Consumentenbond

19 juli 2010

Telefonische verkooptrucs ontrafeld

Verkopers gebruiken in veel verkoopgesprekken psychologische trucs om klanten over de streep te trekken. Hierdoor gaan consumenten vaak ongewild of ongemerkt voor de bijl. De Consumentenbond heeft dertien veelvoorkomende valkuilen in kaart gebracht, zodat consumenten beter nee kunnen verkopen.

Headset De Consumentenbond krijgt regelmatig klachten over telefonische verkoop. Daaruit blijkt dat veel consumenten het moeilijk vinden om nee te zeggen tegen een verkoper, met als gevolg dat ze overstappen, een abonnement afsluiten of iets aanschaffen zonder zich voldoende van de gevolgen bewust te zijn. Studenten Gedragsverandering van de Radboud Universiteit onderzochten in opdracht van de bond welke beïnvloedingsstrategieën door verkopers gebruikt worden en waarom de betreffende trucs succesvol zijn.

Beïnvloedingsstrategieën

Een arsenaal aan verkooptrucs wordt losgelaten op consumenten. Een verkoper doet bijvoorbeeld een aanbod en terwijl de klant er over nadenkt, komt de verkoper met een betere aanbieding. Dat lijkt een gunst en veel consumenten zullen het aanbod accepteren omdat ze iets terug willen doen (luister hier naar een voorbeeld). Of de verkoper doet een aanbieding die zeker geweigerd wordt. Daarna volgt een bescheidener voorstel en omdat mensen de afwijzing goed willen maken, neigen ze er toe het tweede aanbod te accepteren (luister hier naar een voorbeeld).

Lees alle dertien verkooptrucs in de Consumentengids van juli/augustus.

Zie het origineel
Wilt u zich beter kunnen wapenen tegen verkooptrucs, klik dan hier voor een uitgebreide training van studenten van de Radboud Universiteit.