Grote onrust onder ZZP'ers over BTW vrijstelling onderwijs
FNV Zelfstandigen steunt ZZP'ers en organiseerde een informatiebijeenkomst
Utrecht, 16 juli 2010 - FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger vaan 14.000 ZZP'ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg, organiseerde gisteren een informatiebijeenkomst voor ZZP'ers over de wijziging in de btw-regelgeving voor het beroepsonderwijs. Gedurende deze bijeenkomst waren er sprekers van Ernst&Young, Cpion en Stichting CRKBO uitgenodigd om de zelfstandige ondernemers van meer informatie te voorzien.
Tijdens de informatiebijeenkomst bleek dat er grote onrust is onder ZZP'ers over de BTW vrijstelling voor het onderwijs. Deze wetswijziging betekent dat vanaf 1 juli op al het onderwijs 19% BTW geheven moet worden, tenzij het onderwijs wordt gegeven door een erkende onderwijsinstelling. Voor contracten die zijn gesloten voor 1 juli jl. geldt dat er vanaf 1 januari 2011 BTW geheven moet worden. Om een erkende onderwijsinstelling te kunnen worden, moet men ingeschreven zijn bij het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Dit register was aanvankelijk niet ingesteld op zelfstandigen, maar vooral op grote onderwijsinstellingen.
FNV Zelfstandigen ziet deze nieuwe regelgeving als een administratieve lastenverzwaring die de ZZP'er onnodig geld kost omdat men zich moet inschrijven bij het CRKBO. Voor het inschrijven vraagt het CRKBO aan ZZP'ers in het eerste jaar een bedrag van ¤ 135,- exclusief BTW. De kosten voor de aanmelding (¤ 10,-) in het register en de audit ((¤ 90,-) worden één keer per vier jaar in rekening geebracht. Daarnaast is er nog een jaarlijkse bijdrage van ¤ 35,- per jaar. Maar dit bedrag kan volgens FNV Zelfstandigen veel hoger uitvallen. Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat een groot deel van de aanwezigen niet wordt gezien als ZZP'er maar als onderwijsinstituut. Hierdoor moet deze groep ondernemers niet alleen door een zwaardere audit, maar in het eerste jaar een bedrag van ¤ 1150,- exclusief BTW betalen. Voor dit traject wordt er een jaarlijkse bijdrage gevraagd van ¤150,-. De kosten voor de aaanmelding en de audit worden ook hier één keer per vier jaar in rekening gebracht, wat ¤ 700,- voor de auditt bedraagt en ¤ 100,- voor aanmelding in het register.
'Deze informatiebijeenkomst bevestigde dat veel zelfstandige zich niet herkennen in dit register', aldus Linde Gonggrijp, directeur FNV Zelfstandigen. 'Wij vinden de gevoelens van de betrokken zelfstandige zeer begrijpelijk en zullen alles in het werk stellen om de oneerlijke concurrentiepositie die nu dreigt te ontstaan voor zelfstandig opleiders te voorkomen.'