Nederlandse Publieke Omroep
NPO betreurt overschrijding uurvoorschrift reclamezendtijd in 2009
De publieke omroep betreurt het dat in 2009 in zes gevallen teveel
reclame per uur is uitgezonden, zoals door het Commissariaat voor de
Media is geconstateerd. De overschrijdingen zijn ontstaan door het
onvoorzien uitlopen van live-programmering. Hierdoor viel een
reclameblok binnen een volgend klokuur, wat tegelijkertijd een
vermindering van de reclamezendtijd in het voorgaande uur tot gevolg
had. Per saldo bleef de reclamezendtijd dus gelijk.
De maximale zendtijd per dag is nooit overschreden. Ook het jaarmaximum
van 10% reclamezendtijd wordt met een percentage van 7,5% niet gehaald.
De NPO heeft als mediawettelijke taak om enerzijds de continuïteit van
uitzendingen te garanderen en om anderzijds de zendtijd van de STER te
garanderen. Bij het uitlopen van live-programma's kan dit met elkaar in
conflict komen.
De uitzendschema's kloppen vooraf altijd. Dit wordt op twee momenten
gecontroleerd: twee weken voor uitzending en een dag voor uitzending.
Sinds de overschrijdingen bij het uitlopen van live-programmering aan
het licht zijn gekomen, worden reclameblokken met een ruimere marge
ingepland om overschrijdingen te kunnen voorkomen.