Persbericht
12 juli, 2010
Crisis vreet aan motivatie en tevredenheid Belgische werknemers
~ Belgische werknemers klagen over werkdruk, lichamelijke belasting en loonpakket ~
De crisis begint stilaan te vreten aan de motivatie en de tevredenheid van de Belgische werknemers. Bijna twee jaar lang hebben medewerkers zich hard en onvoorwaardelijk ingezet voor hun organisatie, maar nu zit de klad erin.
Meer dan vorig jaar kijken de Belgen uit naar een andere baan. Niet minder dan 33% van de werknemers denkt binnen twee jaar van werkgever te veranderen. Ook het aantal medewerkers dat 'passief' uitkijkt naar een andere baan is tot bijna 18% gestegen, van 15% in 2009.
Door de aanhoudende crisis zijn Belgen minder tevreden over hun baan, hun beloningspakket en de werkbelasting. Ze zijn ook minder energiek en gepassioneerd met hun job bezig, en zeggen door de toegenomen werkdruk minder dan vorig jaar in staat te zijn om extra inspanningen te leveren. Daar staat wel tegenover dat Belgische werknemers hun bedrijf succesvoller vinden dan vorig jaar, en dat leidinggevenden een positieve invloed hebben op de afdeling.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een groot jaarlijks onderzoek van SD Worx naar de toewijding van 5000 werknemers. Het onderzoek is in april 2010 gehouden. SD Worx vergeleek de scores met de resultaten van 2009 en kwam tot een aantal opmerkelijke vaststellingen.
Motivatie keldert
Zo zijn de Belgen duidelijk minder gemotiveerd om sterke prestaties te leveren. Terwijl ze vorig jaar nog spontaan meer overuren presteerden vanwege de recessie, zeggen werknemers in 2010 minder energie te hebben om extra inspanningen te leveren op het werk. Over het algemeen liggen prestaties, tevredenheid, energie, passie voor het werk en loyaliteit tegenover de werkgever dit jaar significant lager dan in 2009. De sterkste daling was er bij de uitspraak 'Ik ben van plan om voor een lange, onbepaalde tijd bij de organisatie te blijven'.
De redenen daarvoor zijn niet ver te zoeken. Werknemers kunnen zich steeds minder vinden in hun werkschema en de opgelegde werktijden. Voor sommigen is de lichamelijke belasting toegenomen. Klachten zijn er eveneens over het loon. Opvallend minder werknemers vinden hun loonpakket (cash, voordelen, vrije tijd), dat het afgelopen jaar nauwelijks is veranderd, beantwoorden aan hun behoeften.
Inspanningen beloond met sterkere concurrentiepositie
De overuren en harde inspanningen waren niet tevergeefs, want veel bedrijven hebben ondanks de crisis goede resultaten neergezet. Werknemers zijn daarom van mening dat hun organisatie succesvoller is dan in 2009. Ook zijn reputatie en imago van de bedrijven er volgens de medewerkers op vooruitgegaan. Bovendien zijn ze er nu nog meer van overtuigd dat hun organisatie de concurrentie steeds een stap voor is. Ze vragen zich af wanneer zij hiervan de vruchten kunnen plukken.
In de regel hebben veel Belgische bedrijven de crisis goed doorstaan. Dat hebben ze aan de grote inzet van hun medewerkers te danken, maar ook aan de directe leidinggevenden, die een positieve invloed hadden op hun afdelingen. Zij zijn er blijkbaar in geslaagd hun mensen al die tijd te steunen en te stimuleren.
"Belgische leidinggevenden zijn erin geslaagd de crisis als hefboom te hanteren en zo een grotere inzet van hun mensen te verkrijgen", zegt Lorenzo Andolfi, onderzoeker bij het HR-Kenniscentrum van SD Worx. "In tijden van crisis hebben leidinggevenden en medewerkers elkaar nodig. Ze zitten in hetzelfde schuitje. Meer dan voor de crisis vragen leidinggevenden effectieve input van hun medewerkers. Er is dus ruimte voor inspraak. Daardoor voelen medewerkers zich erkend. Zaak is nu te werken aan de toewijding van deze medewerkers zodat bedrijven bij het aantrekken van de arbeidsmarkt niet voor een ongewenste uitstroom van sterke krachten komen te staan."
(589 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE