Consumentenautoriteit
Persbericht | 21 juli 2010 | Overtredingen tegen consument steeds vaker
grensoverschrijdend
Het aantal grensoverschrijdende overtredingen die consumenten benadelen
neemt toe. Steeds meer bedrijven bieden hun diensten ook over de grens
aan, met name via internet. Dat gebeurt niet altijd volgens de regels.
Steeds meer zaken - sms-diensten, online ticketverkoop, telemarketing,
verkoopdemonstraties - bevatten internationale aspecten. Daarom is het
goed dat consumentenautoriteiten in Europees en wereldverband met
elkaar samenwerken in hun aanpak van bedrijven die consumenten schaden.
De Consumentenautoriteit heeft daarom in haar Agenda 2010-2011 de
grensoverschrijdende consument als aandachtsgebied benoemd.
De Nederlandse Consumentenautoriteit is sinds 1 juli 2010 voorzitter
van het mondiale netwerk van consumentenautoriteiten ICPEN
(International Consumer Protection and Enforcement Network). Bij dit
netwerk zijn ruim veertig landen aangesloten, zoals de Verenigde
Staten, Canada, Australië, China, Japan, Zuid-Korea en Chili en een
groot aantal Europese landen. "Daar waar de problemen internationaler
worden, moet de aanpak ervan dat ook zijn', aldus Van Buchem, directeur
Consumentenautoriteit. 'De betrokken organisaties kunnen door
samenwerking enorm van elkaar leren. Wij gaan ons daarvoor inzetten."
Oneerlijke handelspraktijken online
De Consumentenautoriteit meldt in haar halfjaarbericht hoe de voortgang
van de Agenda 2010-2011 verloopt. Hieruit blijkt dat in het eerste
halfjaar van 2010 veel energie is gestoken in de aanpak van misleidende
praktijken rondom de doorverkoop via internet van toegangskaarten voor
voetbalwedstrijden, concerten en evenementen. De komende periode zal de
Consumentenautoriteit handhavend optreden tegen de bedrijven die de
regels niet naleven. In Benelux- en Europees verband neemt de
toezichthouder deel aan onderzoek naar de doorverkoop van
toegangskaarten via internet. De eerste resultaten hiervan zullen later
dit jaar naar buiten komen.
Begin dit jaar heeft de Consumentenautoriteit een boete opgelegd aan
een bedrijf dat via internet op misleidende en agressieve wijze
fotoshoots aanbood aan met name jongere consumenten. Ook een aanbieder
van sms-diensten, Celldorado, heeft onlangs een boete opgelegd gekregen
voor het misleiden van consumenten.
De Consumentenautoriteit constateert dat oneerlijke of misleidende
praktijken op internet een grote dynamiek kennen. Uitingen op internet
kunnen immers per dag worden aangepast. "Het blijft nodig om, naast het
optreden tegen overtreders, consumenten te informeren over hun rechten"
aldus Van Buchem. "Enerzijds omdat de praktijken en de aanbieders
steeds wisselen, anderzijds omdat er steeds nieuwe groepen consumenten
actief worden."
Agressieve en misleidende werving
In maart is de Consumentenautoriteit een campagne gestart om
consumenten voor te lichten over hun rechten bij verkoop aan de deur.
Als hulpmiddel is de DeurWijzer ontwikkeld. Deze kan worden gedownload
op www.consuwijzer.nl of worden opgehaald bij een van de dertig
vestigingen van het Juridisch Loket. Daarnaast is de
Consumentenautoriteit, samen met de NMa, onderzoeken gestart naar
mogelijk misleidende en/of agressieve colportage door enkele
energiebedrijven.
* DeurWijzer downloaden op ConsuWijzer.nl
Naar enkele aanbieders van busreizen met verkoopdemonstraties lopen
onderzoeken. De resultaten brengt de toezichthouder later dit jaar naar
buiten.
Over agressieve en/of misleidende werving, met name in de sectoren
telecom, energie, loterijen, sms-diensten en uitgeverijen, komen de
meeste meldingen binnen bij ConsuWijzer. Deze meldingen zijn
belangrijke signalen voor de toezichthouder.
