Ingezonden persbericht
12 juli 2010
Pieter Broertjes en Ad van Liempt docenten nieuwe masteropleiding Hogeschool Utrecht
Voormalig hoofdredacteur van de Volkskrant Pieter Broertjes en voormalig hoofdredacteur van Nova Ad van Liempt gaan naast lector dr. Piet Bakker (Crossmedia en Kwaliteitsjournalistiek) parttime doceren aan de nieuwe masteropleiding Journalistiek in een crossmediale nieuwsomgeving. De tweejarige deeltijdstudie aan Hogeschool Utrecht is de enige geaccrediteerde postinitiële master voor crossmediale journalistiek in Nederland. De opleiding start begin 2011 en richt zich op werkenden in en rondom de media die zich willen scholen in de moderne journalistiek en zich willen voorbereiden op een leidinggevende positie in een mediabedrijf.
Welke journalistieke innovaties zijn kansrijk, hoe anders is de journalistiek in de newsroom en hoe onderzoek je met welke crossmediale ontwikkelingen nieuwsmedia hun voordeel kunnen doen? Dat zijn enkele van de vragen die aan bod komen in de masteropleiding. Broertjes: "Voor mij is het een logische stap om na zelf bij een krant te hebben gewerkt nu journalisten voor het hoogste niveau op te leiden". De nadruk in de nieuwe studie ligt op de betekenis van nieuwe media voor de ontwikkeling van de journalistiek. Van Liempt: "We zullen als sector antwoord moeten vinden op de vraag hoe we lezers en kijkers blijven interesseren voor relevant nieuws."
Van Liempt bedacht het televisieprogramma Andere Tijden en stond aan de wieg van de nieuwsrubriek Nova. Vorig jaar won hij de Beeld en Geluid Oeuvre Award 2009. Broertjes heeft bij de Volkskrant met succes de 24/7 newsroom geïntroduceerd en besliste in april van dit jaar tot de omschakeling naar tabloidformaat. Broertjes en Van Liempt zijn bijzonder lector aan Hogeschool Utrecht.
Andere docenten verbonden aan de nieuwe opleiding zijn onder andere onderzoeker nieuwe media Marco van Kerkhoven (HU/UvA), redacteur sociale media van de Volkskrant Heleen van Lier en chef internet van het Parool Irene de Bel.
Het programma is opgebouwd uit vier samenhangende modules met colleges, practica, masterclasses en werkbezoeken. De modules zijn ook afzonderlijk te volgen. De master wordt afgerond met een onderzoeksstage. Afgestudeerden hebben het recht de titel Master (M) te voeren.
# # #