Bewoners van Peize rijden te hard
Gepubliceerd op: 15 juli 2010
Op 30 juni controleerde de politie de snelheid op de Zuurseweg in Peize
tussen de Oude Velddijk en de Molenweg. Tussen 12.43 en 15.43 uur
passeerden er 120 voertuigen, waarvan er 99 harder dan 36 km/uur reden.
De hoogst gemeten snelheid bedroeg 73 km/uur, een overschrijding van 43
km/uur! Omdat een groot aantal voertuigen te hard reed (99 van de 120
voertuigen) is nagegaan wat de herkomst van de overtreders is. Navraag
bij de politie leerde dat 83% van de overtreders uit (de directe
omgeving van) Peize komt. "Van het gemiddelde aantal voertuigen van 40
per uur rijdt er 10% harder dan 50 km/uur, dat zijn dus 4 voertuigen
per uur. Gezien deze uitslag, de beperkte inzetmogelijkheden van de
handhaving en mede gezien het feit dat er nagenoeg nooit een ongeval op
deze weg is gebeurd, zal deze weg een zeer lage prioriteit krijgen om
te handhaven, "aldus de politie.
Historie
In Peize is een 30 km-zone ingesteld, inclusief de Zuurseweg. De
gemeente kreeg regelmatig klachten over veel te hard rijdende auto's op
de Zuurseweg. Naar aanleiding hiervan werd er een verkeerstelling
gehouden in 2009. Het bleek dat er op een werkdag 566 motorvoertuigen
gebruik maken van de Zuurseweg. Gemiddeld wordt er 41 km/uur gereden en
85 % van het verkeer rijdt niet harder dan 49 km/uur. 5 auto's reden
tussen de 60 en 70 km/uur. Snelheden boven de 70 km/uur kwamen niet
voor.
Petitie
In mei 2010 ontving de gemeente een petitie met het verzoek om extra
snelheidsremmende maatregelen en handhaving door de politie. De
gemeente heeft toen geantwoord dat in een groot deel van Peize een 30
km-zone is ingesteld, een zogenaamd verblijfsgebied, waaronder ook de
Zuurseweg valt. In zo'n gebied past de gemeente zoveel mogelijk de
"duurzaam veilig" principes toe.
Plaatselijke situatie
De Zuurseweg voldoet aan het grootste deel van deze principes. Er is
geen parkeerverbod, er is geen voorrang geregeld, er ligt bestrating,
de rijbaan is slechts 5 m. breed en de fietser rijdt gewoon op straat.
Een deel van de Zuurseweg heeft door het ontbreken van aaneensluitende
bebouwing een landelijk karakter. Dit verklaart wellicht de hogere,
door aanwonenden ervaren snelheid. Het aantal voertuigen dat over de
Zuurseweg rijdt is een aantal dat heel normaal en passend is voor een
woonstraat. Deze gegevens in combinatie met de relatief lage
snelheidspieken en de huidige inrichting van de Zuurseweg geeft de
gemeente geen aanleiding nadere snelheidsremmende maatregelen te nemen.
Wat doet de gemeente wel ?
Het gedrag van automobilisten proberen wij te beïnvloeden door de inzet
van de Dynamische Snelheid Indicator (DSI). Dit digitale bord geeft de
snelheid weer waarmee een voertuig de DSI passeert. Op deze manier
proberen wij bestuurders te confronteren met hun gedrag.
Duurzaam veilig
Enkele principes van duurzaam veilig zijn:
* terughoudend met voorrang regelen, parkeerverboden, stopverboden en
zebrapaden;
* aanleggen op kruispunten en veel gebruikte (fiets)oversteken van
plateaus, drempels;
* lange stukken rechte weg voorkomen,bestrating in plaats van asfalt
toepassen;
* wegbreedte beperken, zo weinig mogelijk borden plaatsen;
* de automobilist is te gast, de fietser en voetganger staan
centraal;
* parkeren op de straat, geen aparte fietspaden.
Al deze maatregelen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat bestuurders
uit de omgeving kunnen aflezen welk gedrag van ze verwacht wordt,
namelijk rustig rijden, niet harder dan 30 km/uur.
Gemeente Noordenveld