Wakker Dier stuurt C1000 klanten naar concurrent
(14 juli 2010)
Vandaag start Wakker Dier een wekenlange radiocampagne, waarmee zij
klanten van C1000 wijst op diervriendelijke weekaanbiedingen van andere
supermarkten. Daarmee wil Wakker Dier C1000-klanten die het gestunt van
C1000 met dieronvriendelijk industrievlees zat zijn, een alternatief
bieden. Ook wil Wakker Dier het vrijwel ontbreken van diervriendelijke
aanbiedingen bij C1000 aan de kaak stellen.
Tekst van de radiospot (deze week):
Dit is een bericht voor klanten van C1000. Bent u die vreselijke
kiloknallers van C1000 ook zo zat? Ga eens naar Albert Heijn, Plus,
Spar of Dirk. Zij hebben deze week mooie diervriendelijke aanbiedingen
met biologisch vlees of vegaburgers. Bekijk alle diervriendelijke
aanbiedingen op WakkerDier.nl.
"Een kilo vlees is een kilo dier, geen dumpartikel", aldus Wakker Dier.
De radiospots worden wekelijks aangepast aan de aanbiedingen van de
grootste supermarkten. De radiocampagne past in het groeiende
maatschappelijk verzet tegen de kiloknaller, waarin ondertussen een
ongebruikelijke coalitie is gevormd van boeren, dierenorganisaties,
slagers, slachterijen en politiek. Het ministerie van Landbouw (LNV)
sprak recent grote waardering uit voor acties tegen de kiloknaller:
"Lang leve de NGO's", sprak een hoge ambtenaar voor een zaal met
boeren, als reactie op een kiloknalleractie van Wakker Dier .
C1000 is dé kiloknallerspecialist. Uit onderzoek van Wakker Dier (over
de maanden maart t/m juni) blijkt dat C1000 het vaakst vlees verkoopt
onder de gemiddelde prijs van kattenvoer van EUR4,12 per kilo .
Anderzijds behoort C1000 met haar (beperkte) aanbod van diervriendelijk
biologisch vlees juist tot de duurdere supermarkten. Daardoor heeft
C1000 het grootste prijsverschil tussen industrievlees en
diervriendelijk vlees en dus ontmoedigen zij diervriendelijke
consumenten het meest . Ze hebben dit jaar ook nog geen enkele keer
biologisch vlees in de (landelijke folder-) aanbieding gehad, tegenover
Dirk van den Broek bijvoorbeeld al 24 keer. Slechts een enkele keer is
een vegetarisch product in de (landelijke folder-)aanbieding gedaan.
Meer dan ooit stunten supermarkten met vlees. Een kwart (24,5%) van het
vlees dat in 2009 bij supermarkten over de toonbank ging was een
kiloknaller (in de reclame). Dat was in 2008 bijvoorbeeld nog 19,4%.
Supermarkten gebruiken de kiloknaller als traffic builder: extreem
goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te
lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde
prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008
van EUR6,35 naar EUR5,35. Deze prijs had alleen al om de inflatie te
compenseren moeten stijgen naar EUR8,25. Op de korte termijn kopen
kiloknaller-supermarkten wellicht niet dieronvriendelijker in (ook
C1000 verweert zich met dat argument), maar op de lange termijn
ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren
gedwongen steeds goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren.
Tegelijk worden consumenten zo opgevoed met de gedachte dat extreem
lage vleesprijzen normaal zijn.
---
Stichting Wakker Dier