TNS NIPO publicaties
21 juli 2010
Hypotheekklant meest tevreden over Rabobank en assurantie-intermediair
Hypotheekbemiddelaars liggen al langere tijd onder vuur. Iedereen die
er een mening over is toegedaan, lijkt deze ook graag te verkondigen.
Maar wat vinden de hypotheekklanten zelf van deze bemiddeling in
hypotheken? En hoe vaak maken ze er gebruik van? Nederlandse
hypotheekklanten raadplegen gemiddeld twee hypotheekbemiddelaars.
Klanten worden steeds `hypotheekwijzer' en voordat ze een bemiddelaar
zoeken, scholen ze zichzelf even gauw bij via internet. Het meest
tevreden zijn Nederlandse hypotheekklanten met de Rabobank en het
assurantie-intermediair. Allebei werden ze gewaardeerd met een 7,6. Dit
blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, waarvoor 1.043 hypotheekafsluiters
en 529 hypotheekoriënteerders ondervraagd werden.
Starters hebben wel meer hulp nodig om tot een hypotheekkeuze te komen.
Ze lijken over het algemeen een stukje onzekerder te zijn als het gaat
om het afsluiten van een hypotheek. Ze hebben meer informatie nodig,
bezoeken meer bemiddelaars en vragen ook vaker vrienden om informatie.
Adriaan Eecen, onderzoeksdirecteur bij de sector Business & Finance van
TNS NIPO, vindt het opvallend dat de gemiddelde klant zo snel klaar is
met het hypotheekoriëntatieproces. Een doorsnee hypotheekklant gaat bij
twee bemiddelaars op bezoek en vraagt bij hen informatie of een offerte
aan. Slechts zeventien procent van de hypotheekklanten bezoekt vier of
meer bemiddelaars. Eecen: `Dat vind ik opvallend weinig. Dit betekent
dat de consument vrij zeker al weet wie hij als bemiddelaar zal
inschakelen. Als bemiddelaar moet je top of mind zijn bij de
toekomstige klant. Je kunt dus niet bezuinigen op hypotheekreclame.'
Vervolgens worden er gemiddeld drie adviesgesprekken gevoerd en twee
definitieve offertes aangevraagd, nadat men is voorgelicht over de pros
en contra's van verschillende hypotheekmogelijkheden.
Assurantie-intermediair en Rabobank met het cijfer 7,6 als beste
hypotheekbemiddelaar beoordeeld
Wanneer we klanten een oordeel vragen over de bemiddelende activiteiten
van de verschillende partijen, dan blijkt dat het
assurantie-intermediair en de Rabobank allebei een 7,6 als
rapportcijfer krijgen voor hun rol als bemiddelaar. Zij scoren daarmee
het hoogst. Volgens Adriaan Eecen is het niet verwonderlijk dat de
Rabobank en de assurantiekantoren zo hoog scoren. `De
(Rabobank)kantoren kunnen door hun structuur redelijk zelfstandig
functioneren en worden minder gehinderd door interne reorganisaties.'
Rabobank laat de concurrentie ver achter zich. De eerstvolgende grote
bank in het rijtje scoort op dit gebied slechts een 6,4.
De beste offerteverstrekkers krijgen een 7 of hoger
De bemiddelaars verstrekken offertes van zichzelf of andere partijen.
Wanneer je aan de klanten vraagt welk cijfer de diverse uitgebrachte
offertes krijgen, blijkt het volgende: de top wordt gevormd door (in
alfabetische volgorde): AEGON, Fortis Bank Nederland, De Hypotheker,
Nationale-Nederlanden, Obvion, Rabobank, SNS Bank en Westland Utrecht
Hypotheekbank. De offertes van deze aanbieders scoren allemaal ruim
boven het cijfer zeven.
F7771 | TNS NIPObase CAWI | Het veldwerk vond plaats gedurende mei
2010. Hierbij zijn 1.043 hypotheekafsluiters en 529
hypotheekoriënteerders ondervraagd.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen metAdriaan
Eecen (tel: 020 522 59 22).
TNS NIPO