Ingezonden persbericht
Persbericht
Driebergen, 19 juli 2010
Recreatiebedrijven ontwikkelen zelfstandig marketingstrategie
Op initiatief van RECRON, dé branchevereniging voor recreatieondernemers in Nederland, is vijf maanden geleden de leergang Recreatiemarketing 2.0 van start gegaan. Drieëndertig topondernemers zijn begonnen met een praktisch leertraject dat de ondernemers in staat stelt om zelf een professionele marketingaanpak te ontwikkelen.
In de leergang Recreatiemarketing wordt uitgegaan van de principes van marketing 2.0. Op dit moment is de marketingeconomie drastisch aan het veranderen en daarom zijn nieuwe kennis en strategieën vereist. Je kunt als recreatieondernemer veel succesvoller zijn als je je beter kunt verdiepen in je doelgroep en voor hen ook nieuwe (interessante) recreatieproducten weet te bedenken. Daarnaast gebruikt de recreërende consument volop nieuwe media en wordt de website steeds belangrijker. De ondernemers leren gedurende de leergang in te spelen op de veranderende consument en leren hoe ze de nieuwe (winst)mogelijkheden kunnen benutten.
Gedurende tien bijeenkomsten krijgen de RECRON-ondernemers kennis opgediend over doelstellingen en doelgroepen. Daarnaast leren ze hoe ze effectief nieuwe producten kunnen bedenken. Maandelijks wordt er in groepjes van vijf tot zeven ondernemers onder leiding van een marketingcoach hard gewerkt aan echte cases. Hierdoor wordt de leergang een stuk realistischer. Zo werkt een groep aan het 'nieuwe kamperen' en werken andere groepen aan 'Camping Vlugtenburg' en 'Allure parken'. 'Het is echt leuk om te zien dat het bruist van goede ideeën en goede energie', aldus Richard van Hooijdonk (Marketing Monday), de ontwikkelaar van de leergang.
Merlijn Pietersma (RECRON) zegt blij te zijn met het programma: 'Het is een prachtige invulling van het innovatieprogramma 'Gastvrij Nederland'. Het leereffect onder de deelnemers is hoog. Tijdens de leergang wordt door de deelnemers nieuwe kennis ontwikkeld. En zodanig dat ondernemers en managers het ook meteen kunnen toepassen op hun eigen recreatiebedrijf.'
'Voor de eerste leergang was er enorme interesse, waardoor we een aantal deelnemers teleur moesten stellen,' aldus Pietersma. Daarom wil RECRON binnenkort beslissen of er een tweede leergang gaat starten in het najaar.
Reacties van ondernemers/deelnemers:
* Jan Karel Ekkel (De Beerze Bulten, Beerze) zegt: "Leerzaam, inspirerend en doelbewust. Drie woorden die in mij opkomen als ik aan deze leergang denk. Er is veel tijd gestopt in de basis om zo een goed fundament te krijgen. Iets dat nodig is om klaar te zijn voor marketing 2.0."
* Peter Neuteboom (Landal De Vlegge, Sibculo) zegt: 'In ieder geval zet de leergang aan tot kritisch bekijken van je huidige status en ga je kijken wat kan voor de toekomst.'
* Claire en Chantal van der Reijnst (Vakantiepark Schouwen, Renesse) zeggen: 'De Leergang 2.0 is voor ons erg leerzaam en geeft ons veel nieuwe inzichten en handvatten. Vakantiepark Schouwen is éen van de caseparken. We zijn dus veel aan het brainstormen over onze communicatieve uitingen en zijn erg benieuwd naar de resultaten. Recreatiemarketing 2.0 is wat ons betreft een echte aanrader. Alleen al de tijd die je erdoor vrij maakt die je anders nooit in marketing zou steken terwijl het toch een zeer belangrijke factor is.'
* Wilfred van Luijk (Vakantiepark Vlugtenburg aan Zee, 's-Gravenzande) zegt: "De leergang heeft inzicht gegeven in de marketing van de toekomst. Branding is voor ons geen onbekend woord meer, wat gaat zorgen voor reserveringen in de toekomst. De leergang heeft heel wat teweeg gebracht bij Vlugtenburg, dit pakt positief uit. We overwegen zelfs een naamsverandering van het park!"
* Jos de Punder (Camping De Reebok, Oisterwijk) zegt: "Marketing is de laatste decennia een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. Marketing in de breedste zin is een hot item en steeds aan verandering onderhevig. In de voorste linie lopen in kennisontwikkeling is essentieel."
Ingezonden persbericht