Senternovem
19-07-2010 |
Minder vertragingen bij NS dankzij onderzoeksproject Zevende
Kaderprogramma
Dankzij een onderzoeksproject dat 2,6 miljoen euro aan subsidie heeft
ontvangen van de Europese Commissie ondervinden Nederlandse
treinreizigers en treinreizigers elders in Europa minder last van
vertragingen. Het geld is afkomstig uit het Europese Kaderprogramma:
hét subsidieprogramma van de EU voor technologisch onderzoek en
ontwikkeling.
In het Arrival-project, waarin namens Nederland de Erasmus Universiteit
en de TU Eindhoven participeerden, is door twaalf samenwerkende
universiteiten geavanceerde software ontwikkeld waardoor efficiëntere
treinschema's zijn te maken en vertragingen beter opgevangen kunnen
worden, terwijl de veiligheid niet wordt aangetast. De software wordt
nu al toegepast door een aantal spoorwegbedrijven in Europa, waaronder
de NS.
Optimaal plannen
Met de software zijn de bedrijven in staat optimaal te plannen en bij
vertragingen domino-effecten te minimaliseren. Normaal gesproken ligt
de volgorde van vertrekkende treinen vast en ook de sporen waarvan ze
vertrekken en aankomen. Door een vertraagde trein, raken ook andere
treinen vertraagd. Via ingewikkelde wiskundige algoritmes kan de
infrastructuur nu beter benut en gemanaged worden.
Neelie Kroes, vice-president van de Europese Commissie en
eurocomissaris Digitale Agenda: "Dit eersteklas Europees onderzoek
stelt meer passagiers, meer goederen en meer treinen in staat veilig
gebruik te maken van dezelfde infrastructuur, met verhoogde
punctualiteit, reizigersteverdenheid en winst voor het spoorbedrijf.
Het is een win-win- situatie voor iedereen."
De ontwikkelde algoritmes kunnen mogelijk ook worden toegepast op
andere terreinen zoals verkeersnavigatie, werkproces planning, peer to
peer networks en gezondheidszorg.