FloraHolland
Hortensia-workshop trekt 35 bloemisten
FLORAHOLLAND (15 juli 2010) - De Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW)
organiseerde op 13 juli in samenwerking met FloraHolland en
toparrangeur Geert Maas een workshop Hortensia en Marketing. De vorm
`workshop' is zeer succesvol. Maar liefst 35 bloemisten waren present
op het snijhortensiabedrijf van Ton en Carla Houben in Venlo. Vier
collega-kwekers uit de studieclub waren ook aanwezig. Met elkaar hebben
de kwekers het door hun gekweekte assortiment aan de bloemisten
getoond. Tijdens de rondleiding door het bedrijf `Houben Hydrangea'
werd volop gediscussieerd over de teelt en de mogelijkheden van dit
product. De bloemisten hadden veel vragen op het gebied van
houdbaarheid en vroege en verse aanvoer. Ook de verscheidenheid in
kleuren en de kleinere bloeiwijze waren onderwerp van gesprek. Veel
bloemisten kiezen de klassieke Hydrangea omdat deze bloem qua
houdbaarheid een betrouwbaarder product is. Uit de reacties bleek dat
de bloemisten op dit moment de kleuren van de verse bloemen mooier
vinden.
Geert Maas gaf een presentatie over de profilering van een
bloemenwinkel. Hierin kwamen onder andere huisstijl, verpakking,
creativiteit en milieubewust verkopen aan de orde. Maas pleitte ervoor
om `iets anders dan normaal' met de bloemenwinkel te doen.
Veel bloemisten hadden een eigen arrangement met Hydrangea als
hoofdproduct meegenomen. Dit gaf onderling genoeg stof tot
discussiëren.