Gemeente Dantumadeel
Onderzoek naar imago Noordoost Fryslân als toeristische regio
Er is een imago-onderzoek gestart onder Noordoost Friese recreatieve
ondernemers. Dit onderzoek voert Stenden Hogeschool uit in opdracht van
de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland c.a.
en Tytsjerksteradiel. De vijf Noordoost Friese gemeenten werken samen
in het project regiomarketing om meer bezoekers, bedrijven en bewoners
naar Noordoost Fryslân te trekken.
De onderzoeksresultaten geven meer inzicht in het imago van Noordoost
Fryslân en worden gebruikt bij het uitwerken van de marketingstrategie
en een publiciteitscampagne om Noordoost Fryslân op de kaart te zetten.
Het onderzoek is ook bedoeld om het resultaat van het promoten van de
regio te kunnen toetsen.
Vorig jaar is een eerste start gemaakt met het onderzoek. Toen zijn
bezoekers en toeristen van Noordoost Fryslân bevraagd en is hun mening
vergeleken met die van landgenoten die nog nooit in Noordoost Fryslân
zijn geweest. Daaruit bleek dat toeristen en bezoekers graag nog een
keertje terug komen als ze eens in de Noordoost Friese regio geweest
zijn.
De bezoekers waarderen vooral de natuur, het aanbod van fiets- en
wandelroutes en de rust en de ruimte. Interessant is dat een groot deel
van deze groep door verhalen van familie, kennissen, collega's, dus via
mond-tot-mond-reclame, nieuwsgierig is geworden naar het gebied. De
bezoekers zijn enthousiaster dan de groep die nog nooit hier is
geweest. Het credo `onbekend maakt onbemind' lijkt daarmee op Noordoost
Fryslân van toepassing. Een kans voor regiomarketing om dit te
veranderen!
Regiomarketing is een onderdeel van het Europese project Vital Rural
Area (www.vitalruralarea.eu).