Rijksoverheid
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Zijlstra over het Top Instituut
Pharma
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Economische Zaken en de
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de antwoorden op de
vragen van het Kamerlid Zijlstra (VVD) over het Top Instituut Pharma (TI Pharma)
(2010Z09264).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Zijlstra over het Top Instituut
Pharma (TI Pharma) (2010Z09264).
1
Bent u van mening dat de door de ministerraad van 28 mei jl. in het kader van
Fes500 Selectieve Continuering tranche 3 toegekende overbruggingsfinanciering
van 6 miljoen euro voor het Top Instituut Pharma (TI Pharma) voldoende is om de
continuïteit van het instituut te zeker te stellen? Zo ja, waarop baseert u dat?
1
Het kabinet heeft in 2005 130 mln. uit het Fes ter beschikking gesteld van TI
Pharma. Deze bijdrage is toegekend conform de gebruikelijke criteria als
impulsfinanciering ten behoeve van structuurversterking van de Nederlandse
economie. In 2008 is 500 mln. voor selectieve continuering van FES-projecten
op het gebied van kennis en innovatie beschikbaar gekomen. In dat kader heeft
een kabinetsbesluit van 10 juli 2009 de mogelijkheid geboden aan de
technologische instituten TI Pharma en TTI Groene Genetica om voorstellen in te
dienen voor zgn. overbruggingsfinanciering. Hiervoor is toen maximaal 10 mln.
gereserveerd, op voorwaarde van een positieve midterm review.
Het bedrag van 6 mln. is gebaseerd op een minimumvariant in het voorstel voor
overbruggingsfinanciering dat door TI Pharma is opgesteld en past binnen het
eerder genoemde kabinetsbesluit. Het overbruggingsbedrag van 6 mln. is niet
bedoeld om de langetermijncontinuïteit van TI Pharma zeker te stellen; het
waarborgt de continuïteit van TI Pharma op de korte termijn en stelt zo een
volgend kabinet in staat zo snel mogelijk te besluiten over mogelijke
vervolgfinanciering voor de continuïteit van het instituut op de lange termijn.
2
Welk bedrag had TI Pharma aangegeven nodig te hebben om zijn continuïteit te
verzekeren? Waarom heeft de ministerraad besloten om daartoe slechts een
bedrag van 6 miljoen euro ter beschikking te stellen?
2
Het oorspronkelijke voorstel voor selectieve continuering van TI Pharma, binnen
een breder voorstel voor Life Sciences & Health, ging uit van 60 mln. De
Commissie van Wijzen, die adviseert over FES-voorstellen op het gebied van
kennis en innovatie, vond dit voorstel vorig jaar onbeoordeelbaar omdat er toen
nog geen midterm review van TI Pharma beschikbaar was. Een soortgelijke
redenering gold voor TTI Groene Genetica. Het kabinet heeft daarom dat voorstel
toen niet gehonoreerd. Omdat beide instituten echter wel voor het destijds
voorziene einde van de kabinetsperiode zouden aflopen, en het kabinet het
onwenselijk vond dat zij zouden worden geconfronteerd met een onderbreking in
de looptijd, heeft het kabinet vorig jaar besloten maximaal 10 mln. te
reserveren voor overbruggingsfinanciering van TI Pharma en TTI Groene Genetica,
op voorwaarde van een positieve midterm review.1
3
Heeft u kennisgenomen van de brief van 29 maart jl. aan de ministers van VWS,
EZ en OCW, waarin het TI Pharma en een aantal in het instituut deelnemende
partijen hebben aangegeven dat de Nederlandse overheid tot nog toe niet heeft
laten zien dat ze het belang van de publiek-private samenwerking in TI Pharma op
eenzelfde wijze waardeert als de andere partners? Wat is uw mening over deze in
de brief naar voren gebrachte ernstige klacht? Hoe verhoudt de door de
1 Zie Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, 27 406, nr. 148
ministerraad toegekende overbruggingsfinanciering van 6 miljoen euro zich naar
uw mening tot de bereidheid van de andere partners om onder voorwaarden meer
dan 50 miljoen euro in het instituut te investeren, en tot hun bereidheid om voor
een vervolgfase te komen tot een grotere bijdrage dan de gevraagde
overheidsbijdrage?
