Radboud Universiteit Nijmegen


* Vrouwen en schoenen: ...

Vrouwen en schoenen: beroemdheid maakt product bemind

Datum bericht: 14 juli 2010

Marketeers zetten graag beroemdheden in om spullen aan de man te brengen. Hersenonderzoek, uitgevoerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen, laat zien dat die strategie een gunstig effect heeft: het zien van beroemde gezichten roept positieve gevoelens op, die dan weer worden gekoppeld aan het aangeprezen product.

Victoria Beckham die lingerie aanprijst, Jennifer Lopez die reclame maakt voor een parfum. Zou het echt werken? Mirre Stallen van de vakgroep Marketing van de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit legde vrouwelijke proefpersonen in de fMRI-scanner. Daar kregen ze gezichten te zien van beroemde vrouwen, of even mooie, maar onbekende dames. Naast deze gezichten werden soms schoenen vertoond. En wat blijkt: de hersenen koppelen de schoenen actief aan de herinneringen die met de beroemde schone samenhangen. Het Journal of Economic Psychology publiceert nu de resultaten van het onderzoek dat werd uitgevoerd bij het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Beroemdheid + schoen = goed
Kijken naar een beroemd gezicht roept automatisch herinneringen op. Mirre Stallen: `Dat zagen we aan een verhoogde activiteit in gebieden die een belangrijke rol spelen bij het geheugen. Deze gebieden waren meer actief als de deelneemsters naar een beroemd gezicht keken, in plaats van naar een onbekend model'.

Opvallend was wat er in het brein gebeurde als er naast het beroemde gezicht een schoen werd vertoond. Op dat moment zagen de onderzoekers een speciale activiteit in de orbitofrontale cortex, vooral in het middendeel. `Dit ondersteunt onze hypothese dat de positieve gevoelens die mensen bij beroemdheden hebben, worden overgebracht op het product, omdat dit hersengebied verband houdt met het maken van positieve associaties.'

Onbekende + schoen = neutraal
Als de proefpersonen de schoenen zagen naast mooie, maar onbekende vrouwen, dan werd deze hersenactiviteit niet gevonden. `Kennelijk roept een beroemdheid meer positieve herinneringen op dan een even aantrekkelijk maar onbekend persoon. Dus je leuke herinnering aan een avond naar de film met die ene grappige actrice kan zo in verband komen te staan met een bepaald merk waardoor je positiever over het merk wordt. En misschien koop je dat dan ook sneller.' Of het bij mannen ook zo werkt? `Waarschijnlijk wel, alleen kunnen we dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Wij hebben alleen gekeken naar het effect van populaire vrouwelijke beroemdheden op de hersenen van vrouwen.'

Celebrities and shoes on the female brain: The neural correlates of product evaluation in the context of fame; Journal of Economic Psychology, In Press.
Mirre Stallen, Ale Smidts, Mark Rijpkema, Gitty Smit, Vasily Klucharev, Guillén Fernández.