Media alert
Marketeers benutten e-mailmarketing onvoldoende
~ Emailvision geeft vijf handige tips voor het vergroten van de e-maildatabase ~
Amsterdam, 19 juli 2010 - Het succes van een e-mailmarketingcampagne staat of valt met een goede database. Een wervingsactie helpt hierbij maar er is meer nodig om de database gevuld te houden met relevante contacten. Uitschrijvingen zijn immers onvermijdelijk en het is belangrijk om relevante adressen te blijven verzamelen. Emailvision, marktleider op het gebied van e-mailmarketingsoftware, geeft marketeers daarom vijf handige tips om de e-maildatabase te vergroten.
1. Verbeter inschrijfproces en neem behoeften ontvanger als uitgangspunt
Om de beste resultaten te behalen met e-mailmarketing is het belangrijk dat e-mails werkelijk relevant zijn voor de ontvanger. Neem daarom de behoeften van de ontvanger als uitgangspunt en laat de persoon bij het inschrijven kiezen met welke frequentie e-mails worden ontvangen en welke onderwerpen aan bod komen in de berichten. Om de response te vergroten is het verder belangrijk dat het inschrijfformulier met een directe link zichtbaar is in de bekende search engines. Dit biedt geïnteresseerden zonder omwegen toegang tot de inschrijfpagina wat de drempel om in te schrijven aanzienlijk verlaagt.
2. Ontwikkel een geïntegreerde multi-channel aanpak
Benut de verschillende contactmomenten met klanten goed om adressen te verzamelen. Vraag dus niet alleen via internet of klanten en prospects e-mails willen ontvangen maar bijvoorbeeld ook bij telefonisch contact. Plaats ook een grote vissenkom op de stand tijdens beurzen waarin klanten hun kaartje kunnen achterlaten. Dit is een prima manier om de database aan te vullen. Het plaatsten van een inschrijfadres op business cards levert ook gegarandeerd nieuwe contacten op.
3. Benut transactionele e-mails
Transactionele e-mails worden verstuurd naar aanleiding van een aankoop of transactie. Aangezien deze e-mails belangrijke informatie bevatten voor klanten worden ze goed gelezen en daarom is het goed om links te plaatsen die de inschrijving van andere kanalen stimuleren.
4. Gebruik uitschrijvingen in je voordeel
Ingewikkelde uitschrijfmethoden kunnen leiden tot klachten en ervoor zorgen dat de reputatie van de organisatie schade oploopt. Maak uitschrijven daarom zo eenvoudig mogelijk. Probeer daarnaast zoveel mogelijk uit de uitschrijving te halen door naar een reden van uitschrijving te vragen. Dit helpt om de volgende e-mailcampagnes te verbeteren en eventuele uitschrijvers alsnog te voorzien van informatie die zij wel willen ontvangen.
5. Benut social networks
Zorg voor een grote aanwezigheid op social networks, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn, die relevant zijn voor je klanten. Stimuleer klanten vervolgens via marketing e-mails om informatie te verspreiden. Er is immers geen betere aandacht dan mond-tot-mondreclame. Door bijvoorbeeld een share with your friends-button toe te voegen aan de mail kunnen leden eenvoudig relevante informatie verspreiden via het gewenste netwerk. Dit zal uiteindelijk leiden tot een grotere exposure en een grotere database.
"Een succesvolle e-mailmarketing-campagne begint altijd met een goede e-maildatabase", zegt Jacques Prothon, country manager Nederland bij Emailvision. "De e-mailadressen van klanten en prospects liggen voor het oprapen, maar te vaak laten marketeers kansen liggen waardoor ze waardevolle adressen mislopen. Met de juiste aanpak en een geavanceerde e-mail marketing-oplossing met uitgebreide social media-mogelijkheden worden de beste resultaten bereikt."