Langere zoekzinnen steeds gebruikelijker volgens Uptrends.com
Alphen aan den Rijn - 20 juli 2010 - Uptrends.com (www.uptrends.com), een toonaangevende en wereldwijde provider van website monitoring diensten, maakt vandaag bekend dat langere zoekzinnen steeds vaker gebruikt worden. Internet gebruikers zoeken steeds vaker met meerdere woorden in een zoekzin als men een zoekmachine gebruikt zoals Google, Yahoo en Bing.
In een onderzoek van Uptrends.com blijkt dat het gebruik van één of twee woorden in een zoekzin aanzienlijk is gedaald in vergelijking met twee jaar geleden. Het gebruik van één zoekwoord in een zoekzin daalt van 15,52 procent in 2008 naar 8,21 procent in 2010. Ook het gebruik van twee zoekwoorden in een zoekzin daalt, namelijk van 33,65 procent in 2008 naar 21,41 procent in 2010.
Meer en meer mensen gebruiken 4, 5, 6 en 7 zoekwoorden in een zoekzin, zoals blijkt uit onderstaande tabel. Het gebruik van vier zoekwoorden in een zoekzin is bijvoorbeeld gestegen van 13,81 procent in 2008 naar 20,78 procent in 2010.
"Het lijkt erop dat mensen steeds meer zoekwoorden in een zoekzin moeten gebruiken om de juiste content te vinden", zegt Niels Brinkman, mede-oprichter van Uptrends.
Voor website ontwikkelaars en zoekmachine optimisalisatie specialisten is deze informatie waardevol. Als men nu een website of campagne voor betaalde zoekwoorden optimaliseert voor 2, 3 en 4 zoekwoorden in een zoekzin, heeft men een bereik van 70 procent van alle zoekopdrachten.
De onderstaande tabel toont het aantal zoekwoorden in een zoekzin aan in 2010 vergeleken met 2008.
(tabel)
Methodologie: Een wereldwijd gebruikers aandeel van xx procent voor zoekwoord Y betekent dat xx procent van de bezoekers die arriveren op websites, gemeten door Uptrends' web analytics dienst OneStat.com, gebruik maken van zoekwoord Y. Alle aantallen en procenten genoemd in het onderzoek zijn gemiddelden van de afgelopen twee maanden en aangepast aan de GMT tijdzone. Onderzoek is gebaseerd op 2 miljoen bezoekers verdeeld over 20.000 bezoekers in 100 landen elke dag.
Uptrends is een toonaangevende provider op het gebied van website monitoring en performance monitoring. Uptrends heeft als doel de bereikbaarheid, uptime en de bezoekervaring op websites te verbeteren.
De Uptrends website monitoring, server monitoring en transactie monitoring kunnen automatisch iedere 5 minuten via wereldwijde controlestations een controle uitvoeren. Indien een website, transactie of server niet bereikbaar is, worden automatisch alerts via SMS, RSS, e-mail of instant messaging verstuurd naar klanten. De wereldwijde controlestations monitoren duizenden websites uit tientallen landen. Uptrends.com heeft als klanten Akzo, Interpolis, TNT, Free Record Shop, Aegon, Centraal Bureau voor de Statistiek, Provincie Zuid Holland, Gemeente Den Haag, Reed Business en vele anderen.
De Uptrends real-time web analytics dienst genaamd OneStat.com meet meer dan 200.000 websites wereldwijd en voorziet de gebruikers van gedetailleerde rapportages over het bezoekgedrag en herkomst.
Uptrends heeft vestigingen in Nederland en de Verenigde Staten.