GroenLinks
Geen nachtvluchten op Rotterdam Airport
Dinsdag 13 juli 2010, 13:08u - Liesbeth van Tongeren
Geen nachtvluchten op Rotterdam Airport
De Tweede Kamerfractie van GroenLinks is kritisch over de uitbreiding
van het aantal vluchten op Rotterdam Airport. Minister Eurlings wil de
geluidsnormen verder oprekken, waardoor het aantal vluchten kan oplopen
van 18.600 vorig jaar tot max. 24.500 in de nabije toekomst. GroenLinks
vreest dat deze extra vluchten laat op de avond of in vroege de ochtend
zullen plaatsvinden.
De versoepeling is volgens de demissionaire minister nodig om 627
overheidsvluchten te kunnen uitvoeren vanaf Rotterdam Airport. Van
die extra vluchten mogen er honderd in de nacht plaatsvinden.
Volgens Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren wordt de geluidswinst die
in de afgelopen jaren is geboekt door stillere vliegtuigen en het
stagnerende aantal vluchten teniet gedaan door de uitbreiding.
"Inwoners van Schiedam, Vlaardingen, Lansingerland, Overschie en
Schiebroek betalen straks de prijs voor de groei. Dat komt nog eens
bovenop de overlast die bewoners al hebben van de HSL en de vele
bestaande snelwegen, die ook nog eens uitgebreid dreigen te worden."
GroenLinks wijst erop dat de groei van het aantal vluchten in strijd is
met de ambities van het kabinet en de gemeente Rotterdam om de uitstoot
van broeikasgassen met 80% te verminderen in 2050. Volgens GroenLinks
moet de minister zich bovendien houden aan de afspraak dat Rotterdam
Airport vooral een zakenvliegveld moet zijn, met een beperkt aantal
vluchten. In het weekend zou de luchthaven dan zelfs kunnen sluiten.
Slaapverstoringsonderzoek
Minister Eurlings zegt oog te hebben voor de gevolgen van de
uitbreiding. Hij wil daarom een slaapverstoringsonderzoek om de
effecten te monitoren. "De vraag is of zo'n onderzoek veel toevoegt",
aldus Van Tongeren. "Uit bestaand onderzoek van de Gezondheidsraad
blijkt dat nachtelijk vliegtuiglawaai leidt tot slecht inslapen, vroeg
wakker worden, onrust tijdens de slaap en tot stijging van hartslag en
bloeddruk. Het is veel beter om te onderzoeken of een vliegveld in
Rotterdam eigenlijk wel meerwaarde heeft. De bus vanaf Rotterdam
Centraal naar Rotterdam Airport doet er immers bijna net zolang over
als de trein erover doet om op Schiphol te komen. Als je de normen dan
zo graag wil aanpassen, is het logischer om strenger te worden dan om
de boel zo vrij te geven."