Maastricht pakt door op luchtkwaliteit
Nog voor het einde van 2011 wil de gemeente acht projecten uitvoeren om
de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren. Op dit moment kent
Maastricht geen concrete knelpunten meer op het gebied van
luchtkwaliteit, maar nog wel een aantal dreigende knelpunten. De acht
maatregelen moeten deze dreigende knelpunten tegengaan en de
luchtkwaliteit en de gezondheid van bewoners en bezoekers verder
verbeteren. De maatregelen zijn opgesteld in samenspraak met het
Platform Luchtkwaliteit Maastricht. De uitvoering van het
maatregelenpakket kost 2,8 miljoen, waarvan 2,2 miljoen gesubsidieerd
wordt door het Rijk. Het overige deel (600.000 euro) wordt betaald door
de gemeente en betreft geld dat al is voorzien in bestaande projecten.
Hiervoor worden dus geen extra uitgaven gedaan.
De acht projecten
De acht projecten die worden uitgevoerd zijn vrijwel allemaal
verkeersgerelateerd, omdat met deze maatregelen de meeste winst voor de
lokale luchtkwaliteit kan worden behaald. Het gaat vooralsnog om de
volgende maatregelen:
* Extra fietsenstallingen op het station ter stimulering van het
fietsgebruik. Het gaat om 500 extra plekken, nog in 2010 aan te
leggen.
* Bijdrage aan nieuw Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) dat eind
dit jaar in gebruik wordt genomen. Het geld wordt gebruikt voor een
dynamisch verkeersbord bij tunnel Maasboulevard om bij drukte files
te voorkomen en de doorstroming te verbeteren.
* Aanleg extra meetpunt luchtkwaliteit voor betere monitoring.
* Bijdrage aan optimale inrichting fietspaden en oversteekplaatsen
voetgangers bij vernieuwde inrichting Ambyerstraat.
* Bijdrage aan mobiliteitsmanagement. Inzetten op slim reizen en slim
werken om aantal automobilisten binnen en naar Maastricht terug te
dringen.
* Aanleg fietspaden en fietsenstalling bij nieuwe station en P+R
Maastricht Beatrixhaven.
* Kwaliteitsverbetering van het OV door het creëren van een bypass
voor het OV op de Terblijterweg.
* Nieuwe inrichting Hertogsingel met optimaal gebruik van `groen'.
In de komende periode wordt in overleg met het Rijk vastgesteld of de
maatregelen voldoen aan de subsidievoorwaarden. Wijzigingen in het
maatregelenpakket, binnen het bestaande budget, zijn hierdoor nog
mogelijk.
Over de luchtkwaliteit in Maastricht
In 2006 waren er in Maastricht nog 23 luchtkwaliteitknelpunten. De tot
nu toe verrichte inspanningen om de luchtkwaliteit te verbeteren lijken
een positief resultaat te hebben. Op basis van de huidige informatie
uit de verschillende rapportages zijn langs de gemeentelijke wegen in
Maastricht in het jaar 2008 geen overschrijdingen van de grenswaarden
voor NO2 en PM10 meer aanwezig. Wel worden bij een aantal wegen, zoals
de Tongerseweg en de Cabergerweg de grenswaarden maar net gehaald. Deze
wegen blijven dus aandacht vragen omdat kleine wijzigingen een
overschrijding tot gevolg kunnen hebben. Dit vormt dan ook belangrijke
aanleiding om in de toekomst te blijven werken aan een betere
luchtkwaliteit in Maastricht.
Gemeente Maastricht