Rijksoverheid
Datum 16 juli 2010
Aanbieding jaarverslag RIECs 2008 en 2009
1. Inleiding
Hierbij bied ik u het jaarverslag over de werkzaamheden van de Regionale
Informatie en Expertise Centra (RIECs) 2008!2009 aan. Hiermee informeer ik u
over de ontwikkeling die de RIECs doormaken1.
2. Eerste beeld is positief
Uit het jaarverslag blijkt dat de jaren 2008 en 2009 in het teken hebben gestaan
van de opbouw van de RIECs. De partners - openbaar bestuur, politie, Openbaar
Ministerie (OM), bijzondere opsporingsdiensten en Belastingdienst - vinden in
toenemende mate aansluiting bij de RIECs. De RIECs hebben (of doen dat op korte
termijn) decentrale convenanten afgesloten, waarin de partijen afspraken hebben
vastgelegd over samenwerking en informatie!uitwisseling. Daarbij is het gelukt
reeds 277 van de 431 gemeenten te laten aansluiten.
In relatief korte tijd (vijftien maanden) is het merendeel van de RIECs gestart met
de uitvoering van de beoogde taken. De nadruk ligt hierbij vooral op:
* het bewust maken van gemeenten op verwevenheid tussen onder! en
bovenwereld;
* het ondersteunen van gemeenten bij de toepassing van de wet BIBOB.
3. Aandachtspunten 2010
Uit het jaarverslag komt een aantal belangrijke aandachtspunten naar voren. Ten
eerste blijkt de noodzaak de RIECs nader te uniformeren. Niet alleen vanwege de
herkenbaarheid in de manier van werken van de RIECs, maar ook om de onderlinge
samenwerking verder gestalte te geven en ervoor te zorgen dat er een hecht
landelijk netwerk ontstaat.
Vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt de regie
op verdere uniformering van de RIECs voortgezet. De reeds voorziene oprichting
van het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC) is een belangrijke stap
1 In de brief van de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
van 21 april 2009 (29 911, nr.27) is de Tweede Kamer geïnformeerd over de taken en de
werkwijze van de RIECs.
hierin. Het LIEC zal relevante nationale tendensen en verschuivingseffecten in
criminaliteit signaleren, en landelijk bestuurlijke rapportages, best practices en
barrièremodellen beschikbaar stellen aan de RIECs.
Een tweede kwestie die bijzondere aandacht behoeft is informatie!uitwisseling
tussen de RIECs. Deze wordt door (de partners van) de RIECs in 2010
geïntensiveerd. Het ondertekenen van alle regionale convenanten en een geschikte
digitale werkomgeving spelen hierbij een grote rol. Er wordt momenteel onderzoek
gedaan naar een gezamenlijke ICT!applicatie die het mogelijk maakt om, binnen de
gegeven wettelijke kaders, informatie tussen RIECs te delen. De samenwerking
tussen de RIECs kan hiermee versterkt en verdiept worden. Ook het blijven
uitwisselen van best practices en het borgen van de resultaten van de proeftuinen
en pilots komt de uniforme werkwijze en inrichting van de RIECs ten goede.
Ten derde is de betrokkenheid van gemeenten bij de aanpak van georganiseerde
criminaliteit van groot belang. Het is belangrijk dat het bestuur zich meer bewust
wordt van de problemen die georganiseerde misdaad voor een gemeente met zich
meebrengt. Deze problemen worden meestal niet zichtbaar uit de traditionele
criminaliteitsbeeldanalyses. Daarom is het belangrijk dat deze worden 'vertaald'
naar een bestuurlijk handelingsperspectief. In dit kader heb ik de RIECs gevraagd
in 2010 een eerste bestuurlijke criminaliteitsbeeldanalyse te maken.
Ook krijgen de RIECs een nadrukkelijkere rol bij bestuurlijke rapportages.
Momenteel wordt er door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties in samenwerking met politie, OM en het Ministerie van Justitie
gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit van bestuurlijke rapportages en het
stroomlijnen van het proces rondom opstelling, ontvangst en opvolging van
bestuurlijke rapportages. In de procesbeschrijving die wordt ontwikkeld, krijgen de
RIECs een belangrijke adviserende rol tijdens het opstellen van de bestuurlijke
rapportages en bij het doorsturen van bestuurlijke rapportages naar de juiste
partijen.
4. Overig
a. Wet BIBOB
Inzage in het advies van het Bureau BIBOB is thans wettelijk niet mogelijk. In het
voorstel tot wijziging van de Wet BIBOB, dat voor advies bij de Raad van State ligt,
wordt inzage door de RIECs mogelijk gemaakt ten behoeve van de ondersteunde
rol van de RIECs bij de toepassing van het BIBOB!instrument.
b. Vertrouwensfunctie
Uw Kamer heeft aangegeven vertrouwensfuncties bij de RIECs wenselijk te achten
en heeft mij verzocht in overeenstemming met de Algemene Inlichtingen! en
Veiligheidsdienst te bezien of hier vertrouwensfuncties voor kunnen worden
aangewezen. Functionarissen die werkzaam zijn bij het RIEC en werken met
gevoelige en kwetsbare informatie zijn in bepaalde gevallen vanuit hun functie bij
de uitlenende organisatie reeds als vertrouwensfunctionaris aangewezen en
behoren in het bezit te zijn van een 'Verklaring van geen bezwaar'. Het
aanwijzen van andere, aparte vertrouwensfuncties bij de RIECs acht ik dan ook niet
noodzakelijk.
c. Nulmeting RIECs
Medio 2010 wordt een nulmeting bij de RIECs uitgevoerd. In deze nulmeting
worden de instrumenten geïnventariseerd die gemeenten inzetten ter bestrijding
van georganiseerde criminaliteit. Ook wordt de samenwerking met partners bij de
bestuurlijke aanpak in kaart gebracht. De nulmeting heeft 2009 als peiljaar. Ik
verwacht u over de bevindingen van deze meting in het najaar van 2010 te kunnen
berichten.
d. Europese samenwerking
Georganiseerde criminaliteit is bij uitstek een criminaliteitsvorm die internationaal
van aard is. Een adequate toepassing van het bestuurlijke instrumentarium (zoals
het belang van goede informatie!uitwisseling tussen EU!lidstaten) vereist daarom
ook bilaterale en Europese samenwerking. Tijdens de EU!expertmeeting over
bestuurlijke aanpak die door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties is georganiseerd op 9 juni jongstleden, is het belang nog eens
ondersteund van het uitwerken en ontwikkelen van de bestuurlijke aanpak van
georganiseerde criminaliteit op EU!niveau door de lidstaten en de Europese
Commissie. De uitkomsten van de expertmeeting vormen de basis voor
vervolgstappen van de Ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en Justitie.
5. Tot slot
Op basis van de bereikte resultaten, zoals opgetekend in het jaarverslag, en de
huidige ontwikkelingen op het gebied van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit
heb ik er alle vertrouwen in dat de RIECs de komende jaren een belangrijke
bijdrage leveren aan het voorkomen en het bestrijden van georganiseerde
criminaliteit. Ik ben voornemens u ook over de door de RIECs behaalde resultaten
over het jaar 2010 te informeren.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Minister van Justitie,