Ingezonden persbericht
Amsterdam, juni 2010
Guus Janssen | Friso Haverkamp
Pinocchio in Love
een straatopera voor het Ricciotti ensemble
muziek Guus Janssen
libretto Friso Haverkamp
regie Miranda Lakerveld
decor en kostuums Pi-Kwadraat
lichtontwerp Floriaan Ganzevoort
Antje Lohse mezzosopraan Blue
Harm Huson countertenor Little Man
Roberto Bacchilega acteur Pini (de oude Pinocchio)
Javier Murugarren danser/poppenspeler Pini (de jonge Pinocchio)
Ricciotti ensemble o.l.v. Gijs Kramers
Speellijst
di 13 juli 21.30 Hof van Saksen, Veldweg 22-24, Nooitgedacht TRY OUT
wo 14 juli 21.30 Gevangenis Blokhuispoort, Blokhuisplein 40, Leeuwarden TRY-OUT
vr 16 juli 19.00 Festival De Parade, Moreelsepark, Utrecht PREMIÈRE
za 17 juli 21.30 Park de Leidse Hout, Houtlaan, Leiden
zo 18 juli 21.30 Noorderparkkamer, Floraparkweg 1, Amsterdam-Noord
ma 19 juli 21.30 Regio Rotterdam, n.t.b.
di 20 juli 21.30 Openluchttheater, Hertmerweg 31, Hertme
do 22 juli 21.30 Slottuintheater, Slotlaan 1, Zeist
vr 23 juli 21.30 Sonsbeekpark, Zijpendaalseweg 24a, Arnhem
za 24 juli 21.30 Belgenmonument, Belgenlaan 9, Amersfoort
zo 25 juli 21.30 Amsterdam-West, n.t.b.
Tournee Sicilië 19 t/m 27 oktober 2010
De toegang voor alle concerten is gratis.
In dezelfde periode geeft het Ricciotti ensemble zo'n dertig reguliere optredens.
Kijk voor de agenda en de meest actuele informatie op www.ricciotti.nl of volg ons
op Twitter (@ricciottitweets).
Pinocchio in Love
een straatopera voor het 40-jarige Ricciotti ensemble
Inleiding
Het Ricciotti ensemble is een veertigkoppig straatsymfonieorkest, bestaande uit
enthousiaste (conservatorium)studenten. Dit jaar bestaat het orkest veertig jaar.
Ter gelegenheid van dit jubileum gaf het orkest componist Guus Janssen en
librettist Friso Haverkamp de opdracht tot het schrijven van een `straatopera',
voortkomend uit en gebruikmakend van de unieke kwaliteiten van het orkest.
Dit inspireerde de makers tot een bewerking van het wereldberoemde verhaal
Pinocchio van de Italiaanse schrijver Carlo Collodi. Met de opera Pinocchio in Love
reist het Ricciotti ensemble in juli door Nederland (première 16 juli tijdens de
Parade in Utrecht), en in oktober naar Sicilië voor een tweede serie voorstellingen.
De opera en de makers
"How funny I was when I was a puppet and how glad I am now that I've become a boy."
In zijn libretto neemt Friso Haverkamp geen genoegen met deze wat stichtelijke
opmerking van Pinocchio. Inmiddels 127 jaar oud (zijn geboorte vond plaats in 1883),
kijkt de oude Pini terug op een niet al te gelukkig leven, als mens van vlees en bloed.
Eigenlijk, zo beseft hij, was hij beter af als marionet. Nu, vlak voor zijn laatste
transformatie tot stof en as, keert hij nog eenmaal terug naar het toneel van zijn jeugd.
Pini heeft een groot verlangen om weer terug te keren naar zijn bestaan als houten
wezen, omdat hij dan herenigd zal worden met de grote liefde uit zijn leven: de fee
Blue. Iedereen kent een deel van Pinocchio's levensgeschiedenis: van zijn geboorte uit
de handen van poppenmaker Geppetto en de variabele lengte van z'n neus tot en met
z'n menswording. Niemand weet wat er van dit jongetje van vlees en bloed
terechtkwam...