Garantie en conformiteit
De Consumentenautoriteit heeft de afgelopen periode een aantal
onderzoeken naar het bijkopen van garantie afgerond. De resultaten
daarvan zullen dit najaar naar buiten worden gebracht. De
Consumentenautoriteit heeft deelgenomen aan een onderzoek in
Benelux-verband naar garantie, waaruit bleek dat 10 Nederlandse
ondernemingen met in totaal 1500 winkels ten onrechte de
garantierechten van consumenten inperkten. Deze bedrijven hebben
inmiddels hun praktijk aangepast.
De computerbedrijven Dynabyte, Paradigit en Computerland, die de
toezichthouder eerder de toezegging hebben gedaan zich voortaan aan de
regels rondom garantie te zullen houden, zijn de afgelopen maanden
hierop gecontroleerd. Bij de controle zijn geen overtredingen
geconstateerd.
Het aantal meldingen bij ConsuWijzer over ondeugdelijke producten en
garantie is nog steeds hoog (ruim 5000 in het eerste halfjaar), met
name over producten op het gebied van elektronica en computerwinkels,
wonen, auto's en van postorderbedrijven.
Uitspraken rechter
Eerder dit jaar is de Consumentenautoriteit door de rechter in het
gelijk gesteld in negen zaken tegen aanbieders van pakketreizen die hun
garantiestelling niet op orde hadden. Deze bedrijven kunnen ervoor
kiezen de garantiestelling alsnog te regelen of te stoppen met het
aanbieden van pakketreizen.
Om dit af te dwingen heeft de rechter ook dwangsommen opgelegd.
Inmiddels hebben bijna alle bedrijven de garantiestelling geregeld.
Keukenkampioen en Keukenconcurrent hebben in januari van dit jaar de
rechter gevraagd om openbaarmaking van de boetes en lasten onder
dwangsom tegen te gaan,. De rechter heeft echter bepaald dat
openbaarmaking gerechtvaardigd was.
In februari heeft de Rechtbank Rotterdam uitspraak gedaan in de
beroepzaak van het postorderbedrijf PostGarant dat eerder was beboet
voor het niet naleven van de regels bij de verkoop via internet en de
telefoon. De uitspraak van de rechter hield in dat de overtredingen
grotendeels stand hielden, maar schatte de ernst ervan lager in. Zowel
PostGarant als de Consumentenautoriteit zijn tegen deze uitspraak in
hoger beroep gegaan.
De boete die de Consumentenautoriteit eerder aan UPC had opgelegd voor
het overtreden van de regels is na een uitspraak van de rechtbank in
april definitief geworden.
ConsuWijzer
ConsuWijzer is voor de Consumentenautoriteit een zeer waardevolle bron
van signalen. Ook zet de Consumentenautoriteit ConsuWijzer in om
consumenten voor te lichten over hun rechten, zoals bij verkoop aan de
deur. Wat de meldingen dit eerste halfjaar betreft viel het aantal
meldingen (2400) over problemen met het opzeggen van abonnementen op.
Daarover bestaat bij consumenten veel onduidelijkheid, ook vanwege de
mogelijke komst van nieuwe regels. ConsuWijzer helpt consumenten met
praktische informatie en voorbeeldbrieven.
* Informatie over het opzeggen van abonnementen op ConsuWijzer
Overige zaken
Er is een wetsvoorstel in voorbereiding dat regelt dat de
Consumentenautoriteit voor alle overtredingen kan werken met het
boeteregime van de Wet oneerlijke handelspraktijken. Voor overtredingen
van die regels kan de Consumentenautoriteit boetes opleggen tot
maximaal 450.000 euro per overtreding. Voor andere overtredingen werkt
de Consumentenautoriteit nu nog met boetes tot 76.000 euro per
overtreding. Ook is aangekondigd dat de Consumentenautoriteit een
bindende aanwijzingsbevoegdheid krijgt om, eventueel voorafgaand aan
een sanctietraject, een onderneming te verzoeken een bepaalde
gedragslijn te volgen. Doel hiervan is de aanpassing van het gedrag te
versnellen om te voorkomen dat consumenten langer dan nodig worden
gedupeerd. De Consumentenautoriteit gaat momenteel na of de
voorgestelde nieuwe regels ook uitvoerbaar zijn.