Vialis
BR>
Vijf rijen auto's van Utrecht richting Amsterdam
Op dinsdag 13 juli 2010 stelde demissionair minister Eurlings van
Verkeer en Waterstaat de vijf rijstroken op de A2 tussen Holendrecht en
Abcoude open. De A2 tussen Abcoude en Holendrecht is onderdeel van het
spoedaanpakproject A2 Holendrecht - Maarssen. In september 2010 worden
ook de vijf rijstroken in tegenovergestelde richting opengesteld voor
het verkeer.
Na de openstelling van de rijstroken kon direct worden geconstateerd
dat de doorstroming op dit gedeelte van de A2 aanzienlijk was
verbeterd. De maximum snelheid op dit traject is 100 kilometer per uur,
waardoor het verkeersgeluid voor de omgeving minder zal zijn. Daarnaast
ontstaat er door minder uitstoot van uitlaatgassen een schonere lucht.
Een tweede geluidsverminderende maatregel is dat er op het traject
dubbellaags ZOAB is toegepast.
Het verkeer op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen stond de laatste
jaren steeds vaker in de file. In 2007 stond het wegdeel
Holendrecht-Oudenrijn op nummer 1 in de top 20 van duurste files. Er
werd grote economische schade voor het goederenvervoer
geconstateerd. Wanneer Rijkswaterstaat niets zou doen, werd het
fileprobleem steeds erger. Tussen het knooppunt Holendrecht en de op-
en afrit Maarssen wordt de A2 daarom verbreed van 2x3 naar 2x5
rijstroken.
De bouwcombinatie A2 HoMa bestaat uit KWS, Boskalis en Mourik. Deze
bouwcombinatie kreeg van Rijkswaterstaat de opdracht het 17 kilometer
lange traject tussen Holendrecht en Maarssen onder handen te nemen en
ondermeer te voorzien van dertien duikers, zeven landbouwbruggen,
veertien bruggen en viaducten, ongeveer 5 km geluidsscherm en een groot
aantal nieuwe op- en afritten. Van Hattum en Blankevoort bouwde
ondermeer het nieuwe viaduct bij Vinkeveen, en Vialis is
verantwoordelijk voor het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM).