Nederlandse Zorgautoriteit
NZa overweegt onderzoek declareergedrag AWBZ-instellingen
17-07-2010
Toenemend aantal klachten over onterechte betalingen
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ontvangt in toenemende mate
signalen dat AWBZ-instellingen ten onrechte kosten in rekening brengen
voor 'aanvullende diensten'. Een voorbeeld is het in rekening brengen
van kosten voor zorg waarvoor de bewoner een medische verklaring heeft,
zoals voor de pedicure. De signalen komen zowel van
consumentenorganisaties als van individuele bewoners. De NZa wijst de
instellingen en Zorgkantoren vandaag per brief op de signalen en
overweegt onderzoek in te stellen.
De signalen hebben betrekking op verschillende soorten betalingen. De
eerste zijn betalingen voor diensten die tot verzekerde zorg behoren.
Dit is niet toegestaan (artikel 35 Wet marktordening gezondheidszorg).
De tweede zijn bijbetalingen voor zogeheten 'aanvullende diensten'. Dit
is wel toegestaan, op voorwaarde dat het voor de bewoner duidelijk is
dat deze diensten vrijwillig zijn Het gaat dan bijvoorbeeld om het
wassen van kleding of het ter beschikking stellen van een radio- en
tv-aansluiting op de eigen kamer. Een derde categorie klachten betreft
betalingen voor zaken als toiletpapier en een vergoeding voor
verhuizing binnen de instelling. Ook dit is niet toegestaan en moet
door de instelling zelf worden betaald.
De NZa verzoekt de zorgkantoren per brief actie te ondernemen. Dit kan
door zeker te stellen dat voor aanvullende diensten geen onredelijk
hoge bijbetalingen worden gevraagd. Dat betekent dat niet veel meer dan
de kostprijs mag worden doorberekend aan de patiënt en dat bij
uitbesteding meerdere offertes worden opgevraagd. Het zorgkantoor kan
verder eisen dat instellingen transparant zijn over in rekening
gebrachte kosten en dat geen kosten worden berekend voor diensten die
uit de AWBZ moeten worden bekostigd. Ook kan het zorgkantoren nagaan of
het betalingsbeleid in overleg met cliëntenraden tot stand is gekomen.
Tot slot verzoekt de NZa de zorgkantoren actie te ondernemen als zij
klachten ontvangen van patiënten over betalingen.
Ook de zorginstellingen zijn per brief nogmaals gewezen op de vigerende
regels en richtlijnen. De brochure 'Daar hebt u recht op in een
AWBZ-instelling' van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) biedt een
goede basis voor het maken van afspraken tussen zorgkantoren en
instellingen en voor de cliëntenraden.
De NZa overweegt een onderzoek in te stellen als de signalen niet
afnemen. Wanneer blijkt dat zorginstellingen de regelgeving niet
naleven kan de NZa een aanwijzing of een boete opleggen.