Rijksoverheid
Ons kenmerk
VENW/BSK-2010/47432
Datum 14 juli 2010
Onderwerp Maatregelen Winterhard Spoor Bijlage(n)
2
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd in het Algemeen Overleg van 24 maart 2010 wil ik u met deze
brief informeren over de uitkomsten van de door mij aangekondigde
onafhankelijke review op de voortgang en de toekomstvastheid van het
maatregelenpakket van NS en ProRail om het spoor winterhard te maken.
Daarnaast wil ik u informeren over de wijze waarop de maatregelen voor het
winterhard maken van het spoor worden gefinancierd, eveneens conform mijn
toezegging in het Algemeen Overleg van 24 maart 2010.
Review maatregelenpakket Winterhard Spoor
Ik heb het bureau Horvat & Partners gevraagd de review op het
maatregelenpakket van NS en ProRail uit te voeren. In bijlage 1 bij deze brief
treft u de rapportage aan. Daartoe heb ik drie onderzoeksvragen gesteld.
1. Geeft de huidige voortgang voldoende vertrouwen dat er de komende
winter een ,,winterhard spoor ligt?
2. Zijn de door NS en ProRail voorgestelde maatregelen voldoende
toekomstvast om zeker te stellen dat de voorgedane situatie niet alleen
de komende winter maar ook in de jaren daarna niet meer kan optreden?
3. Passen, met de inzichten anno mei 2010, de maatregelen nog steeds bij
de analyse van de problematiek (i.c. het feitelijke evaluatieonderzoek met
oplossingsrichtingen) zoals dat door Twynstra Gudde in opdracht van NS
en ProRail is uitgevoerd?
Onderstaand ga ik in op de hoofdconclusies van Horvat en Partners.
Ad 1. Geeft de huidige voortgang voldoende vertrouwen dat er de komende
winter een `winterhard' spoor ligt?
Horvat & Partners beantwoordt deze vraag met "Ja". Ze concludeert dat de
aanpak van NS en ProRail waarbij gekozen is voor maatregelen die de komende
winter ingevoerd kunnen zijn en de tekenen van voortgang, voldoende
vertrouwen geven dat de komende winter voldoende maatregelen ingevoerd zijn
om de kans op verstoringen van de treindienst te minimaliseren (bij gelijke
omstandigheden als de winter van 2009-2010 en andere ,,normale winterse
omstandigheden zoals ijzel).
a
agina 1 van 3
P
Ik stel daarmee vast dat NS en ProRail voor de komende winter op koers liggen.
Datum
Ook de komende tijd zal ik de ontwikkelingen goed blijven volgen via de reguliere
rapportages en kwartaaloverleggen met de directies van NS en ProRail. Ons kenmerk
VENW/BSK-2010/47432
Ad 2. Zijn de door NS en ProRail voorgestelde maatregelen voldoende
toekomstvast om zeker te stellen dat de voorgedane situatie niet alleen de
komende winter maar ook in de jaren daarna niet meer kan optreden?
Horvat & Partners beantwoordt deze vraag met "Deels". Ze concludeert dat de
invoering van wintermaatregelen een bijdrage levert aan het voorkomen van de
voorgedane situatie niet alleen de komende winter, maar ook in de jaren erna.
Echter, voor toekomstvastheid zijn ook (i) de duurzame borging van uitvoering
van de maatregelen en (ii) de optimalisatie van de maatregelen van belang.
Horvat & Partners geeft aan dat NS en ProRail erkennen dat dit belangrijke
aandachtspunten zijn maar dat de invulling daarvan nog niet geheel duidelijk is.
Horvat & Partners geeft verder aan dat het volhouden van de aandacht voor
winterweer bij NS en ProRail een belangrijke voorwaarde vormt om ook in de
toekomst verzekerd te blijven van winterhard spoor. Hoewel er op dit moment in
de relevante managementlagen van NS en ProRail ruim voldoende aandacht is
voor het winterweer, zal het volhouden van deze aandacht, het blijven uitvoeren
en het optimaliseren van wintermaatregelen de echte uitdaging zijn voor NS en
ProRail in de toekomst.
