Federale regering Belgie
Preventieve diplomatie
Financiering van initiatieven van de preventieve diplomatie
Voor de gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de Congolese
onafhankelijkheid en van het bezoek van koning Albert II aan Congo
heeft de werkgroep Cinquantenaire een aantal projecten
geselecteerd. Minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere stelt
voor een aantal ervan te financieren via de begroting voor
Vredesopbouw. De ministerraad gaat ermee akkoord om ze te
financieren via de begroting 2010 van de FOD Buitenlandse Zaken.
* Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) DRC - Tweede festival van de
podiumkunsten in Kinshasa van 30 juni tot 10 juli 2010 Het tweede
festival van de podiumkunsten focuste op de Belgisch-Congolese
relaties.
* Music fund (MF) DRC in partnerschap met het Institut National des
Arts (INA) - La musique et la consolidation de la paix à la lumière
de
l'anniversaire de l'indépendance
MUSIC FUND werkt samen met het Congolese Institut National des Arts
in
Kinshasa. De samenwerking ondersteunt de Congolese muzikale
ontplooiing door opleiding en muziekinstrumenten ter beschikking te
stellen.
* DRC - Lycée de Prince de Liège - Projet culturel et éducatif du
Lycée Prince de Liège: Héros d'hier et d'aujourd'hui - De Lueji à
Prince Mwana Congo ou l'histoire d'une identité nationale
Het Lycée is de Belgische school van Kinshasa en kreeg bezoek van
het koningspaar.
* DRC - Malta Belgium International - Projet d'extension de la
maternité du Centre Hospitalier Roi Baudoin
Het Centre Hospitalier Roi Baudoin is de belangrijkste medische
instelling in de gemeente Masina (Kinshasa) die een bevolking heeft
van ongeveer 520 000 inwoners. Het project breidt de kraamafdeling
uit. Het koningspaar bracht een officieel bezoek aan het CHRB.
* DRC - Institut national de préparation professionnelle -
Renforcement des capacités du Centre de formation professionnelle
de Kinshasa - Limete
Het INPP is een nationale instelling die sinds 1964 instaat voor de
professionele vorming van de Congolese beroepsbevolking. Het
project biedt een overzicht van de dringendste noden die
zich situeren op drie niveaus: opleiding van leerkrachten,
opleiding van administratief personeel en investeringen in
didactisch materiaal.