Consumentenbond
21 juli 2010
Luchtvaartmaatschappijen moeten uitbetalen bij vertraging
Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om compensatie te betalen aan
passagiers bij meer dan drie uur vertraging. De Rechtbank Den Haag kwam
tot dit oordeel in een zaak tegen ArkeFly en bekrachtigt hiermee een
uitspraak van het Europese Hof in november 2009. De Consumentenbond
roept alle luchtvaartmaatschappijen die passagiers ten onrechte geen
compensatie hebben gegeven op dit alsnog te doen en verzoekt de
Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) handhavend op te treden als
maatschappijen blijven weigeren compensatie uit te betalen.
Vluchtvertraging_7 De Consumentenbond kreeg de afgelopen tijd meldingen
van consumenten waaruit bleek dat ook transavia.com en Martinair
compensatie weigeren te geven met het argument dat deze regels niet in
Nederland gelden. De bond eist dat transavia.com en Martinair de
uitspraken van het Europese Hof en de Nederlandse rechter naleven. Als
de twee vliegmaatschappijen blijven weigeren consumenten te
compenseren, stapt de Consumentenbond naar de IVW. De IVW kan boetes
uitdelen aan luchtvaartmaatschappijen die de passagiersrechten
overtreden.
Europese regels
De regels voor compensatie bij annulering, instapweigering en
langdurige vertraging zijn vastgelegd in een Europese Verordening. Het
recht op compensatie bij vertraging is in november 2009 vastgesteld
door het Europese Hof van Justitie. ArkeFly vocht de geldigheid hiervan
aan, maar kreeg ongelijk.