beantwoording vragen van het lid Irrgang over de beloning van de
directeur van het Rode Kruis
Kamerbrief inzake beantwoording vragen van het lid Irrgang over de beloning
van de directeur van het Rode Kruis
Kamerbrief | 21 juli 2010
Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen
gesteld door het lid Irrgang over de beloning van de directeur van het
Rode Kruis. Deze vragen werden ingezonden op 29 juni 2010 met kenmerk
2010Z10108.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
Antwoorden van de heer Verhagen, Minister van Buitenlandse Zaken op
vragen van het lid Irrgang (SP) over de beloning van de directeur van
het Rode Kruis.
Vraag 1
Bent u bekend met het jaarverslag 2009 van het Rode Kruis en dat het
Rode Kruis hierin de code Wijffels onderschrijft? 1)
Antwoord
Ja.
In het jaarverslag 2009 van het Rode Kruis staat vermeld dat de
bezoldiging van de algemeen directeur in lijn is met de VFI-norm
(uitwerking van de code Wijffels).
Vraag 2
Is het waar dat de directeur van het Rode Kruis een jaarsalaris van
bruto 141.828 euro verdiende, ver boven de DG-norm van 121.000 euro? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord
Ja. Volgens opgave van het Rode Kruis in het jaarverslag 2009 bedroeg
het bruto loon inclusief vakantiegeld 141.828 euro. Vanaf 1 januari
2011 geldt in de context van de subsidieregeling MFS II een DG-norm,
waaraan het Rode Kruis zal voldoen.
Vraag 3
Is het waar dat er daarnaast aan de directeur 32.581 euro voor sociale
lasten en pensioenpremie zijn betaald en 27.853 euro voor overige
vergoedingen en kosten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Ja. Beide bedragen staan in het jaarverslag 2009 van het Rode Kruis
vermeld.
Vraag 4
Is het waar dat de code Wijffels stelt dat onder beloning moet worden
verstaan de daadwerkelijk aan een directeur in het verslagjaar
uitgekeerde bedragen voor:
a) Vast inkomen. (Dit inkomen bestaat uit: salaris, vakantiegeld en
eventuele vaste (eindejaars-)uitkeringen).
b) Onkostenvergoeding. (De bedragen die als vaste kostenvergoeding zijn
uitgekeerd. 2)
c) Pensioenpremie. (De daadwerkelijk in het verslagjaar door de
werkgever betaalde premie voor pensioen. Pensioen omvat daarbij
ouderdomspensioen, nabestaandenpensioen, prepensioen en
arbeidsongeschiktheidspensioen).
d) Premie ziektekostenverzekering. (Het gaat hier om dat deel dat door
de werkgever is betaald voor de verzekering van ziektekosten).
Antwoord
Deze weergave is slechts deels correct.
Onder beloning wordt door de code Wijffels verstaan de daadwerkelijk
aan een directeur in het verslagjaar uitgekeerde bedragen voor: a) Vast
inkomen en b) Onkostenvergoeding.
Daarnaast moet het jaarverslag inzicht bieden in andere bedragen die
ten behoeve van een directeur zijn betaald. Het gaat daarbij om: c)
Pensioenpremie en d) Premie ziektekostenverzekering.
Vraag 5
Indien het antwoord op vraag 4 bevestigend luidt, bent u het er dan mee
eens dat de beloning van de directeur van het Rode Kruis in feite
141.828 + 27.853 + 32.581 = 202.262 euro bedraagt en daarmee nog verder
boven de DG-norm uitkomt en bij lange na niet voldoet aan de code
Wijffels of zelfs de Balkenende-norm? Zo ja, deelt u dan de mening dat
de wijze waarop het Rode Kruis melding maakt van de beloning van de
directeur misleidend is en dat het tevens onjuiste informatie verschaft
indien het stelt dat `de bezoldiging in lijn is met de VFI-norm (code
Wijffels)'. 3)
Antwoord
Het salarisbedrag (bezoldiging) van 141.828 euro van de algemeen
directeur is in lijn met de VFI-norm (uitwerking van de code Wijffels).
Echter, volgens de door de code Wijffels gehanteerde indeling maken
141.828 euro (bezoldiging) en (een deel van) 27.853 euro (overige
vergoedingen en kosten) deel uit van de beloning.
Het totaal van deze bedragen komt zowel boven de DG-norm als boven de
VFI-norm uit. Noch bij de DG-norm noch bij de VFI-norm (code Wijffels)
wordt rekening gehouden met de werkgeverslasten (pensioenpremie).
Daarentegen blijft het totaal van de twee bedragen beneden de
Balkenende-norm (gemiddelde ministerssalaris vermeerderd met dertig
procent, exclusief pensioenafdracht en onkostenvergoeding, inclusief
eindejaarsuitkering en vakantie-uitkering).
