18 Juli 2010
Tom Coronel scoort uitstekend op Brands Hatch
Hier had ik van tevoren voor getekend, zei Tom Coronel na afloop van
het zesde raceweekeinde van het seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC)
op het circuit van Brands Hatch in Groot-Brittannië. Op het voormalige
Grand-Prix-circuit ten zuidoosten van Londen behaalde de Nederlandse
coureur met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel
de vijfde plaats in de eerste race en de vierde plaats in de tweede
wedstrijd. Daarmee scoorde hij in beide races waardevolle punten voor
het kampioenschap, waarin hij nu is opgeklommen naar de zesde plaats.
Brands Hatch behoort zeker tot mijn favoriete circuits, had Coronel al
voorafgaand aan het weekeinde te kennen gegeven. Hier maakte hij vier
jaar geleden in het WTCC zijn debuut in de SEAT Leon, nadat hij ervoor
met de SEAT Toledo gereden had. Een leuke verrassing, die pas op
vrijdagmiddag realiteit werd, was dat tweelingbroer Tim Coronel op
Brands Hatch ook aan het WTCC deelnam. Tim kon instappen bij het
Engstler-team, nadat hun reguliere tweede rijder, Romanov, vanwege
problemen met zijn visumaanvraag niet naar Groot-Brittannië kon komen,
vertelde Tom Coronel. Tim was hier toch, omdat hij in de SEAT Leon
Eurocup zou rijden, en zo kwam het dat hij hier ook in het WTCC kon
rijden. Zo zie je maar weer, hoe sommige dingen soms spontaan ontstaan.
Het was niet de eerste keer dat de twee broers samen WTCC raceten, want
vorig jaar deden ze dat al een keer met SEAT op het circuit van Brno in
Tsjechië.
Foto: SEAT Nederland
In tegenstelling tot de vorige twee evenementen op Zolder en Portimão,
die beide nieuw waren op de WTCC-kalender, was Brands Hatch bekend
terrein voor rijders en teams in het WTCC. Dat betekende dat er op
vrijdag geen testsessie was en dat de actie dus pas begon met de eerste
vrije training op zaterdagochtend. Tom Coronel arriveerde pas
vrijdagavond laat in Groot-Brittannië na een intensieve testsessie met
een Porsche op Circuit Park Zandvoort op vrijdag. Ik heb deze week heel
veel gereden, want op dinsdag testten we ook al op Zandvoort met de
Porsche, wat heel goed ging, aldus Coronel.
In de eerste vrije training reed hij met 1:34,405 minuten de elfde
tijd, terwijl hij in de tweede vrije training met 1:34,051 minuten de
zesde tijd reed. Daarmee was hij de op één na snelste SEAT-rijder. De
vrije trainingen verliepen volgens plan. Geen problemen, de snelheid
zat er goed in, dat maakte ons optimistisch voor de kwalificatie, zei
de coureur na afloop van de beide sessies.
Foto: SEAT Nederland
In de eerste kwalificatiesessie zat Coronel lange tijd bij de eerste
tien, waarmee hij automatisch zou mogen deelnemen aan de tweede sessie
voor de tien snelsten, maar in de laatste seconden werd hij net uit de
top tien verdrongen. Toch mocht hij enkele minuten later in de tweede
heat starten, want daaraan deden opeens niet tien, maar elf rijders
mee. Wat was er gebeurd? Coronel: Dat kwam vanwege Robert Dahlgren, een
gastrijder die hier deelnam, maar geen punten kan scoren voor het
kampioenschap. Voor het geval dat Dahlgren bij de eerste tien had
gezeten, wilde de wedstrijdleiding elf autos toelaten voor de deelname
aan de tweede heat, zodat er in ieder geval tien reguliere WTCC-rijders
bij zouden zitten. Uiteindelijk kwam Dahlgren helemaal niet in de top
tien terecht, maar ze lieten alsnog elf autos toe, zodat ik ook mocht
rijden. Zo reed Coronel uiteindelijk de zevende tijd, maar hij mocht
zelfs als zesde vertrekken, omdat Andy Priaulx vanwege een motorwissel
tien plaatsen naar achteren werd gezet. Elfde of zesde, dat is nogal
een verschil, lachte Coronel. Natuurlijk had ik geluk, maar dat mag
toch ook wel een keer? Ik heb al vaak genoeg pech gehad!
Foto: FIA WTCC
In de eerste race kwam Coronel heel keurig als vijfde over de
eindstreep. Een goede race gereden. Alleen in de beginfase was het even
close, toen Monteiro me twee keer aantikte en ik één keer helemaal
dwars kwam te staan, maar gelukkig kon ik mijn auto op de baan houden.
Ik zat achter Gabriele Tarquini, die geen fouten maakte, en daardoor
kon ik hem niet voorbij, maar omgekeerd kon ik wel mijn vijfde plaats
tegen Farfus verdedigen. Ik zag waar hij sneller was en daar kon ik hem
zonder al teveel problemen achter me houden, luidde het commentaar van
de rijder na de race.
In de tweede race werd Coronel als vierde geklasseerd. Ik had een
redelijk goede start en kon daarna mijn positie verdedigen. Huff zat
achter me, maar die was niet sneller en deed ook geen gekke dingen. Na
de safety-car-fase maakte ik even een klein foutje bij het opkomen van
het rechte stuk, waar ik wat teveel overstuur had, maar gelukkig kwam
mijn positie daardoor niet in gevaar. In de slotfase kon ik het gat
naar Gabriele Tarquini voor me zonder probleem dichtrijden en zo kwam
ik als vierde over de eindstreep. Het was een topweekend, van tevoren
had ik hier blind voor getekend!
Foto: FIA WTCC