Burgerjaarverslag 2009 is uit
Het burgerjaarverslag 2009 is uit. In dit verslag staat hoe het de
gemeente Maastricht afgelopen jaar verging op het gebied van
dienstverlening, burgerparticipatie en de behandeling van klachten en
bezwaarschriften.
Burgemeester Mans: "Als burgemeester ben ik er een groot voorstander
van dat iedereen kan meepraten over de lopende zaken in de stad.
Uiteraard nog voordat de besluiten worden genomen. Dus laat vooral uw
mening horen. Niet alleen als het om besluiten en lopende zaken gaat,
maar ook als het gaat om de toekomst van onze stad. Vorig jaar was Gerd
Leers burgemeester van de stad. Het is voor mij een grote eer om namens
hem over 2009 verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad en
burger."
Conclusies en verbeterpunten
Het burgerverslag vindt u via www.burgerjaarverslagmaastricht.nl. Een
kort overzicht van de conclusies en verbeterpunten op de vlakken
participatie, dienstverlening en bezwaar, beroep en klachten:
Participatie
Er zijn drie burgerinitiatieven ingediend. Het Maastricht-panel is drie
keer geraadpleegd. En de burger is op diverse manieren betrokken
geweest bij participatie en inspraak van ruimtelijke plannen. Uit een
evaluatie van de gemeenteraad in 2009 blijkt dat de gemeente Maastricht
inspraak en participatie serieus neemt. Een belangrijke rol hierin is
weggelegd voor buurtgericht werken. In 2010 gaat de gemeente betere
informatie geven over inspraak en participatie; over de geldende kaders
en spelregels en daarbij meer gebruikmaken van de digitale
mogelijkheden.
Dienstverlening
De sociale dienst en het Wmo-loket scoorden een 7,1 op het gebied van
dienstverlening. Het GemeenteLoket kreeg een 7,4.
Op het gebied van `minder regels meer service' heeft de gemeente een
aantal zaken vergemakkelijkt voor burgers en ondernemers. Zo is de
doorlooptijd van facturen ingekort en hoeven ondernemers geen afschrift
meer van de Kamer van Koophandel te overleggen.
De gemeente scoorde vorig jaar een 5,1 op het gebied van telefonische
bereikbaarheid. Een gedragscode, training en verbeterde processen
zorgen ervoor dat de bereikbaarheid dit jaar verbetert. Vanaf 1 januari
2011 is de gemeente bereikbaar via 14 043 (14 + het netnummer); een
nummer dat makkelijk te onthouden is voor de burger.
Steeds meer burgers weten het digitale loket te vinden. Het aantal
digitaal aangevraagde producten via internet is toegenomen ten opzichte
van vorig jaar. Dit jaar wordt het aantal digitale producten verder
uitgebreid. Met behulp van DigiD kan de burger 24 uur per dag zaken
regelen met de gemeente. De gemeente sluit aan bij mijnoverheid.nl; een
landelijk loket voor producten en diensten van de overheid.
Bezwaar, beroep en klachten
Het aantal bezwaarschriften is met 913 gedaald ten opzichte van vorig
jaar. Het aantal klachten is met 31 gestegen. In totaal kwamen 119
klachten binnen. De gemeente streeft naar een meer informele aanpak van
klachten om de verstandhouding te verbeteren.