Ik stel vast dat NS en ProRail voor wat betreft de toekomstvastheid van de
maatregelen op de goede weg zijn maar wel nog huiswerk hebben om in hun
organisaties goed te borgen dat ook in de toekomst de reiziger verzekerd blijft
van winterhard spoor. Ik zal daarom niet alleen dit jaar, maar ook de komende
jaren, aandacht van NS en ProRail blijven vragen voor winterhard spoor. Het
onderwerp staat uiteraard ook op de agenda van de kwartaaloverleggen met de
directies van NS en ProRail. Daarnaast ben ik, conform de aanbeveling van Horvat
& Partners, op dit moment met NS en ProRail in gesprek op welke wijze dit
onderwerp als terugkerend item ook specifiek in het jaarlijkse beheer-
respectievelijk vervoerplan kan worden meegenomen.
Ad 3. Passen, met de inzichten anno mei 2010, de maatregelen nog steeds bij de
analyse van de problematiek door Twynstra Gudde?
Horvat & Partners beantwoordt deze vraag met "Ja". Met daarbij de toevoeging
dat er aanscherpingen en uitbreidingen zijn zowel ten aanzien van de inzichten als
de maatregelen.
NS en ProRail hebben inmiddels in een gezamenlijk reactie op de review
aangegeven de bevindingen van Horvat & Partners en de daarbij genoemde
aandachtspunten te delen (bijlage 2). Ze gaan daarbij in op de wijze waarop deze
aandachtspunten de komende tijd zullen worden opgepakt. Ik kan me daar in
vinden.
Financiering maatregelen Winterhard Spoor
Aan uw Kamer heb ik steeds aangegeven dat ProRail en NS ook afgelopen winter
de prestaties hadden moeten kunnen leveren die ik in de concessies met ze heb
afgesproken. Ik ben van oordeel dat NS en ProRail bij gelijke winterse
omstandigheden in staat moeten zijn om een betere prestatie te leveren dan ze
agina 2 van 3
P
hebben gedaan. ProRail en NS zijn dat met mij eens en daarom investeren zij,
Datum
zoals reeds aangegeven in hun gezamenlijke brief van 29 januari 20101, uit eigen
middelen in de noodzakelijke verbeteringsmaatregelen. Dat past goed in de Ons kenmerk
filosofie van sturing op afstand (outputsturing) waarbij vooraf bepaalde prestaties VENW/BSK-2010/47432
dienen te worden geleverd.
ProRail
De voorbereiding en uitvoering van de verschillende maatregelen is op dit
moment nog in volle gang. Dit betekent dat de exacte hoogte van de
investerings- en exploitatiekosten nog niet bekend is. De geplande investeringen
bedragen in totaal circa 45 miljoen. Daarvan zal in 2010 naar verwachting tussen
de 20 en 30 miljoen euro worden uitgegeven. Het betreft investeringen in nieuwe
wisselverwarmingen en upgrading van bestaande wisselverwarmingsinstallaties
en de monitoringssystemen hierop.
De eenmalige investeringsuitgaven voorziet ProRail in eerste instantie te dekken
vanuit te verwachten aanbestedingsmeevallers op vervangingsinvesteringen.
Indien dat in het verdere verloop van het jaar onvoldoende blijkt te zijn, zal in
overleg met VenW door middel van herprioritering naar aanvullende
dekkingsmogelijkheden worden gezocht.
De exploitatiekosten zullen naar verwachting uitkomen tussen de 6 tot 12 miljoen
euro. De exacte hoogte van deze uitgaven is sterk afhankelijk van de mate waarin
het winterse weer zich daadwerkelijk voor zal doen. Deze kosten omvatten
namelijk ook de inzet van aannemersploegen en energieverbruik. De benodigde
middelen die structureel nodig zijn in de exploitatiesfeer zullen worden
gefinancierd uit een interne ProRail brede taakstellende bezuiniging op de
exploitatiekosten.
NS
De voorbereiding en de uitvoering van de verschillende maatregelen is op dit
moment nog in volle gang. Dit betekent dat de exacte hoogte van de
investeringen nog niet bekend is. NS bekostigt de noodzakelijke investeringen
voor de verhoging van de winterbestendigheid van het materieel geheel vanuit
eigen middelen. In totaal investeert NS circa 50 miljoen euro.
Voor het verhogen van de bedrijfszekerheid van de treininstallaties wordt in 2010
10 miljoen euro besteed. Voor de complete vervanging van onderdelen is 40
miljoen euro gealloceerd welke deels in 2010 en deels volgend jaar zal worden
ingezet.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
1 Kenmerk 2157190
agina 3 van 3
P
---- --