Met Guus Janssen, Friso Haverkamp en regisseuse Miranda Lakerveld heeft het
Ricciotti ensemble een team aangetrokken dat al sinds tijden op elkaar ingespeeld is
binnen uiteenlopende projecten. Hun laatste project Fausts Licht werd geroemd om de
geslaagde verstrengeling van tekst, muziek en mise-en-scène. Janssen, Haverkamp en
Lakerveld hielden de mobiliteit, speelsheid en directheid van het Ricciotti ensemble in
het achterhoofd bij de totstandkoming van Pinocchio in Love. Het orkest neemt dan
ook muzikaal en dramatisch deel aan de opera. Met de opera Pinocchio in Love gaat
het Ricciotti ensemble terug naar de oervorm van het muziektheater: de oude context
van de commedia dell'arte, de straat, wordt in deze productie in ere hersteld.
Voor decor en kostuums tekende het ontwerpbureau Pi-Kwadraat. Voor Pinocchio in
Love maakte het kostuums, decors, objecten en poppen, die elkaar in functie en
ontwerp moeiteloos overlappen. Floriaan Ganzevoort, werkzaam voor de
Theatermachine in de Nederlandse operawereld, is verantwoordelijk voor het licht.
Het reguliere repertoire
De opera beslaat tijdens de tournees de helft van het repertoire. De andere helft
bestaat uit muziek die afkomstig is uit Sicilië: voornamelijk volksmuziek, o.a. de
fameuze Tarantella staat op het programma, in een versie van Canterini di Ortigia,
een vooraanstaande Siciliaanse volksmuziekgroep. Voor het klassieke repertoire is
gekozen voor werken van Siciliaanse componisten uit diverse tijdvakken. Zo staan er
enkele motetten van de zestiende-eeuwer Sigismondo d'India op het programma,
naast aria's van Domenico Scarlatti en een ouverture van Vincenzo Bellini. Uit het
hedendaagse repertoire zal de complexe Sinfonia da Camera van Aldo Clementi
worden gespeeld. De Sicilienne wordt vertegenwoordigd door werk van
Antonio Vivaldi, en het operagenre door de ouverture uit La forza del destino van
Giuseppe Verdi en het Intermezzo uit Manon Lescaut van Giacomo Puccini. Verder
staat Nino Rota's muziek uit Fellini's film La Strada op de lessenaars. Hiernaast wordt
er werk gespeeld van populaire Siciliaanse artiesten als Carmen Consoli, Franco
Battiato die met I treni di Tozeur een vijfde plaats behaalde tijdens het Eurovisie
Songfestival 1984 en de allround trompettist, componist en arrangeur Roy Paci.
Het Ricciotti ensemble
Het Ricciotti ensemble werd opgericht in 1970 en bestaat uit veertig geestdriftige
(conservatorium)studenten. Het brengt symfonische muziek op plaatsen waar deze
normaliter niet klinkt. Het Ricciotti ensemble mag expert worden genoemd op het
gebied van publieksbenadering en community art: destijds opgericht onder het credo
`Kunst de straat op', spreekt het z'n publiek overal aan. Het ensemble zoekt mensen
op in asielzoekerscentra, gevangenissen en psychiatrische instellingen, maar ook op
de markt, langs het voetbalveld of op de Wadden. De mobiliteit van het Ricciotti
ensemble maakt het orkest uniek. De orkestleden zijn binnen drie minuten speelklaar
(van bus tot optreedlocatie). Dankzij die snelheid kunnen er per dag meerdere
optredens gegevens worden: drie is het minimum en twaalf het record. Het orkest
geeft minstens 100 optredens per jaar, en gaat drie keer per jaar op tournee.