Het Rode Kruis verschaft derhalve geen onjuiste informatie als het
stelt dat `de bezoldiging (het bovenstaande salarispakket minus
vergoedingen en kosten) in lijn is met de VFI-norm'. Ik deel de mening
dat de wijze waarop de organisatie melding maakt van vergoedingen en
kosten onvoldoende transparant is en verduidelijking behoeft. Hierop
zal het Rode Kruis door mij worden aangesproken.
Vraag 6
Kunt u (nogmaals) bevestigen dat de code Wijffels als maximum beloning
de DG-norm hanteert aangezien die `commissie van oordeel is dat de
beloning van directeuren van de goededoelenorganisaties moet worden
afgestemd op de beloning van qua zwaarte en complexiteit vergelijkbare
functies bij de rijksoverheid'? 4) Deelt u de mening dat de
Balkenende-norm hier niet van toepassing is aangezien een soortgelijke
functie c.q. premier niet bestaat bij een goededoelenorganisatie.
Antwoord
De code Wijffels hanteert niet de DG-norm als maximum beloning. De code
Wijffels adviseert dat de beloning van directeuren van
goededoelenorganisaties zou moeten worden bepaald aan de hand van de
zwaarte van de functie (vast te stellen aan de hand van een aantal door
de code genoemde factoren) die vervolgens zou moeten worden vertaald
naar een beloningsniveau dat aansluit bij het beloningsbeleid binnen de
ambtelijke salarisschalen van de rijksoverheid.
De DG-norm is vorig jaar door de toenmalige minister voor
Ontwikkelingssamenwerking geĂŻntroduceerd en vervolgens gehanteerd als
criterium bij de drempeltoets voor de aanvragen van organisaties in het
kader van het Medefinancieringsstelsel II. De DG-norm heeft betrekking
op het salarisniveau vanaf 1 januari 2011.
De Balkenende norm is een salarisnorm waarmee het hoogst mogelijke
salaris in de publieke en semi-publieke sector wordt aangegeven; deze
norm is hier niet van toepassing omdat voor goededoelenorganisaties en
medefinancieringsorganisaties in de OS sector andere normen gelden dan
wel zullen gaan gelden.
Vraag 7
Voldoet het Rode Kruis aan de bepaling in het Medefinancieringsstelsel
(MFS) II die stelt dat Nederlandse maatschappelijke organisaties met
medewerkers die meer verdienen dan het salaris van een Directeur
Generaal bij de Rijksoverheid, niet voor een MFS-II subsidie in
aanmerking komen? Zo nee, waarom is het Rode Kruis dan wel naar de
volgende ronde?
Antwoord
Het Rode Kruis zal per 1 januari 2011 aan de genoemde bepaling voldoen.
Vraag 8
Bent u van zins om het Rode Kruis te verzoeken het salaris voor de
directeur te verlagen tot maximaal de DG-norm? Zo nee, waarom niet.
Vraag 9
Bent u bereid het Rode Kruis uit te sluiten van het MFS II dan wel te
korten op zijn subsidie indien het niet bereid blijkt tot het verlagen
van de beloning van zijn directeur conform de `Verhagen norm' zoals u
die bij SNV heeft toegepast? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Nee. Bij de in december 2009 ingediende aanvraag in het kader van het
MFS II heeft het Rode Kruis laten aantekenen dat het salaris van de
algemeen directeur per 1 januari 2011 zal voldoen aan de DG-norm.
Daarmee voldoet het Rode Kruis aan de salarisnorm in het kader van MFS
II.
Mocht achteraf blijken, en dat geldt voor de gehele periode 2011 -
2015, dat het Rode Kruis de DG-norm niet (langer) respecteert, dan zal
dit uiteraard net als voor andere organisaties gevolgen hebben voor de
mogelijk per 1 november 2010 toegekende MFS II-subsidie.
1) Jaarverslag Rode Kruis, blz. 105
http://rodekruis-Jaarverslag2009.ddg423.tamtam.nl/nl/Content_Helpers/Co
ntent_Helpers-Jaarverslag-2009-Downloads/Alle-hoofdstukken/Rode
Kruis-Jaarverslag-2009.pdf
2) Advies van de commissie `Code goed bestuur voor goede doelen', blz.
26
http://www.goededoelenwereld.nl/fileadmin/donateursvereniging/fileadmin
/bestanden/pdf/Code Wijffels_ tekst.pdf
3) Jaarverslag Rode Kruis, blz. 105
4) Code Wijffels, blz. 25
Ministerie van Buitenlandse Zaken