Ingezonden persbericht
Claim C1000 diervriendelijk beleid slaat als een tang op een varken
In haar verweer tegen een actie van Wakker Dier claimt C1000 diervriendelijkheid hoog in het vaandel te hebben. De super zou een 'voortrekkersrol' hebben gespeeld bij het stoppen met castratie. In werkelijkheid was C1000 pas na dagvaarding van Varkens in Nood bereid over te stappen op vlees van ongecastreerde varkens. De stichting vindt dat de supermarkt valse voorstelling van zaken geeft en zegt dat C1000 'wat meer ballen moet tonen" en eerlijk moet zijn over het beleid.
Varkens in Nood is al in 2008 begonnen met een campagne tegen het castreren van varkens om berengeur te voorkomen. Het argument dat er alternatieven zijn voor castratie viel bij veel supermarkten in goede aarde, waarna zij hun inkoopbeleid aanpasten en overstapten op vlees van ongecastreerde varkens (beren). Eind 2009 waren onder andere Coop, Aldi, Lidl, Jumbo, Super de Boer, Plus en Hema al gestopt met castratie.
Ook met C1000 is begin 2008 contact opgenomen over dit onderwerp, maar de supermarkt heeft altijd gesteld zich als vleesinkoper niet verantwoordelijk voelen voor de de stopzetting van castratie. Uiteindelijk ging het concern in februari 2010 overstag, daags voor de eerste zitting van een rechtszaak die Varkens in Nood had aangespannen over de kwestie.
Dat C1000 de castratiestop nu presenteert als een eigen succes en zelfs beweert een 'voortrekkersrol' te hebben gespeeld, vindt Varkens in Nood een valse voorstelling van zaken. Hans Baaij, directeur Varkens in Nood: "C1000 heeft zich altijd afwijzend opgesteld tegen een castratiestop, ook toen bleek dat de verkoop van berenvlees bij andere supermarkten geen problemen opleverde. Ze gaven pas toe nadat Albert Heijn overstag was gegaan. Dan moeten ze nu ook eerlijk zijn en toegeven dat dierenwelzijn een marginale rol speelt in hun beleid".
Varkens in Nood staat achter de actie van Wakker Dier, waarin C1000 via bijtende radiospotjes wordt gehekeld voor het grote aantal kiloknallers dat wordt aangeboden. Uit de supermarktmonitor die de stichting elk half jaar uitbrengt, komt C1000 steeds als een van de slechtste uit de bus wat betreft verantwoorde vleeswaren. Aanbiedingen van biologisch vlees komen nauwelijks voor en de prijzen zijn hoog, terwijl er wel flink gestunt wordt met gangbaar vlees.
Noot aan de redactie,
Ingezonden persbericht