Gemeente Maastricht


Maastricht pakt door op luchtkwaliteit

Nog voor het einde van 2011 wil de gemeente acht projecten uitvoeren om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren. Op dit moment kent Maastricht geen concrete knelpunten meer op het gebied van luchtkwaliteit, maar nog wel een aantal dreigende knelpunten. De acht maatregelen moeten deze dreigende knelpunten tegengaan en de luchtkwaliteit en de gezondheid van bewoners en bezoekers verder verbeteren. De maatregelen zijn opgesteld in samenspraak met het Platform Luchtkwaliteit Maastricht. De uitvoering van het maatregelenpakket kost 2,8 miljoen, waarvan 2,2 miljoen gesubsidieerd wordt door het Rijk. Het overige deel (600.000 euro) wordt betaald door de gemeente en betreft geld dat al is voorzien in bestaande projecten. Hiervoor worden dus geen extra uitgaven gedaan.

De acht projecten
De acht projecten die worden uitgevoerd zijn vrijwel allemaal verkeersgerelateerd, omdat met deze maatregelen de meeste winst voor de lokale luchtkwaliteit kan worden behaald. Het gaat vooralsnog om de volgende maatregelen:


* Extra fietsenstallingen op het station ter stimulering van het fietsgebruik. Het gaat om 500 extra plekken, nog in 2010 aan te leggen.

* Bijdrage aan nieuw Parkeer Route Informatie Systeem (PRIS) dat eind dit jaar in gebruik wordt genomen. Het geld wordt gebruikt voor een dynamisch verkeersbord bij tunnel Maasboulevard om bij drukte files te voorkomen en de doorstroming te verbeteren.
* Aanleg extra meetpunt luchtkwaliteit voor betere monitoring.
* Bijdrage aan optimale inrichting fietspaden en oversteekplaatsen voetgangers bij vernieuwde inrichting Ambyerstraat.
* Bijdrage aan mobiliteitsmanagement. Inzetten op slim reizen en slim werken om aantal automobilisten binnen en naar Maastricht terug te dringen.

* Aanleg fietspaden en fietsenstalling bij nieuwe station en P+R Maastricht Beatrixhaven.

* Kwaliteitsverbetering van het OV door het creëren van een bypass voor het OV op de Terblijterweg.

* Nieuwe inrichting Hertogsingel met optimaal gebruik van `groen'.

In de komende periode wordt in overleg met het Rijk vastgesteld of de maatregelen voldoen aan de subsidievoorwaarden. Wijzigingen in het maatregelenpakket, binnen het bestaande budget, zijn hierdoor nog mogelijk.

Over de luchtkwaliteit in Maastricht
In 2006 waren er in Maastricht nog 23 luchtkwaliteitknelpunten. De tot nu toe verrichte inspanningen om de luchtkwaliteit te verbeteren lijken een positief resultaat te hebben. Op basis van de huidige informatie uit de verschillende rapportages zijn langs de gemeentelijke wegen in Maastricht in het jaar 2008 geen overschrijdingen van de grenswaarden voor NO2 en PM10 meer aanwezig. Wel worden bij een aantal wegen, zoals de Tongerseweg en de Cabergerweg de grenswaarden maar net gehaald. Deze wegen blijven dus aandacht vragen omdat kleine wijzigingen een overschrijding tot gevolg kunnen hebben. Dit vormt dan ook belangrijke aanleiding om in de toekomst te blijven werken aan een betere luchtkwaliteit in Maastricht.