Rijksoverheid


Geannoteerde agenda van de informele bijeenkomst van het Gemengd Comité en de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken, 15-16 juli 2010 te Brussel


1. Plenaire sessie I: How to reach a Common European Asylum System by 2012? Het Voorzitterschap heeft nog geen discussiedocument ten behoeve van deze sessie vrijgegeven. Derhalve is het niet duidelijk welke vragen het Voorzitterschap aan de lidstaten voorlegt.

Nederland hecht aan een voortvarende totstandkoming van een Gemeenschappelijk Europees Asielstelsel, waarbij inbegrepen een Europees hervestigingsbeleid. Een asielverzoek dient in elke lidstaat tot een gelijkluidende statusdeterminatie te leiden. Nederland ziet daarom uit naar de aangekondigde mededeling over de geschiktheid, de mogelijkheden en de moeilijkheden alsook de juridische en praktische gevolgen van een gezamenlijke behandeling van asielverzoeken binnen de Unie. Voorts dient de toegang tot bescherming ook aan de Europese buitengrenzen gewaarborgd te zijn. Het Europees Ondersteunings- bureau voor asielzaken dient de verdere samenwerking op operationeel niveau tussen de lidstaten te stimuleren, bottom-up harmonisatie te bevorderen en daarmee de beoogde uniforme asielprocedure en uniforme asielstatus naderbij te brengen. Tot slot hecht Nederland aan operationele en praktische samenwerking met de lidstaten die kampen met buitengewone druk op hun asielsysteem.


2. Plenaire sessie II: Crime Prevention Het Voorzitterschap heeft nog geen discussiedocument ten behoeve van deze sessie vrijgegeven. Derhalve is het niet duidelijk welke vragen het Voorzitterschap aan de lidstaten voorlegt.

Nederland onderstreept het belang van een multidisciplinaire aanpak met gebruik van bestuurlijke maatregelen bij de preventie en bestrijding van georganiseerde misdaad. Het opnemen van deze component in het Stockholm Programma is mede door actieve inzet van Nederland tot stand gekomen. Nederland ziet graag dat er zoveel mogelijke concrete acties van lidstaten en Commissie zijn om de aanpak van georganiseerde misdaad naar een hoger (Europees) plan te tillen. Daaronder wordt bijvoorbeeld verstaan het onderzoeken en wegnemen van barrières die (bestuurlijke) informatie-uitwisseling bemoeilijken en het verder faciliteren van Europese samenwerking tegen georganiseerde misdaad met gebruik van bestuurlijke maatregelen op operationeel niveau.

Niet alleen politie en justitie, maar ook andere overheidspartners - zoals de belastingdienst en gemeenten - kunnen een rol spelen bij de aanpak van criminaliteit. Daarom streeft Nederland naar een onderling samenhangende inzet van preventieve, bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen.


3. Plenaire sessie III: Coordination of judicial investigations and prosecution at European level: the role of Eurojust
Het Voorzitterschap heeft nog geen discussiedocument ten behoeve van deze sessie vrijgegeven. Derhalve is het niet duidelijk welke vragen het Voorzitterschap aan de lidstaten voorlegt.

De Europese Commissie heeft aangekondigd in 2012 te zullen komen met een voorstel voor een verordening om Eurojust bevoegd te maken om onderzoeken in te stellen, de interne structuur van Eurojust efficiënter te maken en het Europees
1




Parlement en de nationale parlementen te betrekken bij de evaluatie van de activiteiten van Eurojust. Nederland is voorstander van de versterking van de interne structuur van Eurojust en van vergroting van de rol van het Europees Parlement bij de activiteiten van Eurojust. Nederland is van mening dat het de voorkeur geniet dat de Europese Commissie eerder dan in 2012 met een voorstel hiervoor komt. Enkel dan ontstaat volgens Nederland voldoende tijd en ruimte voor een goede implementatie van dat voorstel, dat laatste tegen de achtergrond van het voornemen van de Europese Commissie in 2013 een Mededeling uit te brengen met betrekking tot de oprichting van een Europees openbaar ministerie.


4. Plenaire sessie IV: Launching of the Portal for e-Justice Tijdens de informele bijeenkomst van het Gemengd Comité en de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken zal het e-Justiceportaal voor het publiek toegankelijk worden gemaakt.

Dit portaal is in opdracht van de Commissie ontwikkeld. Op deze website is voor burgers en juridische beroepsbeoefenaren praktische informatie toegankelijk gemaakt over grensoverschrijdende procedures, de organisatie van de rechtsstelsels en bepaalde registers in andere lidstaten.

Nederland steunt de ontwikkeling van het Europese e-Justiceportaal, omdat dit portaal voor burgers en juridische beroepsbeoefenaren de toegang tot justitie zal verbeteren en het justitiële optreden doeltreffender zal maken op Europees niveau.


2






---- --