Ontwerp kruispunt Biesdonkweg/Edisonstraat en noordelijke rondweg
definitief
Deze week is het ontwerp van de reconstructie van het kruispunt
Biesdonkweg-Edisonstraat-Nieuwe Kadijk definitief vastgesteld. Dat
heeft tot gevolg dat op dat punt straks alleen fietsers, voetgangers en
bussen de noordelijke rondweg nog kunnen oversteken.
Verkeerslichten gaan dat regelen. Zowel op de Biesdonkweg als de
Edisonstraat komt een bussluis. De reconstructie komt in de plaats van
de voorgenomen aanleg van een fiets- en voetgangerstunnel. Aanleiding
voor deze wijziging vormden bezwaren van omwonenden en scholen vanwege
het busverkeer dat door de Vervierstraat zou gaan rijden. De aanleg van
de tunnel bleek ook niet mogelijk binnen het beschikbare budget.
Wilbert Willems, wethouder Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur: âDeze
reconstructie heeft positieve gevolgen voor verkeer en milieu. De
wachttijd voor langzaam verkeer dat wil oversteken zal een stuk korter
worden. De kans op ongevallen op de kruising neemt af en de
doorstroming op de noordelijke rondweg verbetert. En dat is weer goed
voor de luchtkwaliteit omdat het autoverkeer dan minder
luchtverontreiniging veroorzaakt.â
Om ervoor te zorgen dat straks alleen nog fietsers, voetgangers en
bussen de noordelijke rondweg kunnen oversteken komt er op de
Biesdonkweg en Edisonstraat een bussluis. Gemotoriseerd verkeer kan die
bussluis niet passeren.
De bus zal via de huidige route blijven rijden: heen en terug door de
Biesdonkweg en de Edisonstraat. Autoverkeer kan alleen rechtdoor rijden
op de noordelijke rondweg. Op- en afrijden naar en van de Biesdonkweg
en Edisonstraat kan straks niet meer.
Omdat het autoverkeer een andere route gaat volgen, worden er
maatregelen in de omgeving getroffen:
- Deze zomer worden de opstelstroken bij de verkeerslichten verlengd
bij het kruispunt Nieuwe Kadijk â Doornboslaan.
- In de Buys Ballotstraat wordt de toegestane maximumsnelheid
teruggebracht naar 30 km/uur. Er komen hier speciale drempels die de
snelheid van het verkeer remmen, maar geen trillingen veroorzaken.
- Ook in de Vervierstraat gaat de maximumsnelheid naar 30 km/uur. Bij
de aansluiting met de Doornboslaan en ter hoogte van de ingang van het
Newman college komen drempels te liggen.
De reconstructieplannen zijn in juni besproken met omwonenden en andere
belanghebbenden. In het definitief ontwerp is daarmee zoveel mogelijk
rekening gehouden. De reacties zijn verzameld in âNota van reactieâ die
te raadplegen is op de gemeentelijke website www.breda.nl.
Er volgt nog een verkeersbesluit, dat in het Stadsblad gepubliceerd
wordt en zes weken ter inzage komt te liggen.
Het is de bedoeling om begin volgend jaar te starten met de
werkzaamheden.
Breda, 15 juli 2010
Te downloaden:
* Def. Nota van reactie op Tunnel en reconstructie Kruispunt Nieuwe
kadijk - Edisonstraat - Biesdonkweg.pdf
* DO_29_6_10 - Reconstructie Biesdonkweg - Nieuwe Kadijk -
Edisonstraat.pdf
* verkeerskundige onderbouwing Reconstructie Nieuwe Kadijk -
Biesdonkweg - Edisonstraat 28-6-2010.pdf
Gemeente Breda