Media alert
Gemeenten moeten gerichter investeren in verbetering dienstverlening
~ voortgang e-overheid onder druk door bezuinigingsplannen ~
Noordwijk, 14 juli 2010 - De afgelopen periode stond in het teken van de verkiezingsstrijd. Voor gemeenten breekt echter nu pas de spannendste tijd aan. De uitkomsten van het formatieproces hebben een grote impact op het beleid en de vraag is of er komend jaar nog wel budget beschikbaar is om de huidige projecten voort te zetten. Gemeenten hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de dienstverlening, maar de voortgang van deze innovatietrajecten is met het oog op de bezuinigingen uiterst onzeker.
Op het gebied van e-overheid zijn er door de overheid verschillende initiatieven opgestart die gemeenten richtlijnen bieden om de dienstverlening en efficiëntie verder te verbeteren. Zelfs met het huidige budget zijn gemeenten er niet in geslaagd om de doelstellingen voor e-overheid te realiseren. Decos, specialist op het gebied van document- en informatiebeheer, voorziet dat gemeenten met minder resources niet in staat zullen zijn om alle wensen op het gebied van e-overheid te verwezenlijken. Gemeenten moeten daarom gericht investeren om zo te waarborgen dat er vooruitgang wordt geboekt. Er is de afgelopen jaren binnen de overheidssector veel kennis opgedaan met e-overheidsprojecten en deze expertise moet juist nu maximaal benut worden.
"Vooruitlopend op toekomstig kabinetsbeleid zouden gemeenten nu al de handen ineen moeten slaan", stelt Mark van der Linden, directeur van Decos. "Ondanks het feit dat politieke partijen in hun verkiezingsprogramma's nauwelijks aandacht besteden aan dit onderwerp, is het duidelijk dat er minder budget beschikbaar zal zijn. Het is daarom belangrijk om de komende maanden te inventariseren welke investeringen het meeste rendement opleveren en hoe verbeteringen het meest effectief kunnen worden ingezet. De bezuinigingen betekenen zeker niet het einde van de e-overheid, maar het vergt wel een andere strategie van gemeenten. Het is aan gemeenten en IT-leveranciers om de komende jaren te laten zien dat het verbeteren van de dienstverlening uiteindelijk geen kostenpost, maar een duurzame besparing is."