Rijksoverheid
Geannoteerde agenda van de informele bijeenkomst van het
Gemengd Comité en de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken,
15-16 juli 2010 te Brussel
1. Plenaire sessie I: How to reach a Common European Asylum
System by 2012?
Het Voorzitterschap heeft nog geen discussiedocument ten behoeve van deze
sessie vrijgegeven. Derhalve is het niet duidelijk welke vragen het Voorzitterschap
aan de lidstaten voorlegt.
Nederland hecht aan een voortvarende totstandkoming van een
Gemeenschappelijk Europees Asielstelsel, waarbij inbegrepen een Europees
hervestigingsbeleid. Een asielverzoek dient in elke lidstaat tot een gelijkluidende
statusdeterminatie te leiden. Nederland ziet daarom uit naar de aangekondigde
mededeling over de geschiktheid, de mogelijkheden en de moeilijkheden alsook de
juridische en praktische gevolgen van een gezamenlijke behandeling van
asielverzoeken binnen de Unie. Voorts dient de toegang tot bescherming ook aan
de Europese buitengrenzen gewaarborgd te zijn. Het Europees Ondersteunings-
bureau voor asielzaken dient de verdere samenwerking op operationeel niveau
tussen de lidstaten te stimuleren, bottom-up harmonisatie te bevorderen en
daarmee de beoogde uniforme asielprocedure en uniforme asielstatus naderbij te
brengen. Tot slot hecht Nederland aan operationele en praktische samenwerking
met de lidstaten die kampen met buitengewone druk op hun asielsysteem.
2. Plenaire sessie II: Crime Prevention
Het Voorzitterschap heeft nog geen discussiedocument ten behoeve van deze
sessie vrijgegeven. Derhalve is het niet duidelijk welke vragen het Voorzitterschap
aan de lidstaten voorlegt.
Nederland onderstreept het belang van een multidisciplinaire aanpak met gebruik
van bestuurlijke maatregelen bij de preventie en bestrijding van georganiseerde
misdaad. Het opnemen van deze component in het Stockholm Programma is mede
door actieve inzet van Nederland tot stand gekomen. Nederland ziet graag dat er
zoveel mogelijke concrete acties van lidstaten en Commissie zijn om de aanpak
van georganiseerde misdaad naar een hoger (Europees) plan te tillen. Daaronder
wordt bijvoorbeeld verstaan het onderzoeken en wegnemen van barrières die
(bestuurlijke) informatie-uitwisseling bemoeilijken en het verder faciliteren van
Europese samenwerking tegen georganiseerde misdaad met gebruik van
bestuurlijke maatregelen op operationeel niveau.
Niet alleen politie en justitie, maar ook andere overheidspartners - zoals de
belastingdienst en gemeenten - kunnen een rol spelen bij de aanpak van
criminaliteit. Daarom streeft Nederland naar een onderling samenhangende inzet
van preventieve, bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen.
3. Plenaire sessie III: Coordination of judicial investigations and
prosecution at European level: the role of
Eurojust
Het Voorzitterschap heeft nog geen discussiedocument ten behoeve van deze
sessie vrijgegeven. Derhalve is het niet duidelijk welke vragen het Voorzitterschap
aan de lidstaten voorlegt.
De Europese Commissie heeft aangekondigd in 2012 te zullen komen met een
voorstel voor een verordening om Eurojust bevoegd te maken om onderzoeken in
te stellen, de interne structuur van Eurojust efficiënter te maken en het Europees
1
Parlement en de nationale parlementen te betrekken bij de evaluatie van de
activiteiten van Eurojust. Nederland is voorstander van de versterking van de
interne structuur van Eurojust en van vergroting van de rol van het Europees
Parlement bij de activiteiten van Eurojust. Nederland is van mening dat het de
voorkeur geniet dat de Europese Commissie eerder dan in 2012 met een voorstel
hiervoor komt. Enkel dan ontstaat volgens Nederland voldoende tijd en ruimte voor
een goede implementatie van dat voorstel, dat laatste tegen de achtergrond van
het voornemen van de Europese Commissie in 2013 een Mededeling uit te brengen
met betrekking tot de oprichting van een Europees openbaar ministerie.
4. Plenaire sessie IV: Launching of the Portal for e-Justice
Tijdens de informele bijeenkomst van het Gemengd Comité en de Raad Justitie en
Binnenlandse Zaken zal het e-Justiceportaal voor het publiek toegankelijk worden
gemaakt.
Dit portaal is in opdracht van de Commissie ontwikkeld. Op deze website is voor
burgers en juridische beroepsbeoefenaren praktische informatie toegankelijk
gemaakt over grensoverschrijdende procedures, de organisatie van de
rechtsstelsels en bepaalde registers in andere lidstaten.
Nederland steunt de ontwikkeling van het Europese e-Justiceportaal, omdat dit
portaal voor burgers en juridische beroepsbeoefenaren de toegang tot justitie zal
verbeteren en het justitiële optreden doeltreffender zal maken op Europees niveau.
2
---- --