Consumentenautoriteit
Persbericht | 14 juli 2010 | Consumentenautoriteit beboet aanbieder
sms-diensten
De Consumentenautoriteit legt boetes op van in totaal EUR 1.190.000
(een miljoen honderdnegentig duizend euro) aan Artiq Mobile B.V. en
Blinck International B.V. - handelend onder de naam Celldorado - voor
het op grote schaal aanbieden van misleidende sms-diensten aan
consumenten. Ook legt de Consumentenautoriteit het bedrijf diverse
lasten onder dwangsom op om ervoor te zorgen dat het met de misleidende
praktijken stopt. De sms-diensten (spelletjes en wallpapers) werden via
internet en tv onder de aandacht gebracht van consumenten. Deze dachten
eenmalig een test of een spelletje te doen, maar bleken daarmee
onbedoeld en ongewild een abonnement op een sms-dienst te hebben
afgesloten. Door de misleidende uitingen op internet en tv werd verhuld
dat het om een abonnement ging.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Ook dit jaar
staat de aanpak van misleidende sms-diensten weer op onze Agenda,
aangezien nog steeds veel consumenten, zowel jongere als oudere, door
deze praktijken worden gedupeerd. Celldorado geeft op haar website aan
zich aan de SMS Gedragscode te houden, maar dat bleek niet op alle
punten het geval te zijn. Met dit besluit geven we een krachtig signaal
af, zowel naar andere bedrijven die deze diensten aanbieden als naar
consumenten.'
* Download het santiebesluit in de zaak Celldorado (pdf, 2mb)
Nationaal en internationaal
De Consumentenautoriteit is dit onderzoek gestart onder andere naar
aanleiding van een groot aantal klachten van consumenten bij
ConsuWijzer. Zo meldde iemand: 'Volgens mij heb ik een foutje gemaakt.
Ik wilde voor de gein die love test doen. Maar volgens mij ben ik nu
automatisch ergens lid van. Als dat het geval is, wens ik per direct te
worden afgemeld!' Ook ontving de Consumentenautoriteit diverse
internationale handhavingsverzoeken uit landen waar het bedrijf actief
is, zoals Duitsland, Noorwegen en Portugal. Ook in deze landen voelden
consumenten zich misleid door de praktijken van Celldorado. Eerder had
de Consumentenautoriteit al diverse klachten over uitingen van het
bedrijf ingediend bij zowel de Reclame Code Commissie als de Stichting
SMS Gedragscode.
Onderzoek en bevindingen
De Consumentenautoriteit heeft in de periode van april 2009 tot begin
2010 onderzoek gedaan naar de campagnes van Celldorado via internet en
tv voor sms-diensten als Friend Finder, Beest in Bed, Ware Liefde, Love
Test, Brain Age en IQ test. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat
Celldorado diverse regels heeft overtreden die consumenten beschermen.
Zo heeft de Consumentenautoriteit vastgesteld dat het bedrijf onder
andere:
* consumenten misleidt door hen onvoldoende te informeren over de
meest wezenlijke kenmerken van het product, zoals dat het gaat om
een abonnement, wat het kost, hoeveel items je per week ontvangt en
hoe je de overeenkomst weer kunt ontbinden. Ook wordt geen
informatie verstrekt over het feit dat niet alle mobiele telefoons
geschikt zijn om alle applicaties te tonen;
* in haar reclame-uitingen op internet en tv consumenten op het
verkeerde been zet door hen wezenlijke informatie te onthouden over
de aangeboden dienst. De consument denkt dat hij per sms de uitslag
van de test of het spelletje ontvangt, terwijl hij door 'OK' in te
toetsen een abonnement op een sms-dienst afsluit;
* niet voldoet aan de informatieverplichtingen die gelden voor
bedrijven die via internet producten en diensten aanbieden.
Celldorado vermeldt essentiële informatie niet of niet voldoende
duidelijk, zoals wie is de aanbieder, waar is deze gevestigd, hoe
kan men zich voor de dienst afmelden en waar kan men terecht met
klachten.
Boete
De Consumentenautoriteit legt Celldorado boetes op van in totaal EUR
1.190.000. De Consumentenautoriteit kan op basis van de Wet Oneerlijke
Handelspraktijken boetes opleggen van EUR 450.000 per overtreding. Bij
meer overtredingen kunnen boetes worden opgeteld.
Onder andere omdat het bedrijf zegt een voortrekkersrol te spelen in de
branche, rekent de Consumentenautoriteit het bedrijf de overtredingen
extra zwaar aan. Naast de boete dienen de opgelegde lasten ertoe
Celldorado te dwingen haar gedrag op korte termijn in overeenstemming
te brengen met de regels. Dit dient niet alleen in Nederland te
gebeuren, maar ook in de andere Europese landen waar het bedrijf actief
is.
Celldorado heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit van de
Consumentenautoriteit.
Meer informatie
Saskia Bierling, perswoordvoerder Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-52 52 70 11, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl.
Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer.
* Informatie over sms-diensten op ConsuWijzer
* Informatie over deze boete op ConsuWijzer
---