Tevredenheid over Wmo-voorzieningen
publicatiedatum: woensdag 14 juli 2010
Hilversummers die in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) gebruik maken van huishoudelijke hulp, voorzieningen en collectief vervoer zijn daar overwegend tevreden over. Dat blijkt uit het 'Tevredenheidonderzoek cliënten' dat SGBO/BMC als onderdeel van de benchmark Wmo in 195 gemeenten heeft uitgevoerd. Gemiddeld waarderen de cliënten genoemde vormen van dienstverlening met respectievelijk een 7,7, een 7,4 en een 6,6.
Positief zijn de respondenten ook over de toegankelijk van de voorzieningen en de mate waarop ze via de Wmo-raad invloed hebben op het beleid. Dat het percentage financiële tegemoetkomingen in Hilversum 8% hoger ligt dan in de overige regiogemeenten, geeft een extra impuls aan de score.
Uit het 'Tevredenheidonderzoek maatschappelijke organisaties', eveneens onderdeel van de benchmark, blijkt dat Hilversumse organisaties in vergelijking met organisaties in andere regiogemeenten veel minder gebruik maken van vrijwilligers en juist meer van betaalde krachten. Overigens vinden deze organisaties dat Hilversum slecht scoort als het gaat om een vlotte afhandeling van de vragen, adequate oplossingen en deskundige inbreng.
De benchmark Wmo is een instrument voor de lokale verantwoording. Gemeenten die deelnemen aan het onderzoek ontvangen relevante informatie over alle prestatievelden van de Wmo. De benchmark geeft niet alleen zicht op hun eigen prestaties, maar ook op die van andere gemeenten. Ze voorziet daarmee in een mogelijkheid om tijdig op de juiste factoren bij te sturen. Daarnaast biedt de benchmark Wmo een instrument voor de horizontale verantwoording. Het onderzoeksbureau SGBO, onderdeel van de BMC Groep, voert de benchmark Wmo uit.
Gemeente Hilversum