3
Wij hebben kennisgenomen van de brief van 29 maart. Wij zijn blij met de daarin
door het bedrijfsleven geuite steun voor TI Pharma. Uit de verstrekking van
overbruggingsfinanciering, de initiële overheidsbijdrage van 130 mln. aan TI
Pharma en de financiering van 81 mln. uit FES-middelen voor het Life Sciences
& Health programma blijkt dat dit kabinet veel waarde hecht aan de publiek-
private samenwerking op het gebied van life sciences en gezondheid (zie ook het
antwoord op vraag 4). Overigens is het logisch dat in een vervolgfase het relatieve
aandeel van de private financiering toeneemt. Het is aan een nieuw kabinet om te
besluiten over een eventuele toekomstige overheidsbijdrage.
4
Welke waarde kent de ministerraad toe aan het bestaan en het voortbestaan van
het TI Pharma? En wat is de betekenis van TI Pharma nu en in de toekomst voor
de Nederlandse kenniseconomie? Bent u van mening dat de toegekende
overbruggingsbijdrage van 6 miljoen euro daarmee in overeenstemming is?
4
De ministerraad onderschrijft het belang van het door TI Pharma georganiseerde
publiek-private onderzoek. De midterm review van TI Pharma, die in januari van
dit jaar beschikbaar kwam, maakt dat belang heel duidelijk: wetenschappelijk,
economisch en maatschappelijk. TI Pharma organiseert excellent onderzoek en
levert een sterk opgeleide groep geneesmiddelenonderzoekers op. Deze publiek-
private samenwerking trekt internationale investeringen aan voor Nederland.
Bovendien heeft TI Pharma een onderzoeksagenda die gebaseerd is op het WHO-
rapport Priority Medicines for Europe and the World dat op initiatief van Nederland
is opgesteld.
De overbruggingsbijdrage van 6 mln. dient slechts om de
kortetermijncontinuïteit van TI Pharma zeker te stellen tot het moment waarop
een nieuw kabinet kan besluiten over mogelijke vervolgfinanciering. Het is geen
maatstaf voor de juiste omvang van een eventuele vervolgfinanciering.
5
Onderschrijft u het belang dat nieuwe resultaten die de wetenschap in de
tussentijd heeft opgeleverd in TI Pharma projecten tot nieuwe concepten voor
geneesmiddelenontwikkeling gebracht worden? Bent u van mening dat naast de
particuliere partners ook de overheid daarin een redelijke financiële bijdrage zou
moeten leveren?
5
Wij onderschrijven dat belang. Het lopende onderzoek van TI Pharma is
grotendeels gebaseerd op kennisvragen uit 2006. Als men geen nieuwe
onderzoeksprojecten kan beginnen raakt de onderzoeksportfolio gedateerd. Het is
aan het volgende kabinet om zich uit te spreken over het genoemde belang en
daarvoor eventueel middelen vrij te maken.
6
Bent u bereid u tot het uiterste in te spannen om in overleg met de andere
partners het voortbestaan van TI Pharma zeker te stellen?
6
Wij zijn bereid in overleg te treden met partijen om eventuele knelpunten te
bezien, mocht daaraan behoefte zijn. Wij zullen dit dan doen in samenhang met
de toekomstplannen van de andere op innovatieve medische producten gerichte
publiek-private consortia zoals, onder andere, op het gebied van diagnostiek
(CTMM) en regeneratieve geneeskunde en biomaterialen (BMM). Het gaat ons
daarbij dan niet zozeer alleen om het voortbestaan van TI Pharma als instituut,
maar vooral om het voortbestaan van de opgebouwde kennisinfrastructuur op het
gebied van life sciences en gezondheid.