Persbericht
Fusie zanox en Digital Window: grootste performance based marketing netwerk in Europa
~ zanox groep realiseert groei van 9 procent ~
Amsterdam, 19 juli 2010 - Axel Springer AG en Swiss PubliGroupe AG brengen hun meerderheidsbelang in Digital Window, het grootste affiliate netwerk van Verenigd Koninkrijk, onder bij hun gezamenlijke onderneming zanox. De nieuwe zanox groep is vanaf heden Europees marktleider in performance based online marketing.
Met een omzet van ongeveer 323 miljoen euro in 2009, blijft de zanox groep (zanox, Affiliate Window, Buy.at) de concurrentie in Europa ruim voor. De op-één-na grootste Europese speler kende in 2009 een jaaropbrengst van ongeveer 284 miljoen euro. De zanox groep slaagde er tegen de algehele markttrend in om substantieel te groeien in het afgelopen fiscale jaar.
Naast het economische succes, wordt de sterkte van zanox' marktpositie gedemonstreerd door de omvang van het adverteerdersnetwerk: de fusie met Affiliate Window en Buy.at voegt 1.300 internationale klanten toe aan het reeds bestaande bestand van ruim 2.000 adverteerders.
Binnen het framework van de zanox groep worden accounts per geografische locatie ondergebracht onder de lokaal sterkste divisie. In continentaal Europa blijft zanox het leidende netwerk, inclusief het Nederlandse klantenbestand van Buy.at. In de UK zal de groep opereren onder de merknamen Affiliate Window en Buy.at. De Britse klanten van zanox zullen hierdoor in de toekomst bediend worden door Affiliate Window. Het vierde merk in de zanox groep, performance marketing agency eprofessional, biedt zijn diensten voornamelijk aan in de Duits-sprekende regio.
"Uiteraard profiteren onze partners in Nederland van het synergie-voordeel tussen de zanox-landen", aldus Roger Kenbeek, algemeen directeur van zanox Benelux. "Wij kunnen adverteerders nu meer bereik leveren en onze publishers een groter aanbod van campagnes. Zo zijn de eerste klanten van Affiliate Window en Buy.at al bij ons gestart."
Met de claim van het marktleiderschap in Europa staat de zanox groep nog aan het begin van haar groei, aldus Kenbeek : "De toekomst van de performance marketing ligt volgens ons in de verdere innovatie van ons technologisch platform. Als je display- en search marketing wilt omzetten naar transacties, zullen wij onze partners ook de tools moeten aanleveren om deze traffic te optimaliseren naar conversies. Zo zien wij grote kansen binnen de social media en mobiel internet."
Jaarcijfers zanox groep (zanox, Affiliate Window, Buy.at):
* Omzet 2009: 323 miljoen euro
* Omzetgroei 2009: 9 procent
* Aantal adverteerders: 3.300
Achtergrond
De basis voor de sterke marktpositie in het snelgroeiende online marketing-segment werd gelegd met de acquisitie van de Duitse marktleider ZANOX.de AG in 2007 door Axel Springer en de Swiss PubliGroupe. Twee jaar later werd de Britse markt betreden middels een meerderheidsbelang in Digital Window, de moedermaatschappij van affiliate netwerk Affiliate Window. In februari van dit jaar nam Digital Window concurrent Perfiliate Technologies Ltd. over, dat in de UK, VS en Scandinavië opereert onder de naam Buy.at.