Dyslexie nog steeds onderschat door leraren HBO

Zwolle - Het was eigenlijk de enige opleiding die hij voor ogen had. Die droom was na een zware strijd uiteengespat omdat de leraren geen rekening hielden met zijn aandoening. Door dyslexie kon Eduard Poot zijn opleiding journalistiek op Windesheim niet halen. Zelfs een examencommissie wees zijn klacht over zijn bsa(bindend studie advies) af.

De eerste weken moest hij even wennen, maar uiteindelijk leek hij na wat moeilijkheden en problemen de boel goed op de rail te hebben. Het tweede halfjaar van zijn opleiding waren er voor de toetsen geen herkansingen nodig, maar in dossiers en portfolio's faalde hij net als bij het eerste half jaar van zijn opleiding HBO journalistiek op Windesheim. De 19 jarige Eduard poot kon niet genoeg studiepunten verzamelen omdat er geen rekening werd gehouden met dyslexie en de bijbehorende problemen. Zelf vult hij nog aan: 'Door de taalproblemen sneeuwde de rest een beetje onder. Op havo en VMBO werd er wel rekening mee gehouden in beoordelingen. Beter je best doen, was een opmerking die ik voor het ontdekken van dyslexie te horen kreeg. Dat was op de basisschool. Toen wisten ze nog niets van de aandoening af, maar ook toen wisten leraren niet wat men met taalproblemen van een leerling als mij doen moest. Iets waar men HBO uiteindelijk ook niet mee kon handdelen. Vooral omdat de meldingen van de onvoldoendes pas op het laatste moment naar buiten kwamen betekende dat een klap in het gezicht.'

Na een matig begin kwam hij goed terug, maar uiteindelijk niet goed genoeg dus. Zelf zag hij het probleem ook niet aankomen, maar wist wel dat het zo zou kunnen lopen. 'Natuurlijk is het een feit dat dyslexie een lastige aandoening is voor iemand die een opleiding doet waar je veel moet schrijven. Het probleem is echter dat leraren niet helemaal lijken te snappen wat dyslexie inhoud, het is meer dan moeite met spelling', meent de Hattemer. E`en van die onbekende punten is dat dyslecten moeitje hebben met beschrijvingen, terwijl leraren procesverslagen in dossier heel erg belangrijk vinden. Eduard is een van die dyslecten die zo veel mogelijk in weinig zinnen wil zegen, maar er zijn ook dyslecten die juist erg uitgebreide verslagen schrijven zonder echt to-the-point te komen. Dat was naast de spelling `e`en van de punten waarom Eduard zo laag scoorde.

'Het is erg vervelend als die leraren dan zeggen dat je ongeïnteresseerd bent of beter je best moet doen. Als ze weten hoeveel tijd je besteed heb zouden ze dat bij de meeste projecten niet zeggen. Nog erger is als ze vervolgens zeggen dat je gewoon wat beter moet leren of vaker moet lezen om inzicht in d/t fouten te verschaffen en daarmee eigenlijk aangeven dat ze dyslexie vergelijken met een simpel probleem, zoals sommige mensen concentratie problemen hebben. Ik voel me dan niet echt beledigd, maar in feite is het gewoon een botte opmerking zoals zeggen tegen iemand met verlamde benen dat hij waarschijnlijk best kan lopen als hij maar beter zijn best doet', aldus Eduard Poot. Dyslexie is inderdaad een aandoening in de hersenen en daar kan je met leren weinig aan veranderen. Dat betekend niet dat je niet hoeft te leren, maar dat betekend ook niet dat er conclusies getrokken kunnen worden dat iemand lui is.

Uiteindelijk bleef er weinig anders over dan een andere opleiding zoeken of via de examencommissie een klacht indienen. Het werd het laatste, maar ook dat zonder succes. 'Als je leraar bij je cijferlijst zet dat je ongeïnteresseerd en zo snel mogelijk klaar wil zijn, staat er meteen al een negatieve stempel. Zeker omdat journalistiek de enige opleiding is waar ik interesse in heb is dat dus een zure appel. Jammer dat men op het hbo dus nog steeds niet helemaal doorheeft wat dyslexie inhoud en daarom niet overga. Zelfs een advies van de dyslexiedeskundige op school was niet goed genoeg om uitstel te krijgen. Omdat ik pas 2 weken voor het officiële einde van het schooljaar te horen kreeg dat ik mijn portfolio en mijn taalbeheersingdossier niet gehaald had, heb ik ook te weinig tijd gehad om te bezinnen over een andere opleiding. Omdat ik het toch duidelijk niet meer ging halen heb ik ook andere opdrachten niet meer ingeleverd. Uiteindelijk kwam ik daardoor niet verder dan 20 van de 60 punten', zei Eduard die na een goede eindereeks dus niet voldoende punten haalde. Zeker omdat Eduard naast journalist ook professioneel schrijver (van boeken) wil worden betekend dit een ruwe verstoring van zijn toekomst dromen. Naar eigen zeggen was het volgens hem op gebied van beide dromen een zeer leerzaam jaar, maar daar houd het dus ook bij op.


-


-


-




Ingezonden persbericht