Rijksoverheid
Datum 13 juli 2010
Planning CO2-opslag Barendrecht
Ons kenmerk
CCS / 10085011
Tijdens het debat met uw Kamer over CO2-opslag op 20 en 21 april jl. heb ik
toegezegd u schriftelijk te informeren over de planning van de
vergunningverleningprocedure voor het Project CO2-opslag Barendrecht. Met deze
brief geef ik, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer (VROM), invulling aan die toezegging.
Het klimaatvraagstuk vraagt om spoedige actie. Het kabinet wil daarom dat CCS
zo snel mogelijk een reële optie wordt voor het bedrijfsleven om CO2-uitstoot
terug te brengen, en het demonstratieproject in Barendrecht is daarbij een zeer
belangrijke schakel. Haast mag echter niet betekenen dat de zorgvuldigheid van
de vergunningverlening of een heldere communicatie aan alle betrokkenen in
gevaar komt. De balans tussen voortvarendheid, zorgvuldigheid van
vergunningverlening en een goede communicatie is mijn belangrijkste
uitgangspunt in de gehele procedure.
Het Project CO2-opslag Barendrecht valt onder de toepassing van de
rijkscoördinatieregeling (RCR). In dit geval betekent dit dat er een
rijksinpassingsplan nodig is teneinde het project ruimtelijk vast te leggen,
aangezien een wijziging van het bestaande bestemmingsplan noodzakelijk is. Dit
rijksinpassingsplan zal ik samen met de minister van VROM vaststellen. Daarnaast
worden de procedures ter voorbereiding van de voor het project benodigde
besluiten door mij als projectminister gecoördineerd. Bij het project Barendrecht
wordt het rijksinpassingsplan met de overige benodigde besluiten parallel in
procedure gebracht.
Voor alle duidelijkheid zij hier gememoreerd dat het verlenen van de
opslagvergunning niet wordt gecoördineerd in het kader van deze rijkscoördinatie.
De opslagvergunning geeft de houder ervan een alleenrecht voor het opslaan van
stoffen in een nader omschreven gebied. Om daadwerkelijk te kunnen opslaan
zijn, zoals ik ook tijdens het debat aangaf, echter ook vele andere besluiten
vereist.
De betrokken bestuursorganen, zoals de provincie of gemeenten, blijven zelf
bevoegd voor het nemen van de voor het project benodigde besluiten (met
uitzondering van het rijksinpassingsplan). De minister van Economische Zaken
voert echter de regie over de procedure en bepaalt binnen welke termijnen alle
(ontwerp)vergunningen gereed moeten zijn.
Pagina 1 van 3
Interdepartementale
Projectorganisatie CCS
Ons kenmerk
CCS / 10085011
Inspraakmomenten zijn bij toepassing van de rijkscoördinatieregeling meer
gebundeld dan in een normale procedure. Zo worden het rijksinpassingsplan en
het eventueel daarbij behorende MER en alle overige besluiten gelijktijdig ter
inzage gelegd, zowel in ontwerp als wanneer zij definitief zijn vastgesteld. Dit
biedt de mogelijkheid om de besluiten integraal te beoordelen.
Daarna is sprake van één gebundeld beroepsmoment van de besluiten bij de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Beroep staat open voor
belanghebbenden. Voor alle RCR-projecten geldt sinds de invoering van de Crisis-
en Herstelwet dat overheden die niet tot het rijk behoren van deze
beroepsmogelijkheid zijn uitgesloten.
Planning
Hieronder wordt geschetst hoe de planning voor het Project CO2-opslag
Barendrecht er uit ziet. De komende maanden worden slechts voorbereidende
stappen gezet, die niet leiden tot het onomkeerbaar doorgaan van CO2-opslag
onder Barendrecht of het wezenlijk opbouwen van de rechten van de
initiatiefnemer, zoals ik per brief op 8 maart jl.1 en tijdens het debat van april heb
toegezegd. Definitieve besluiten worden op zijn vroegst in het eerste kwartaal van
2011 genomen.
De komende maanden (tot eind september) is de planning als volgt:
· Zodra de initiatiefnemer voldoet aan de vereisten voor de opslagvergunning,
zal ik een besluit nemen over het verlenen van deze opslagvergunning. De
verwachting is dat deze in de loop van juli verleend kan worden, waarmee ik
voldoe aan mijn toezegging om de vergunning niet voor 1 juli af te geven.
· Halverwege augustus zal een aantal stappen gezet worden ter voorbereiding op
het rijksinpassingsplan. Zo zal naar verwachting in de week van 16 augustus
een officiële kennisgeving uitgaan van het voornemen om een
rijksinpassingsplan op te stellen. Belanghebbenden kunnen hun zienswijze
indienen op dit voornemen. Tegelijkertijd zullen de betrokken bestuurlijke
overheden (waaronder de gemeente Barendrecht) worden geraadpleegd over
de reikwijdte en het detailniveau van het MER voor het plan. Eind september
zullen de betrokken bestuurlijke overheden geraadpleegd worden over een
voorontwerp van het rijksinpassingsplan.
· In de periode tot eind september zullen ook overleggen worden georganiseerd
over de vergunningverleningprocedure tussen de betrokken bevoegde
overheidsinstanties, zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau.
Bij deze planning moet worden aangetekend dat de haalbaarheid ervan sterk
afhankelijk is van de voorbereidingstijd van een aantal vergunningaanvragen ten
behoeve van de aanleg van de CO2-transportleiding. De inzet is om de te
coördineren besluiten in één procedure voor te bereiden.
Als deze voorbereidende stappen volgens planning verlopen, kunnen begin
december ontwerpbesluiten opgesteld worden. Het gaat hier om tientallen
ontwerpbesluiten, waaronder het rijksinpassingsplan, de instemming met het
1 Kamerbrief d.d. 8 maart 2010, (TK 2009-2010, 28982, nr 103)
Pagina 2 van 3
Interdepartementale
Projectorganisatie CCS
Ons kenmerk
CCS / 10085011
opslagplan, de milieuvergunningen en de bouwvergunning, waarvoor verschillende
bestuursorganen bevoegd zijn. De ontwerpbesluiten worden gelijktijdig in januari
2011 ter inzage gelegd. Ten aanzien van het MER voor het rijksinpassingsplan
wordt bovendien advies gevraagd aan de Commissie voor de MER. In de
definitieve besluiten zullen de reacties uit de terinzagelegging en het advies van
de Commissie voor de MER worden meegewogen. De definitieve besluiten kunnen
waarschijnlijk rond het begin van het tweede kwartaal van 2011 genomen
worden. Deze definitieve besluiten worden ter inzage gelegd, waarna voor
belanghebbenden de mogelijkheid open staat beroep aan te tekenen tegen deze
besluiten bij de Raad van State. De Raad van State zal op grond van artikel 1.6
van de Crisis- en Herstelwet rond december 2011 uitspraak moeten doen, waarna
de besluiten onherroepelijk worden.
Op het moment dat alle besluiten definitief zijn, heeft de initiatiefnemer als
begunstigde partij het recht om CO2 op te slaan. Het tijdstip van daadwerkelijke
injectie hangt af van het moment waarop de installaties en pijpleidingen zullen
worden besteld en aangelegd. Als de initiatiefnemer begint op het moment dat de
besluiten definitief zijn, kan de injectie eind 2012/begin 2013 beginnen. Als de
initiatiefnemer pas een definitieve investeringsbeslissing neemt als alle besluiten
onherroepelijk zijn, zal de injectie waarschijnlijk in de loop van 2013 beginnen.
(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken
Pagina 3 van 3
---- --