CNV Onderwijs
22 juli 2010
Hoe om te gaan met social media?
Categorie: Algemeen nieuws
Social Media biedt kansen om te laten zien dat je trots bent op je
werk. Daardoor kan het bijdragen aan een beter imago bij klanten,
leden, leveranciers en vakcollega's etc. Het delen van informatie en
kennis met groepen waarmee op traditionele wijze nauwelijks
communicatie mogelijk was kan leiden tot een beter beeld van de
organisatieomgeving. Daardoor is het mogelijk de klantenservice en
klantenrelatie te verbeteren.
Over de gevolgen voor de arbeidsproductiviteit verschillen de meningen.
In onderzoek van de Universiteit van Melbourne is aangetoond dat mensen
die in werktijd actief met social media bezig zijn 9% productiever
(output gericht) zijn. Brits onderzoek legt juist de nadruk `verloren'
arbeidsuren (werktijd gericht) waardoor de productiviteit door social
media juist lager is.
Net als bij de opkomst van e-mail en internet in organisaties ontstaan
nieuwe vragen bij het gebruik van social media in die organisaties.
Privé gerelateerde zaken en werkgerelateerde zijn niet zo gemakkelijk
te scheiden en dat hoeft ook niet. Uitgangspunt is dat social media een
waardevolle bijdrage aan de organisatie leveren, zoals e-mail en
internet dat ook hebben gedaan en nog steeds doen. Bij nieuwe
ontwikkelingen zie je vaker dat een aantal werkgevers en werknemers
vooral de bedreigingen zien, anderen vooral de kansen. Om verschillende
denkbeelden over het gebruik van social media in organisaties niet te
laten leiden tot misverstanden is dit protocol ontwikkeld.
Voorbeelden:
- Op de werkvloer ontstaat discussie over de tijd die iemand op het
werk besteedt aan sociaal netwerken. Informatie opzoeken op internet en
contacten onderhouden via e-mail zijn wel gangbaar.
- Een leidinggevende vindt dat een medewerker zich te veel profileert
via social media en spreekt hem daar op aan.
- Een medewerker twittert uit een vertrouwelijke bijeenkomst of heeft
kritiek op de eigen organisatie.
- Iemand wil op zijn privéblog over werkgerelateerde zaken schrijven en
weet niet goed of dat mag.
- Een werknemer geeft via twitter en blog kritiek op een leverancier,
terwijl zijn organisatie in onderhandeling is over een
schadevergoeding.
Gedragscode
(Waar nu CNV staat kan de naam van de eigen onderneming ingevuld
worden)
1. Werknemers proberen kennis en andere waardevolle informatie te
delen, mits die informatie niet vertrouwelijk is en het CNV niet
schaadt.
2. Het CNV ondersteunt de open dialoog en de uitwisseling van ideeën en
het delen van kennis. Dit gebeurt op persoonlijke titel, bij
werkgerelateerde onderwerpen met vermelding van organisatie en functie.
Er wordt steeds geschreven in de eerste persoon.
3. Werknemers zijn persoonlijk verantwoordelijk voor de inhoud die ze,
voor zover dat niet tot hun functie behoort, publiceren op blogs,
wiki's, fora en andere media die gebaseerd zijn op user-generated
content. Zij zijn zich ervan bewust dat wat zij publiceren voor langere
tijd openbaar zal worden, met gevolgen voor hun privacy.
4. Werknemers die publiceren op een website anders dan die van het CNV
over een onderwerp dat wel te maken kan hebben met het CNV maken
kenbaar of zij op persoonlijke titel publiceren. Eventueel aangevuld
met een disclaimer waarin staat dat het persoonlijke standpunt niet
overeen hoeft te komen met dat van de organisatie (m.n. bij blogs).
5. Werknemers respecteren het beeld-, auteurs- en citaatrecht.
6. Werknemers publiceren niet ongevraagd vertrouwelijke of andere
merkgebonden informatie. Voor het publiceren van interne gesprekken
wordt eerst toestemming gevraagd aan de leidinggevende of de daarvoor
verantwoordelijke afdeling of persoon.
7. Werknemers mogen geen vertrouwelijke en/of schadelijke informatie
verstrekken over klanten, partners of leveranciers zonder hun
goedkeuring. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen informatie over
het product en de persoon of het bedrijf.
8. Werknemers respecteren degene tot wie zij zich richten. Etnische
laster, persoonlijke beledigingenen obsceniteit zijn niet geoorloofd.
De privacy van anderen wordt gerespecteerd. Als je publiceert over een
concurrent zorg je ervoor dat wat je zegt feitelijk en juist is, zonder
een concurrent in diskrediet te brengen. Vermijd daarbij onnodige of
onproductieve argumenten, die leiden tot niets. Gooi geen olie op het
vuur in debatten, maar blijf feitelijk.
9. Werknemers van het CNV mogen actief zijn op social media mits het
werk er niet onder lijdt. Afhankelijk van de functie van een medewerker
kan het gebruik van social media meer of minder gewenst zijn.
Leidinggevende en medewerker maken hierover afspraken.
10. Werknemers zijn zich bewust van hun relatie met het CNV in online
sociale netwerken. Als je actief bent als werknemer voor de organisatie
waarvoor je werkt zorg je ervoor dat het profiel en de inhoud in
overeenstemming is met hoe je je in tekst, beeld en geluid zou
presenteren ten overstaan van collega's en klanten.
11. Probeer de eerste te zijn om je eigen fouten te corrigeren, zonder
eerdere berichten te wijzigen of te verwijderen. Vermeld daarbij dat
jij degene bent die het bericht wijzigt.
12. Het CNV wil eerlijk en transparant zijn. Dit betekent dat er geen
pr of marketing onder een andere naam plaatsvindt, maar dat altijd de
organisatie en functie wordt bekendgemaakt.
13. Bestuurders, managers, leidinggevenden en degene die namens de
organisatie het beleid en de strategie uitdragen hebben een bijzondere
verantwoordelijkheid bij het bloggen. Op grond van hun positie moeten
zij nagaan of zij op persoonlijke titel kunnen publiceren. Zij zijn
zich bewust dat medewerkers lezen wat zij schrijven.
14. Blogs en sociale netwerken die worden gehost door het CNV moeten
worden gebruikt op een manier die waarde toevoegt aan de
bedrijfsdoelstellingen van het CNV. Het moet eraan bijdragen dat
jijzelf, collega's, klanten en partners hun werk beter kunnen doen en
helpen bij het oplossen van problemen en het verbeteren van
vaardigheden en kennis.
15. Bij de geringste twijfel over een publicatie of over de raakvlakken
met het CNV is het verstandig contact te zoeken met je leidinggevende
of daarvoor verantwoordelijke afdeling/persoon. Uiteindelijk is het
helemaal je eigen verantwoordelijkheid wat je post of publiceert. Het
kan echter geen kwaad advies in te winnen.
---