15 juli 2010
Boetes voor te veel reclame bij NPO en SBS
Het Commissariaat voor de Media legt de Nederlandse Publieke Omroep en
SBS Broadcasting B.V. allebei een boete op voor het overschrijden van
de maximaal toegestane hoeveelheid reclame per uur. Een steekproef in
2009 heeft uitgewezen dat beide organisaties meerdere malen het maximum
van twaalf minuten per uur met twee tot soms wel vijf of zes minuten
hebben overschreden. Het Commissariaat legt zowel de NPO als SBS
hiervoor een boete op van ⬠117.500,-.
Commissaris Madeleine de Cock Buning: "We zijn ons ervan bewust dat het
voor omroepen in de praktijk soms lastig is zich aan de reclamemaxima
te houden wanneer live programma's uitlopen, zodat ook de
reclameminuten doorschuiven. Zo kan er in het daaropvolgende uur een
overvloed aan reclameminuten ontstaan. Het is goed om te merken dat de
betreffende omroepen voorzieningen treffen om in de toekomst te kunnen
voldoen aan de Europese reclamemaxima."
Binnenkort zal de reclamezendtijd opnieuw worden gecontroleerd.
De NPO en SBS kunnen nog in bezwaar gaan tegen de besluiten van het
Commissariaat.
Commissariaat voor de Media