Klassiek, jazz, pop en wereldmuziek... het Ricciotti ensemble speelt muziek uit alle
eeuwen en stijlen. Sinds 2006 is Gijs Kramers dirigent van het Ricciotti ensemble.
Hij was aanvoerder altviool bij het Nationaal Jeugd Orkest en bij het Ricciotti ensemble,
plaatsvervangend aanvoerder in het Nederlands Balletorkest en vanaf 2002 lid van het
Londense Philharmonia. Ook is hij altviolist in het befaamde Ruysdael Kwartet.
Als kamermusicus en solist trad hij o.m. op in Carnegie Hall in New York, tijdens de
festivals van Aldeburgh, Bath en Aix-en-Provence en in het Amsterdamse
Concertgebouw.
De cast
De van oorsprong Duitse mezzosopraan Antje Lohse werkte eerder samen met
Guus Janssen, Friso Haverkamp en Miranda Lakerveld, én was soliste bij het Ricciotti
ensemble. In Pinocchio in Love vertolkt ze de rol van de Blauwe Fee. Naast haar staat
countertenor Harm Huson als Little Man. Hij zong en acteerde in muziektheater
producties van Muziektheater De Plaats, VocaalLAB, Nederlands Dans Theater en Leine
& Roebana. De Italiaan Roberto Bacchilega (de oude Pinocchio) woont sinds jaren in
Nederland en is werkzaam als acteur en dramadocent. Hij speelt de rol van Pini,
de oude Pinocchio. De Spaanse danser/poppenspeler Javier Murugarren completeert
het viertal, in de rol van de jonge Pini. Hij studeerde dans in Barcelona en Amsterdam
en toert nu met regelmaat de wereld over met werk in uiteenlopende disciplines, van
videokunst tot eigen choreografieën. Hij voert zijn werk uit in theaters, maar ook op
straat.
Sicilië-tournee
In oktober reist het Ricciotti ensemble naar de bakermat van de opera, Italië. Niet naar
Toscane of Verona maar naar Sicilië, het cultureel minder bedeelde zuiden. Sinds een
paar jaar is de antimaffia-beweging op dit eiland in een stroomversnelling gekomen:
jonge ondernemers besloten bij het opzetten van een zaak om geen pizzo (door de
maffia opgelegde belasting aan ondernemers) meer te betalen. Het was een moedige
beslissing die snel in de openbaarheid kwam en veel sympathisanten kreeg. Inmiddels
is de Addiopizzo-beweging tot grote proporties uitgegroeid. Een andere instantie met
min of meer dezelfde doeleinden is Libero Futuro. Die organisatie richt zich op het
geven van praktische ondersteuning aan bedrijven die aangifte hebben gedaan tegen
de maffia. Het Ricciotti ensemble heeft contact met het management van beide
organisaties. In navolging van hun initiatieven zal het orkest zoveel mogelijk zaken
doen met instellingen, restaurants, accommodaties en winkels die zich expliciet
hebben uitgesproken tegen de maffia. Het getoonde idealisme sluit naadloos aan op
dat van het Ricciotti. Al draagt het Ricciotti ensemble geen politieke ideeën uit, een
beweging die zich boven elke morele discussie verheft mag op zijn steun rekenen.
