Landelijk Aktie Komitee Scholieren
NIEUWS
"VERHOGING EXAMENEISEN ONREDELIJK"
Op vrijdag 9 juli verscheen onderstaand artikel over de verhoging van
de exameneisen in de Volkskrant. Dit artikel is geschreven door
LAKS-voorzitter Steven de Jong. Hij pleit voor verhoging van de
investeringen in onderwijs in plaats van verhoging van de exameneisen.
Het artikel is op de website van de Volkskrant (tegen betaling) of
hieronder te lezen. Ook heeft het LAKS samen met de VO-raad een brief
gestuurd naar de staatssecretaris en de Tweede Kamer over dit plan met
kritiekpunten. Later zal die brief op deze plaats online komen.
Hogere exameneisen zijn niet redelijk
Demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt heeft de exameneisen
aangescherpt: gemiddeld moet iedere leerling in het voortgezet
onderwijs vanaf schooljaar 2011-2012 een voldoende halen voor het
centraal eindexamen en mag er maximaal één onvoldoende gehaald zijn
voor de basisvakken Nederlands, wiskunde en Engels. Dit is voorbarig en
misplaatst, maar is bovenal geen oplossing voor het probleem.
De staatssecretaris wil met deze maatregelen het huidige, volgens haar
ondermaatse onderwijsniveau optrekken. Maar presteren Nederlandse
scholieren wel zo slecht? Voor een objectief antwoord kan gekeken
worden naar de PISA-gegevens, een internationaal vergelijkend onderzoek
van de OESO. Dit wijst uit dat Nederland op de basisvakken goed scoort,
vaak net onder Aziatische en Scandinavische landen. Nederlandse
scholieren zijn vooral goed in wiskunde, daar staan we in de top-5
(gegevens 2006).
Dit zijn echter vrij ruwe en basale data die geen diepgaande analyse
bieden. Nederland is bepaald geen uitblinker in het investeren in
onderwijs, en scoort internationaal precies gemiddeld in uitgaven als
percentage van het bbp. Onderwijs is essentieel voor de economie.
Daarom moeten maatregelen worden genomen om het onderwijsniveau te
verhogen.
Maar het is onbestaanbaar om met ondermaatse investeringen nog meer te
eisen van scholieren. Logischer zou zijn eerst het niveau van het
onderwijs te verhogen, zodat iedereen de mogelijkheden heeft de
verhoogde eisen te halen. Maar de regering kiest voor stoere taal en
symboolpolitiek.
Met de huidige gang van zaken wordt de scholier benadeeld. Niet elke
scholier krijgt goede lessen, van goede docenten. Om het examen met de
verscherpte eisen te halen, is dat echter wel nodig. Als het
investeringsniveau achterblijft bij dat van andere moderne landen gaat
dat niet lukken. Te voorspellen valt dan ook dat de overheid een laag
slagingspercentage moet compenseren met hogere examennormen: het is
immers ook voor het ministerie van OC & W niet acceptabel dat er (veel)
minder scholieren slagen voor het examen. De maatregelen die
aanvankelijk vrij stoer en progressief klinken, blijken dus gemakkelijk
lek te prikken.
Op dit moment presteren scholieren volgens objectief
vergelijkingsmateriaal redelijk, terwijl de overheidsinvesteringen
achterblijven bij andere West-Europese landen. Met de nieuwe
maatregelen gaan we echter nog meer eisen van de scholier zonder hem
voldoende ondersteuning te bieden.