500 afspraken met indieners WOZ-bezwaarschrift
Maar liefst 500 afspraken hebben de taxateurs Robert Bordes (rechts op
de foto) en Tijs Bouwhuis gemaakt met vrijwel alle indieners van een
bezwaarschrift tegen de vastgestelde WOZ-waarde van hun huis. Vanaf mei
tot begin komende maand bezoeken ze elke werkdag ieder zeven indieners
van bezwaren.
De taxateurs noemen die bezoeken `keukentafelgesprekken' en elk gesprek
duurt ongeveer drie kwartier. De taxateurs zijn in dienst van het
adviesbureau Thorbecke en zijn door de gemeente ingehuurd om deze
omvangrijke klus te klaren.
Deze aanpak is volkomen anders dan de gebruikelijke. Die kwam erop neer
dat de meeste bezwaarschriften schriftelijk en vanachter het bureau
afgehandeld werden. Soms werd een taxateur ingeschakeld maar nu bezoekt
een taxateur in alle gevallen de indieners van een bezwaarschrift.
Een opvallend staaltje van klantgericht werken. Het is een benadering
die de klant centraal stelt, één van de hoofddoelstellingen van nieuwe
organisatie van de gemeente Zutphen.
"Het verschil met voorgaande jaren is, dat er toen alleen een taxateur
werd ingeschakeld als het ging om aspecten die je niet vanachter je
bureau kunt beoordelen," zegt Tijs Bouwhuis. "Het komt voor dat een
hele straat bezwaar heeft gemaakt tegen de vastgestelde WOZ-waarde. We
taxeren dan twee panden in die straat die maatgevend zijn voor de
andere panden."
De bezoeken van de taxateurs worden zeer gewaardeerd. Robert Bordes:
"De mensen stellen het op prijs dat er op deze manier naar hen
geluisterd wordt, dat ze geholpen worden, dat ze serieus genomen
worden. Een gesprek verduidelijkt meer dan een uitleg op papier. Een
schriftelijke motivering is meestal standaard en niet toegesneden op
een specifiek geval."
Een gesprek neemt vaak onduidelijkheden weg. Neem het
stijgingsperecntage van de WOZ-waarde. Die kan hoger liggen dan de
marktwaarde. De ervaring van de taxateurs is dat een mondelinge
toelichting meer verduidelijkt dat een schriftelijke toelichting.
"Uiteraard zijn er ook mensen van wie je vantevoren weet dat ze voet
bij stuk houden," zegt Tijs Bouwhuis. "Als mensen het niet begrijpen
of het niet willen begrijpen, dan houdt het op en volgens we de
normale procedure van bezwaar en beroep."
Doel van een gesprek is overeenstemming te bereiken over de WOZ-waarde,
bijvoorbeeld door een lagere WOZ-waarde vast te stellen of omdat de
klant akkoord gaat met de uitleg. Is er overeenstemming, dan wordt dat
vastgelegd in een overeenkomst. De overeenkomst vervangt dan de
gebruikelijke uitgebreide motivering van de beslissing op het bezwaar.
Robert Bordes: "Tegen de overeenkomst is geen beroep meer mogelijk. Dat
betekent veel minder administratieve rompslomp en een snelle
afhandeling."
Robert Bordes en Tijs Bouwhuis vinden het een prachtige klus. Robert
Bordes: "Nog nooit hebben we op deze wijze gewerkt voor een gemeente.
Het is geweldig om te doen."
---
Harry Abel: nieuwe benadering is investering in de toekomst
Harry Abel, senior medewerker bij het team Administratie & Rapportage
van de gemeente
Het idee om alle indieners van een WOZ-bezwaarschrift te laten bezoeken
door een taxateur komt van Harry Abel, senior medewerker bij het team
Administratie en Rapportage.
Sinds 1 oktober stuurt Harry Abel ook de cluster belasting en de WOZ
aan.
"Ik werd al gelijk geconfronteerd met een inspectie van de
waarderingskamer,"zegt hij. "De kamer vond dat de uitvoering van de wet
WOZ dringend aan verbetering toe was. De uitvoering moest snel
verbeteren, anders mochten wij geen belastingbeschikkingen de deur
uitsturen. Het was een kwestie van achterstanden, te weinig controle,
te weinig personeel. Jaarlijks huurden we externen in. Dan haal je
tijdelijk kennis binnen maar die kennis gaat weer weg wanneer de klus
is geklaard. Externe medewerkers worden niet eigen met Zutphen en de
plaatselijke ontwikkelingen."
Naar aanleiding van de opmerkingen van de Waarderingskamer schreef hij
een verbeterplan. Het verbeterproces voor de WOZ-bezwaarschriften is
daar weer een onderdeel van.
Harry Abel:: "In een vakblad las ik een artikel over de aanpak in
Leerdam. Ik heb de telefoon gepakt om te vragen naar hun ervaringen.
Zij sturen taxateurs naar iedereen die een WOZ-bezwaarschrift indient.
Zij hebben het hele proces rond bezwaarschriften efficiënt ingericht.
Dat sprak me aan. De Leerdamse aanpak is niet alleen klantgericht, het
levert op termijn ook minder administratieve druk op. De verwachting is
namelijk dat volgend jaar minder bezwaren ingediend worden. Het is
daarom ook een investering in de toekomst."
Gemeente Zutphen