16 juni 2010
Biografieën Guus Janssen | Friso Haverkamp | Miranda Lakerveld
Guus Janssen (1951) studeerde piano en compositie aan het Sweelinck Conservatorium
te Amsterdam bij Jaap Spaanderman, Ton Hartsuiker en Ton de Leeuw. Janssens
composities reiken van pianomuziek en kamermuziek tot symfonisch werk, die onder meer
werden uitgevoerd door het Mondriaan Kwartet, Nieuw Ensemble, Radio Kamerorkest,
Koninklijk Concertgebouworkest en de Ebony Band. Als pianist en klavecinist trad hij op
met musici als John Zorn en Gidon Kremer. Sinds de jaren tachtig leidt hij zijn eigen
ensembles, van (piano)trio tot 11-tet en (opera)orkest. Voor zijn werkzaamheden op het
gebied van de jazz en geïmproviseerde muziek ontving hij de Boy Edgar Prijs 1981, en voor
zijn compositorisch werk werd hij bekroond met de prestigieuze Matthijs Vermeulen Prijs
1984. Guus Janssen componeerde onder andere Keer en Dutch Mambo, beiden voor het
Koninklijk Concertgebouworkest, Klotz voor Gidon Kremer, de componist zelf en het
Schönberg Ensemble en Ha Hu Baley, liederen voor mezzosopraan Angelika Kirchschlager
met altviolist Yuri Bashmet en pianist Jean-Yves Thibaudet. Zijn tripelconcert Verstelwerk
werd in 2007 ovationeel ontvangen na een uitvoering door het Riverside Orchestra in
Carnegie Hall in New York. Vorig seizoen was Janssen `composer in residence' bij Het
Brabants Orkest. In dat kader vond de première plaats van Belvédère voor twee cello's en
orkest met de cellisten Larissa Groeneveld en Ernst Reijseger. In 2008 verscheen op (zijn
eigen) label Geestgronden de solo piano-cd Out of Frame die in de pers unaniem werd
geprezen. In samenwerking met Friso Haverkamp ontstonden tot nu toe de opera's Fausts
Licht (1988/1993), die opgevoerd werd in het Amsterdamse Bethaniënklooster, Noach
(1994) en HIERº (1997/1999), beide voor De Nederlandse Opera. Voor het Ricciotti
ensemble schreef hij in 1997 de compositie Dutch Dub.
Friso Haverkamp schrijft toneelteksten en libretti. Tot zijn oeuvre behoren de opera's
Fausts Licht (Bethaniënklooster, 2006), Noach (De Nederlandse Opera, 1994 en 1999),
HIERº (De Nederlandse Opera, 2000) en QUOTH (concertant, 1999), alle met muziek van
Guus Janssen, Tattooed Tongues met muziek van Martijn Padding (Warschau,
St. Petersburg, 2001/2003), en Hôtel de Pékin (Nationale Reisopera, 2008) en Branches of
Heaven (Beijing, 2010, ZaterdagMatinee, 2011), beide met muziek van Willem Jeths.
In voorbereiding is The blind owl, een kameropera voor kwartet en elektronica (enscenering
Parijs, 2012).
Miranda Lakerveld is regisseur en schrijver van voornamelijk opera en muziektheater.
Ze studeerde Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en volgde lessen bij
Friso Haverkamp en Anatoli Vassiliev. Miranda Lakerveld assisteerde regisseurs als Lodewijk
de Boer, Theu Boermans en Pierre Audi, en werkte o.m. met de Theatercompagnie, Opera
Trionfo, Combattimento Consort Amsterdam en De Nederlandse Opera. Ze deed
instuderingen van Loevendies Johnny & Jones (Dresden), Wagners Der Ring des Nibelungen
en Messiaens François d'Assise (Amsterdam) en Monteverdi's L'incoronazione di Poppea
(Los Angeles). Miranda Lakerveld regisseerde de wereldpremière van Fausts Licht van Guus
Janssen en Friso Haverkamp, het monodrama The Medium van Peter Maxwell Davies,
Krapp's Last Tape/Apollon Musagète (coproductie Les Autres Muziektheater en Nederlands
Kamerorkest) en Bartóks Blauwbaars burcht in de Rotterdamse Doelen. Ze schreef het script
voor Ordinary Lives, een productie van de Indiase Darpana Performance Group. In de
Amsterdamse Bijlmer werkte ze met verschillende maatschappelijke organisaties, en
realiseerde ze o.m. de muziektheatervoorstelling Philoctetes met de Ghanese theatergroep
GAM. Miranda Lakerveld richtte in 2007 richtte de stichting Les Autres Muziektheater op.
Ingezonden persbericht