging van de omzet van ongeveer 5 % ten opzichte van een omzet die minstens vergelijkbaar is met die van 2009, initieel voorzien;
- een nettoresultaat tussen 225 en 245 miljoen euro ten opzichte van een nettoresultaat tussen 210 en 230 miljoen euro, initieel voorzien;
- een EBITDA tussen 520 en 540 miljoen euro ten opzichte van een EBITDA tussen 500 en 520 miljoen euro, initieel voorzien;
- een bevestiging van het investeringsniveau op 10 % van de omzet uit telefonie;

- een organische kasstroom tussen 330 en 350 miljoen euro vóór eventuele betaling van de bijdragen voor de verlenging van de 2g-licentie ten opzichte van een organische kasstroom tussen 260 en 280 miljoen euro, initieel voorzien. Deze herziening is het gevolg van het bedrijfsresultaat van Mobistar en een optimalisatie van de fiscale voorafbetalingen,.

De toekomstperspectieven van Mobistar houden rekening met de invloed van de regelgevende maatregelen en zijn investeringsprogramma. De hypotheses zijn gebaseerd op de actuele cijfers van de evolutie van de Belgische economische situatie en zouden kunnen gewijzigd worden indien er verandering komt
6




in het dossier van de subsidiëring van mobiele telefoons en/of indien de evolutie van het regulatoire kader.

Mobistar (EURONEXT BRUSSEL: MOBB), één van de belangrijkste acteurs op de Belgische en Luxemburgse telecommunicatiemarkt, is actief in mobiele en vaste telefonie, in adsl en in andere markten met een groot groeipotentieel. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve producten en diensten voor de residentiële en voor de professionele markt. Mobistar is genoteerd op de Beurs van Brussel en behoort tot de France Télécom­groep.