Tom Coronel

18 Juli 2010

Tom Coronel scoort uitstekend op Brands Hatch

Hier had ik van tevoren voor getekend, zei Tom Coronel na afloop van het zesde raceweekeinde van het seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit van Brands Hatch in Groot-Brittannië. Op het voormalige Grand-Prix-circuit ten zuidoosten van Londen behaalde de Nederlandse coureur met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel de vijfde plaats in de eerste race en de vierde plaats in de tweede wedstrijd. Daarmee scoorde hij in beide races waardevolle punten voor het kampioenschap, waarin hij nu is opgeklommen naar de zesde plaats.

Brands Hatch behoort zeker tot mijn favoriete circuits, had Coronel al voorafgaand aan het weekeinde te kennen gegeven. Hier maakte hij vier jaar geleden in het WTCC zijn debuut in de SEAT Leon, nadat hij ervoor met de SEAT Toledo gereden had. Een leuke verrassing, die pas op vrijdagmiddag realiteit werd, was dat tweelingbroer Tim Coronel op Brands Hatch ook aan het WTCC deelnam. Tim kon instappen bij het Engstler-team, nadat hun reguliere tweede rijder, Romanov, vanwege problemen met zijn visumaanvraag niet naar Groot-Brittannië kon komen, vertelde Tom Coronel. Tim was hier toch, omdat hij in de SEAT Leon Eurocup zou rijden, en zo kwam het dat hij hier ook in het WTCC kon rijden. Zo zie je maar weer, hoe sommige dingen soms spontaan ontstaan. Het was niet de eerste keer dat de twee broers samen WTCC raceten, want vorig jaar deden ze dat al een keer met SEAT op het circuit van Brno in Tsjechië.

Foto: SEAT Nederland

In tegenstelling tot de vorige twee evenementen op Zolder en Portimão, die beide nieuw waren op de WTCC-kalender, was Brands Hatch bekend terrein voor rijders en teams in het WTCC. Dat betekende dat er op vrijdag geen testsessie was en dat de actie dus pas begon met de eerste vrije training op zaterdagochtend. Tom Coronel arriveerde pas vrijdagavond laat in Groot-Brittannië na een intensieve testsessie met een Porsche op Circuit Park Zandvoort op vrijdag. Ik heb deze week heel veel gereden, want op dinsdag testten we ook al op Zandvoort met de Porsche, wat heel goed ging, aldus Coronel.

In de eerste vrije training reed hij met 1:34,405 minuten de elfde tijd, terwijl hij in de tweede vrije training met 1:34,051 minuten de zesde tijd reed. Daarmee was hij de op één na snelste SEAT-rijder. De vrije trainingen verliepen volgens plan. Geen problemen, de snelheid zat er goed in, dat maakte ons optimistisch voor de kwalificatie, zei de coureur na afloop van de beide sessies.

Foto: SEAT Nederland

In de eerste kwalificatiesessie zat Coronel lange tijd bij de eerste tien, waarmee hij automatisch zou mogen deelnemen aan de tweede sessie voor de tien snelsten, maar in de laatste seconden werd hij net uit de top tien verdrongen. Toch mocht hij enkele minuten later in de tweede heat starten, want daaraan deden opeens niet tien, maar elf rijders mee. Wat was er gebeurd? Coronel: Dat kwam vanwege Robert Dahlgren, een gastrijder die hier deelnam, maar geen punten kan scoren voor het kampioenschap. Voor het geval dat Dahlgren bij de eerste tien had gezeten, wilde de wedstrijdleiding elf autos toelaten voor de deelname aan de tweede heat, zodat er in ieder geval tien reguliere WTCC-rijders bij zouden zitten. Uiteindelijk kwam Dahlgren helemaal niet in de top tien terecht, maar ze lieten alsnog elf autos toe, zodat ik ook mocht rijden. Zo reed Coronel uiteindelijk de zevende tijd, maar hij mocht zelfs als zesde vertrekken, omdat Andy Priaulx vanwege een motorwissel tien plaatsen naar achteren werd gezet. Elfde of zesde, dat is nogal een verschil, lachte Coronel. Natuurlijk had ik geluk, maar dat mag toch ook wel een keer? Ik heb al vaak genoeg pech gehad!

Foto: FIA WTCC

In de eerste race kwam Coronel heel keurig als vijfde over de eindstreep. Een goede race gereden. Alleen in de beginfase was het even close, toen Monteiro me twee keer aantikte en ik één keer helemaal dwars kwam te staan, maar gelukkig kon ik mijn auto op de baan houden. Ik zat achter Gabriele Tarquini, die geen fouten maakte, en daardoor kon ik hem niet voorbij, maar omgekeerd kon ik wel mijn vijfde plaats tegen Farfus verdedigen. Ik zag waar hij sneller was en daar kon ik hem zonder al teveel problemen achter me houden, luidde het commentaar van de rijder na de race.

In de tweede race werd Coronel als vierde geklasseerd. Ik had een redelijk goede start en kon daarna mijn positie verdedigen. Huff zat achter me, maar die was niet sneller en deed ook geen gekke dingen. Na de safety-car-fase maakte ik even een klein foutje bij het opkomen van het rechte stuk, waar ik wat teveel overstuur had, maar gelukkig kwam mijn positie daardoor niet in gevaar. In de slotfase kon ik het gat naar Gabriele Tarquini voor me zonder probleem dichtrijden en zo kwam ik als vierde over de eindstreep. Het was een topweekend, van tevoren had ik hier blind voor getekend!

Foto: FIA WTCC