Contant geld verliest terrein aan pinnen, ook onder 10 euro
19/07/2010 14:01
Bex* communicatie
Het aandeel contant (57%) verliest in steeds rapper tempo terrein aan het pinnen (38%), blijkt uit de recent verschenen Monitor Consumptieve Toonbankbetalingen (Currence CT Monitor.) Deze daling geldt niet alleen voor de relatief hogere bedragen maar ook voor de kleinere bedragen onder 10 euro. De verandering in betaalgedrag van het Nederlandse publiek is het gevolg van de campagne 'Klein bedrag? Pinnen mag!', die startte in 2007. Deze campagne beïnvloedde ook de praktijk van het tariferen van kleine betalingen. Winkeliers verwijderden massaal de tariefbordjes, wat een positieve impact had op de groei van het pinnen.
Het omslagpunt van betalen met PIN in plaats van contant is gedaald van 23 euro naar 17 euro. Bedragen boven 17 euro worden overwegend met PIN betaald, maar ook kleinere bedragen rekent men steeds vaker af met de pinpas. Kleine betalingen tot 10 euro vormen bijna 50% van alle toonbankbetalingen. Het groeipotentieel van het pinnen ligt dan ook voornamelijk in het segment van de kleine bedragen. Dit betekent dat supermarkten, de detailhandel non-food (drogisterijen e.d.) maar vooral de voedings- en genotmiddelenbranche nog veel meer voordeel kunnen behalen omdat in deze branches het aandeel van kleine bedragen groot is maar het aandeel PIN in dit bedrijfssegment nog beperkt is.
Groeipotentieel pinnen voor bedragen onder 10 euro
De daling van het aandeel contant in het betalingsverkeer is een structurele ontwikkeling. Deze beweging is zichtbaar in alle branches in Nederland. Niet alleen het aantal contante transacties loopt terug, ook de omzetwaarde van contante betalingen daalde van 39% in 2003 tot nog maar 33% in 2009. De omzetwaarde van PIN steeg daarentegen van 56% in 2003 naar 60% in 2009.
Hoewel de groei van PIN bij betalingen onder 10 euro zeer duidelijk toenam, zie tabel, blijft het groeipotentieel van PIN nog steeds zeer groot. Zo wordt van betalingen onder 10 euro in supermarkten slechts een derde gepind, in de detailhandel non-food is dit een kwart en in de voedings- en genotmiddelenbranche zelfs nog geen 10%.
Supermarkten Detailhandel non-food,
w.o. drogisterijen Voedings- en genotmiddelen, w.o. slijterijen
2003-2009 + 171% + 204% + 344%
2003-2006 + 49% + 55% + 72%
2006-2009 + 82% + 96% + 158%
Groeiverloop van PINtransacties 2003-2009 bij branches voor bedragen onder 10 euro
Doorbreken gewoonte kost veel tijd maar trend is meer pinnen
Ook het gedrag van de ondernemer is van grote invloed op de PINgroei. Ondernemers die actief PIN aanbieden en er voor zorgen dat de zicht- en bereikbaarheid van de betaalautomaat goed zijn, of de klant vragen te pinnen, zagen het pinnen aanzienlijk meer stijgen dan ondernemers die hier minder actief in waren. Maar door de campagne Klein bedrag? PINnen mag! ging de consument ook hier meer pinnen. Het aandeel van PIN in het MKB blijft, ondanks sterke groei, ver achter bij dat van het grootwinkelbedrijf. De oplossing hiervoor ligt in het doorbreken van de contant betalen-reflex van het publiek en het aanleren van 'nieuw betaalgedrag'. Dit is voor alle winkeltypen haalbaar want ruim 80% van de consumenten een (sterke) voorkeur heeft voor het betalen met PIN.
De Currence CT Monitor voor consumptieve toonbankbetalingen kunt u downloaden via www.currence.nl.
http://www.currence.nl.