Consumentenbond
14 juli 2010
Forse boete voor misleidende sms-aanbieder Celldorado
De Consumentenautoriteit (CA) heeft een boete van bijna 1,2 miljoen
euro opgelegd aan Celldorado, aanbieder van sms-diensten, wegens
oneerlijke handelspraktijken. Artiq Mobile en Blinck International,
handelend onder de naam Celldorado, hebben volgens de CA via internet
en tv op grote schaal misleidende sms-diensten aangeboden. De
Consumentenbond ziet in de forse boete een erkenning van de ernst van
de sms-problematiek, waar de bond al langere tijd aandacht voor vraagt.
sms03 De CA concludeert dat Celldorado in haar sms-reclames voor
diensten als Friend Finder, Beest in Bed, Ware Liefde, Love Test, Brain
Age en IQ test verhulde dat het om een abonnement ging. Hierdoor
dachten consumenten een spelletje of test te doen, maar bleken daarna
onbewust en ongewild een duur sms-abonnement te hebben afgesloten. De
Consumentenbond won hierover eerder dit jaar een zaak tegen Artiq
Mobile bij de Reclame Code Commissie en is verheugd dat nu ook de CA
dergelijke praktijken afwijst.
Collectieve schadevergoeding
Hoewel de boete een zeer welkom signaal is richting de sms-branche,
krijgen gedupeerde consumenten hun schade hiermee niet terug.
Individueel naar de rechter stappen is voor veel consumenten te duur in
verhouding tot de geleden schade. Op dit moment is het voor
consumentenorganisaties niet mogelijk om bij de rechter namens een
groep consumenten schadevergoeding af te dwingen. De Consumentenbond
pleit er al geruime tijd voor dit wettelijk mogelijk te maken.